VYBERTE SI REGION

Česko za Evropou stále zaostává v přípravě rychlých tratí

Praha – Délka vysokorychlostních železnic v Evropě stále roste, do roku 2025 by mělo na starém kontinentě existovat podle dat mezinárodní železniční unie (UIC) přes 21.000 kilometrů tratí pro rychlost vyšší než 250 kilometrů v hodině. V Česku má být v této době dokončené jediné spojení pro rychlost přesahující nynější 160kilometrové maximum a tím má být modernizovaný úsek mezi Brnem a Přerovem na dvousetkilometrovou rychlost, řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

29.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Mezi evropské země s nejrychleji rostoucím počtem kilometrů patří zejména Španělsko, které od roku 1992, kdy otevřelo první rychlostní trať z Madridu do Sevilly, stihlo postavit více než 2500 kilometrů tratí, z nichž drtivá většina je přizpůsobena na maximální rychlost do 300 kilometrů v hodině. Španělská síť je tak podle informací UIC téměř dvakrát delší než v Německu, které má nyní 1300 kilometrů vysokorychlos­tních tratí.

Od poloviny prosince nicméně Německo plánuje otevřít další téměř stokilometrový úsek mezi Lipskem a Erfurtem. Další pokračování této trasy by pro Česko přitom mohlo mít velký vliv, řekl ředitel Centra pro efektivní dopravu Cedop Tomáš Záruba. "Paradoxně by nám to mohlo otevřít cestu na západ, protože na trase přes Norimberk, která je přímější, je na české i německé straně železniční infrastruktura v extrémně špatném stavu, dodal.

Spojení Praha-Lovosice

Skutečné vysokorychlostní trasy ale v Česku pravděpodobně nevzniknou před rokem 2030. Jediným úsekem, ke kterému se Česko v rámci EU zavázalo, je výstavba vysokorychlostního spojení Praha – Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany, uvedl Illiaš. Základním parametrem této stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Obecně správa železnic pracuje na územně-technických studiích, které řeší konkrétní umístění vysokorychlostních spojení. Zároveň správce kolejí podle Illiaše vyhodnocuje nutné legislativní změny, které si budoucí výstavba rychlých železničních tratí vyžádá.

V Česku existuje na 9000 kilometrů železničních tratí, z nichž největší podíl připadá na tratě s maximální povolenou rychlostí do 80 kilometrů v hodině. Takzvaných koridorů s rychlostí do 160 kilometrů je v Česku na 400 kilometrů. Kromě pendolin mohou tuzemskou nejvyšší maximální rychlost využít rovněž soupravy Railjet nebo vlaky tažené lokomotivami řady 380, dodal Illiaš.

Autor: ČTK

29.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Muž našel v autě zaseknutý krumpáč. Je to pomsta, myslí si

Klatovy – Pořádný šok čekal na muže z Klatov. Když přišel ke svému autu, zjistil, že v něm má zaseknutý krumpáč.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies