VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na dopravní stavby

Praha - Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na proplacení dopravních staveb. Na konferenci o budoucnosti dopravy v ČR to uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Důvodem jsou chyby v projektech, kvůli kterým by EU mohla odmítnout proplatit stavby, za které už stát dodavatelům zaplatil. O dalších zhruba sedm miliard by stát mohl přijít, pokud by EU odmítla proplatit stavbu metra A do Motola.

21.6.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Státní fond v minulém roce zpětně prověřoval dopravní projekty stavěné od roku 2008. „Zjistili jsme velký objem chybovosti, a tudíž velký objem výdajů, které sice byly proplaceny, ale které nemůžeme dát k certifikaci," uvedl Čoček. Notoricky známým problémem jsou podle něj vícepráce, kvůli kterým se stavby během realizace prodražují proti původně vysoutěžené podobě. Důvodem těchto nesrovnalostí jsou podle Čočka špatně vypracované projekty. Za stavby, které by EU mohla odmítnout proplatit, je potřeba najít náhradní řešení. Největším náhradním projektem ministerstva dopravy je chystaná modernizace dálnice D1.

Pokud by resort dopravy nenašel potřebné projekty pro uplatnění evropských peněz, kraje prý dostatek připravených staveb mají, uvedl hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj má jen Plzeňský kraj připraveny stavby s hotovou projektovou a majetkovou přípravou za zhruba pět miliard korun a obdobně jsou na tom i ostatní kraje.

Možnost přesunu peněz z Operačního programu doprava (OPD) na krajské projekty ale Čoček popřel. Tato evropské peníze jsou určeny výhradně pro celoevropsky významné projekty, což obchvaty měst a výstavba silnic nižších kategorií není. Čoček věří, že se nakonec podaří vyčerpat 100 procent připravených peněz z unie.

Celkově může ČR za infrastrukturní stavby postavené do roku 2015 z OPD vyčerpat zhruba 155 miliard korun. Zatím EU k proplacení certifikovala 28,7 miliardy korun. V této sumě jsou ale i peníze z národních zdrojů, peněz čistě z EU je z toho zhruba 20 miliard korun.

Dostavba pražského metra je sice projektem Pražského dopravního podniku, a v rozpočtu SFDI tak není, má být nicméně spolufinancovaná z Operačního programu doprava. Důvodem, proč by stavba o peníze z EU mohla přijít, je skutečnost, že nesplňuje podmínku, aby před dokončením trasy metra byl zprovozněn autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina. To původní projekt předpokládal při žádosti o posudek stavby na životní prostředí. Až na Dědinu ale metro nepojede, jeho trasa skončí v Motole.


Čtěte také: Česku hrozí, že přijde o 22 miliard korun z evropských fondů

Autor: ČTK

21.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
19

Dům si nyní postavíte sami. Stačí odborný dozor

Stanislav Šulc.
2 5

Pohledem Stanislava Šulce: Zdravá Francie?

Přípravky ve školách budou jen pro děti s odkladem

Během dubna a května probíhají v Praze zápisy na základních školách. Na řadě míst metropole se děti můžou přihlásit do přípravných tříd. Nově jen ty s odkladem.

Útoky na městské úředníky: Paní, která plive, pán, který vyhrožuje smrtí

Paní, která v rozčílení plive po lidech, nadávky nejhrubšího zrna či dokonce útok pěstmi, výhrůžky smrtí za to, že jisté dámě odmítli kopírovat její soukromé dokumenty. Vítejte v kancelářích a dalších prostorech k jednání s veřejností na místních radnicích a magistrátech.

VIDEO: Protest proti Andreji Babišovi. Klub okradených blokuje ministerstvo

/FOTOGRAFIE/ - Členové Klubu okradených zahájili dnes blokádu Ministerstva financí. Jejich protest se vztahuje k ministrovi financí Andreji Babišovi, jenž podle nich svými podvody okradl celou řadu jednotlivců.

Brambor v jižních Čechách postupně ubývá

Pranostika praví, že brambor vysazených na svatého Marka (25. dubna), bude při sklizni plná jamka. V jižních Čechách ale v současnosti osazují zemědělci jen část dřívějších ploch.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies