VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čerpání eurodotací vázne. Tentokrát u železnic

Praha - Evropské dotace. 
V posledních měsících je to stále častěji skloňovaný termín, zpravidla v negativním smyslu. Nejinak tomu bylo 
i při kontrole čerpání peněz 
z evropských fondů při modernizaci české železniční sítě, na které se zaměřil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něho hrozí, že Česko nestihne do konce roku 2015 vyčerpat peníze, které jsou na tuto akci přichystané v Bruselu.

17.2.2014 3 AKTUALIZOVÁNO 17.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Kontroloři se zaměřili především na financování modernizace železničních tratí mimo hlavní evropskou železniční síť. Z programu Doprava má Česká republika možnost získat 393,5 milionu eur, tedy přes deset miliard korun. „Ke konci roku 2012 byla příjemcům proplacena včetně záloh asi třetina alokovaných prostředků a certifikovány byly jen výdaje ve výši 40,6 milionu eur, tedy 10,3 procenta alokace," přiblížila mluvčí kontrolorů Olga Málková.

Nestihnou termín

Podle NKÚ tak hrozí, že Česká republika nestihne do konce programového období dotace na modernizaci železnic vyčerpat.

Ministerstvo dopravy přitom tento trend prý vysvětlilo kontrolorům jen obecně, když argumentovalo zdržením 
v přípravě velkých projektů. Ministerstvo připouští, že 
v roce 2010 tehdejší vedení resortu zastavilo přípravy staveb na železnici. „V roce 2012 však dostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) úkol přípravu staveb nejen obnovit, ale dokonce ji i zintenzivnit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Resort má tak podle něho připraveno několik náhradních projektů, které by měly pomoci peníze z eurofondů do roku 2015 vyčerpat. Mezi tyto projekty patří například modernizace zabezpečení železničních přejezdů na regionálních tratích. V nynější první vlně by se vylepšení mělo dočkat 139 přejezdů v Česku. Ve druhé vlně pak dalších 246 přejezdů. Podle jiných projektů by se také mohla na některých tratích zvýšit i rychlost a ministerstvo cestujícím slibuje bezpečnější a pohodlnější perony. „Předpokládáme, že evropské peníze na modernizace železniční sítě budou bezpečně vyčerpány," míní Novák.

Netransparentní jednání

Dotace ovšem nejsou jedinou oblastí, ve které si podle kontrolorů ministerstvo dopravy nevedlo zrovna dobře. Sám úřad totiž v přípravě 
a posléze i ve výstavbě projektů jednal netransparentně. „V některých případech ministerstvo nejdřív samo zpochybnilo věrohodnost dokladů od SŽDC, avšak po čase na základě totožných dokladů stavební akci schválilo," přiblížila Málková.

Upozornila také na to, že 
v průběhu příprav a výstavby jednotlivých akcí se jejich finanční a časové parametry měnily, aniž by ministerstvo nebo Správa železniční dopravní cesty vyhodnotily příčiny a následky.

Jen na části úseku

Jako příklad kontroloři uvedli elektrizaci trati Šatov–Znojmo, se kterou v roce 2007 ministerstvo souhlasilo jen pod podmínkou, že ji SŽDC a Státní fond dopravní infrastruktury zkoordinují 
z elektrizací úseků Brno–Jihlava a Okříšky–Znojmo. Jenomže o rok později už ministerstvo financování elektrizace trati Šatov–Znojmo z evropských fondů odsouhlasilo. Přitom příprava elektrizace na trati Brno–Jihlava probíhala jen na části úseku a 
o elektrizaci Okříšky–Znojmo se v té době ani neuvažovalo.

Potíže Nejvyšší kontrolní úřad odhalil i v případě financování. Například při elektrizaci trati Zábřeh–Šumperk proplatila Správa železniční dopravní cesty bez platných smluv práce za téměř 16 milionů korun. „SŽDC taky zadala některé veřejné zakázky na dodatečné stavební práce až poté, co byly tyto práce provedeny," doplnila Málková.

Podle Nováka se však NKÚ zaměřil jen na nekoridorové tratě mimo hlavní evropskou síť. „Závěry tedy nelze zobecňovat na celou modernizaci železnic," dodal.

Autor: Vilém Janouš

17.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies