Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česko za Evropou stále zaostává v přípravě rychlých tratí

Praha – Délka vysokorychlostních železnic v Evropě stále roste, do roku 2025 by mělo na starém kontinentě existovat podle dat mezinárodní železniční unie (UIC) přes 21.000 kilometrů tratí pro rychlost vyšší než 250 kilometrů v hodině. V Česku má být v této době dokončené jediné spojení pro rychlost přesahující nynější 160kilometrové maximum a tím má být modernizovaný úsek mezi Brnem a Přerovem na dvousetkilometrovou rychlost, řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

29.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Mezi evropské země s nejrychleji rostoucím počtem kilometrů patří zejména Španělsko, které od roku 1992, kdy otevřelo první rychlostní trať z Madridu do Sevilly, stihlo postavit více než 2500 kilometrů tratí, z nichž drtivá většina je přizpůsobena na maximální rychlost do 300 kilometrů v hodině. Španělská síť je tak podle informací UIC téměř dvakrát delší než v Německu, které má nyní 1300 kilometrů vysokorychlos­tních tratí.

Od poloviny prosince nicméně Německo plánuje otevřít další téměř stokilometrový úsek mezi Lipskem a Erfurtem. Další pokračování této trasy by pro Česko přitom mohlo mít velký vliv, řekl ředitel Centra pro efektivní dopravu Cedop Tomáš Záruba. "Paradoxně by nám to mohlo otevřít cestu na západ, protože na trase přes Norimberk, která je přímější, je na české i německé straně železniční infrastruktura v extrémně špatném stavu, dodal.

Spojení Praha-Lovosice

Skutečné vysokorychlostní trasy ale v Česku pravděpodobně nevzniknou před rokem 2030. Jediným úsekem, ke kterému se Česko v rámci EU zavázalo, je výstavba vysokorychlostního spojení Praha – Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany, uvedl Illiaš. Základním parametrem této stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Obecně správa železnic pracuje na územně-technických studiích, které řeší konkrétní umístění vysokorychlostních spojení. Zároveň správce kolejí podle Illiaše vyhodnocuje nutné legislativní změny, které si budoucí výstavba rychlých železničních tratí vyžádá.

V Česku existuje na 9000 kilometrů železničních tratí, z nichž největší podíl připadá na tratě s maximální povolenou rychlostí do 80 kilometrů v hodině. Takzvaných koridorů s rychlostí do 160 kilometrů je v Česku na 400 kilometrů. Kromě pendolin mohou tuzemskou nejvyšší maximální rychlost využít rovněž soupravy Railjet nebo vlaky tažené lokomotivami řady 380, dodal Illiaš.

Autor: ČTK

29.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Peníze. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
7 15

Minimální mzda se od ledna zvýší na 12 200 korun

Rafael nadal se svou nejoblíbenější trofejí. Podesáté kraloval Roland Garros.
5

Sezona návratů pokračuje. Nadal je znovu číslo jedna

AKTUALIZOVÁNO

Španělská policie identifikovala řidiče vraždící dodávky z La Rambla

Řidič dodávky, který má na svědomí čtvrteční vražedný útok na populární barcelonské třídě La Rambla, byl konečně ztotožněn. Uvedla to agentura DPA s odkazem na španělskou policii. 

Realisté navrhují na Hrad šéfa asociace obranného průmyslu Hynka

/ANKETA, FOTOGALERIE/ Realisté chtějí, aby na Pražském hradě seděl Jiří Hynek, dlouholetý šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. 

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

/VIZUALIZACE/ Nevyužité a téměř prázdné a přitom pro lidi z velkých sídlišť na dosah. Takový je stav dříve rušných teplárenských provozů po modernizaci. Městská společnost Teplárny Brno je nabízí k pronájmu. Podle typu zájemců se už ukazuje, jakou by mohly mít budoucnost. Zájmové spolky chtějí přeměnit pusté budovy na společenská centra. Na okolních parcelách chtějí městské části parky.

Útočník z Turku se jmenuje Abderrahman Mechkah, uvedl soud

Hlavním podezřelým z pátečního útoku nožem ve finském Turku je osmnáctiletý marocký žadatel o azyl Abderrahman Mechkah. Uvedl to finský soud. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení