VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Český granát v sobě skrývá trvalou hodnotu

Praha /ROZHOVOR/ - Jak dokládá příklad z Turnova, domácí šperkařské a brusičské umění ještě nevymřelo, i když zápasí s konkurencí.

7.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divišek

České granátové šperky není potřeba dlouze představovat, na českém i zahraničním trhu jsou stálicí. Patří k tradičním výrobkům, reprezentujícím Českou republiku.

Ostatně i mnohé zahraniční návštěvy bývají obdarovávány právě granátovým šperkem. Už roky je vyrábí družstvo Granát Turnov, do jehož čela byl koncem dubna zvolen nový předseda Miloslav Šorejs. Spolu s ním jsme nahlédli do zákulisí firmy.

Jste jeden z největších domácích výrobců šperků. Můžete stručně popsat historii podniku?

Původní družstvo umělecké výroby vzniklo sjednocením menších soukromých firem zlatníků živnostníků v roce 1953. K rozšíření došlo v roce 1961, kdy se sloučila družstva Granát a Precious, sdružující brusiče drahokamů. V roce 1992 došlo k transformaci na družstvo vlastníků, zahrnující brusiče kamenů a zlatníky. V současné době zaměstnáváme přibližně 265 lidí, z toho téměř osmdesát procent žen.

V Turnově jsme podnikem, který nejenže vytváří pracovní místa, ale který udržuje šperkařské a brusičské umění pro další generace.

Jaké bankovní služby využíváte? Dle vašeho názoru – nahrává český bankovní systém středním a malým firmám, mezi které patříte?

V jedné z velkých českých bank máme kontokorentní účet s limitem čerpání do třiceti milionů korun. Loni jsme však tuto možnost vůbec nevyužili. Další náš úvěr je revolvingový.

Pokud jde o systém financování jako takový, myslím, že v současnosti jsou kritéria až příliš přísná. Věřím, že v blízké době se vše ustálí a podnikatelské úvěry budou levnější.

V čem vidíte vlastní konkurenční výhodu?

Vyrábíme pod mezinárodní ochrannou známkou „Český granát“, respektive „Český granátový šperk“, a šperky dodáváme zákazníkům s certifikátem. Tento dokument stvrzuje místo naleziště kamene a původ šperku, přičemž spolu s puncovní značkou G garantuje originalitu a kvalitu.

Od nás si lidé kupují zboží nejvyšší jakosti, za kterou jako výrobce ručíme. Naprostou samozřejmostí je servis k zakoupeným šperkům, tedy jejich čištění, drobné opravy a podobně.

Na co se zaměřujete v tomto roce?

Především chceme oživit zájem na tuzemském trhu. Prioritou je dát vědět zákazníkům, že u nás mají záruky nejvyšší kvality a jistotu toho, co kupují. Koupě granátového šperku představuje dobře investované peníze do dárku, který má trvalou hodnotu.

Které vzory jsou nejžádanější?

Nadále pokračujeme ve výrobě trendových šperků, i když základ tvoří vzory secesní. Velmi žádaná je pak kombinace českého granátu s diamanty. Určitý podíl tvoří i zakázková práce.

Úspěšně spolupracujeme s různými tvůrci. Například náš návrhář Milan Hejral obsadil loni první místo v soutěži Šperk roku.

Koho považujete za svého cílového zákazníka?

Člověka, který dokáže ocenit krásu a jemnou práci našich zaměstnanců. Orientujeme se však i na podniky, jimž nabízíme propagační a dárkové předměty zdobené českými granáty. Konkrétně těžítka, jehlice, spony do kravat, košilové knoflíčky nebo diáře.

Z naší dílny je rovněž symbol Českého slavíka. Oblibě se těší také vánoční ozdoby se surovými neopracovanými granáty.

A pokud jde o marketingové plány?

Chceme otevřít další firemní prodejnu v některém z velkých českých měst – zatím jich máme šest. Je to cesta, jak získat rychle finanční prostředky bez problémů s neplatiči.

Stejná situace je se slibně se rozvíjejícím internetovým obchodem.

Co všechno podle vás ovlivňuje prodej šperků na tuzemském trhu?

Řekl bych, že negativní vliv na celkové poměry v tomto odvětví má stále rostoucí dovoz méně kvalitního zboží zejména z Itálie, Turecka, Thajska a Číny. Stoupá ovšem i počet domácích výrobců.

Tento vývoj se snažíme zvrátit především kvalitou výrobku, včasnými dodávkami a cíleným marketingem. Přejeme si, aby se naše šperky lidem líbily a našly si co nejvíce zákazníků. V tuzemské velkoobchodní činnosti jsme loni utržili téměř 71 milionů korun, což byl oproti předchozímu roku značný růst.

Čtěte také: Českou bižuterii chtějí výrobci restartovat kvalitou

ZDENA NOVÁČKOVÁ

7.6.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies