VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čerpání eurodotací vázne. Tentokrát u železnic

Praha - Evropské dotace. 
V posledních měsících je to stále častěji skloňovaný termín, zpravidla v negativním smyslu. Nejinak tomu bylo 
i při kontrole čerpání peněz 
z evropských fondů při modernizaci české železniční sítě, na které se zaměřil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něho hrozí, že Česko nestihne do konce roku 2015 vyčerpat peníze, které jsou na tuto akci přichystané v Bruselu.

17.2.2014 3 AKTUALIZOVÁNO 17.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Kontroloři se zaměřili především na financování modernizace železničních tratí mimo hlavní evropskou železniční síť. Z programu Doprava má Česká republika možnost získat 393,5 milionu eur, tedy přes deset miliard korun. „Ke konci roku 2012 byla příjemcům proplacena včetně záloh asi třetina alokovaných prostředků a certifikovány byly jen výdaje ve výši 40,6 milionu eur, tedy 10,3 procenta alokace," přiblížila mluvčí kontrolorů Olga Málková.

Nestihnou termín

Podle NKÚ tak hrozí, že Česká republika nestihne do konce programového období dotace na modernizaci železnic vyčerpat.

Ministerstvo dopravy přitom tento trend prý vysvětlilo kontrolorům jen obecně, když argumentovalo zdržením 
v přípravě velkých projektů. Ministerstvo připouští, že 
v roce 2010 tehdejší vedení resortu zastavilo přípravy staveb na železnici. „V roce 2012 však dostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) úkol přípravu staveb nejen obnovit, ale dokonce ji i zintenzivnit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Resort má tak podle něho připraveno několik náhradních projektů, které by měly pomoci peníze z eurofondů do roku 2015 vyčerpat. Mezi tyto projekty patří například modernizace zabezpečení železničních přejezdů na regionálních tratích. V nynější první vlně by se vylepšení mělo dočkat 139 přejezdů v Česku. Ve druhé vlně pak dalších 246 přejezdů. Podle jiných projektů by se také mohla na některých tratích zvýšit i rychlost a ministerstvo cestujícím slibuje bezpečnější a pohodlnější perony. „Předpokládáme, že evropské peníze na modernizace železniční sítě budou bezpečně vyčerpány," míní Novák.

Netransparentní jednání

Dotace ovšem nejsou jedinou oblastí, ve které si podle kontrolorů ministerstvo dopravy nevedlo zrovna dobře. Sám úřad totiž v přípravě 
a posléze i ve výstavbě projektů jednal netransparentně. „V některých případech ministerstvo nejdřív samo zpochybnilo věrohodnost dokladů od SŽDC, avšak po čase na základě totožných dokladů stavební akci schválilo," přiblížila Málková.

Upozornila také na to, že 
v průběhu příprav a výstavby jednotlivých akcí se jejich finanční a časové parametry měnily, aniž by ministerstvo nebo Správa železniční dopravní cesty vyhodnotily příčiny a následky.

Jen na části úseku

Jako příklad kontroloři uvedli elektrizaci trati Šatov–Znojmo, se kterou v roce 2007 ministerstvo souhlasilo jen pod podmínkou, že ji SŽDC a Státní fond dopravní infrastruktury zkoordinují 
z elektrizací úseků Brno–Jihlava a Okříšky–Znojmo. Jenomže o rok později už ministerstvo financování elektrizace trati Šatov–Znojmo z evropských fondů odsouhlasilo. Přitom příprava elektrizace na trati Brno–Jihlava probíhala jen na části úseku a 
o elektrizaci Okříšky–Znojmo se v té době ani neuvažovalo.

Potíže Nejvyšší kontrolní úřad odhalil i v případě financování. Například při elektrizaci trati Zábřeh–Šumperk proplatila Správa železniční dopravní cesty bez platných smluv práce za téměř 16 milionů korun. „SŽDC taky zadala některé veřejné zakázky na dodatečné stavební práce až poté, co byly tyto práce provedeny," doplnila Málková.

Podle Nováka se však NKÚ zaměřil jen na nekoridorové tratě mimo hlavní evropskou síť. „Závěry tedy nelze zobecňovat na celou modernizaci železnic," dodal.

Autor: Vilém Janouš

17.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
6 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Koruna, ilustrační foto
19 7

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Volby ve Francii ONLINE: volební místnosti v obležení voličů

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 35 let. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

V Česku není nyní podle vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) prostor pro "dramatický růst" minimální mzdy. Řekl to dnes v pořadu Partie televize Prima. Reagoval tak na požadavek odborů zvednout od ledna nejnižší výdělek o 1500 korun na 12 500 korun. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před pár dny řekl, že by minimální mzda měla odpovídat 40 procentům průměrné mzdy. S tím souhlasí i zaměstnavatelé ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies