Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čerpání eurodotací vázne. Tentokrát u železnic

Praha - Evropské dotace. 
V posledních měsících je to stále častěji skloňovaný termín, zpravidla v negativním smyslu. Nejinak tomu bylo 
i při kontrole čerpání peněz 
z evropských fondů při modernizaci české železniční sítě, na které se zaměřil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něho hrozí, že Česko nestihne do konce roku 2015 vyčerpat peníze, které jsou na tuto akci přichystané v Bruselu.

17.2.2014 3 AKTUALIZOVÁNO 17.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Kontroloři se zaměřili především na financování modernizace železničních tratí mimo hlavní evropskou železniční síť. Z programu Doprava má Česká republika možnost získat 393,5 milionu eur, tedy přes deset miliard korun. „Ke konci roku 2012 byla příjemcům proplacena včetně záloh asi třetina alokovaných prostředků a certifikovány byly jen výdaje ve výši 40,6 milionu eur, tedy 10,3 procenta alokace," přiblížila mluvčí kontrolorů Olga Málková.

Nestihnou termín

Podle NKÚ tak hrozí, že Česká republika nestihne do konce programového období dotace na modernizaci železnic vyčerpat.

Ministerstvo dopravy přitom tento trend prý vysvětlilo kontrolorům jen obecně, když argumentovalo zdržením 
v přípravě velkých projektů. Ministerstvo připouští, že 
v roce 2010 tehdejší vedení resortu zastavilo přípravy staveb na železnici. „V roce 2012 však dostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) úkol přípravu staveb nejen obnovit, ale dokonce ji i zintenzivnit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Resort má tak podle něho připraveno několik náhradních projektů, které by měly pomoci peníze z eurofondů do roku 2015 vyčerpat. Mezi tyto projekty patří například modernizace zabezpečení železničních přejezdů na regionálních tratích. V nynější první vlně by se vylepšení mělo dočkat 139 přejezdů v Česku. Ve druhé vlně pak dalších 246 přejezdů. Podle jiných projektů by se také mohla na některých tratích zvýšit i rychlost a ministerstvo cestujícím slibuje bezpečnější a pohodlnější perony. „Předpokládáme, že evropské peníze na modernizace železniční sítě budou bezpečně vyčerpány," míní Novák.

Netransparentní jednání

Dotace ovšem nejsou jedinou oblastí, ve které si podle kontrolorů ministerstvo dopravy nevedlo zrovna dobře. Sám úřad totiž v přípravě 
a posléze i ve výstavbě projektů jednal netransparentně. „V některých případech ministerstvo nejdřív samo zpochybnilo věrohodnost dokladů od SŽDC, avšak po čase na základě totožných dokladů stavební akci schválilo," přiblížila Málková.

Upozornila také na to, že 
v průběhu příprav a výstavby jednotlivých akcí se jejich finanční a časové parametry měnily, aniž by ministerstvo nebo Správa železniční dopravní cesty vyhodnotily příčiny a následky.

Jen na části úseku

Jako příklad kontroloři uvedli elektrizaci trati Šatov–Znojmo, se kterou v roce 2007 ministerstvo souhlasilo jen pod podmínkou, že ji SŽDC a Státní fond dopravní infrastruktury zkoordinují 
z elektrizací úseků Brno–Jihlava a Okříšky–Znojmo. Jenomže o rok později už ministerstvo financování elektrizace trati Šatov–Znojmo z evropských fondů odsouhlasilo. Přitom příprava elektrizace na trati Brno–Jihlava probíhala jen na části úseku a 
o elektrizaci Okříšky–Znojmo se v té době ani neuvažovalo.

Potíže Nejvyšší kontrolní úřad odhalil i v případě financování. Například při elektrizaci trati Zábřeh–Šumperk proplatila Správa železniční dopravní cesty bez platných smluv práce za téměř 16 milionů korun. „SŽDC taky zadala některé veřejné zakázky na dodatečné stavební práce až poté, co byly tyto práce provedeny," doplnila Málková.

Podle Nováka se však NKÚ zaměřil jen na nekoridorové tratě mimo hlavní evropskou síť. „Závěry tedy nelze zobecňovat na celou modernizaci železnic," dodal.

Autor: Vilém Janouš

17.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

RECENZE: Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Grace Mugabeová a Robert Mugabe
4

Mugabeová získala imunitu, Jižní Afrika přerušila letecké spojení

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

/ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Z kauzy uplácení se někteří stíhaní lékaři mohou vyplatit

V kauze údajného uplácení lékařů ze strany distributorů léků policie obvinila zhruba 200 lidí. Někteří z doktorů se mohou stíhání vyhnout, pokud zaplatí jedenapůlnásobek přijatých úplatků na odškodnění obětí trestných činů. Naopak část distributorů policie stíhá jako organizovanou zločineckou skupinu. Hrozí jim přísnější tresty, a to dva až deset let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení