VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čeští rejdaři odejdou podnikat jinam

Praha - Čeští rejdaři uvažují o přesunu podnikání do západní Evropy. Po vládě ale za to chtějí kompenzace 600 milionů korun.

31.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Stát by pak mohl podle nich upustit od projektů na zesplavnění Labe včetně výstavby kontroverzních jezů v Děčíně a Přelouči a zrušit Ředitelství vodních cest (ŘVC). Jednorázově by tak ušetřil až 15 miliard korun, informuje magazín Euro.

"Upravili bychom některé naše lodě, případně nakoupili další, a přesunuli bychom se na plnohodnotné západoevropské vodní cesty. V Česku by nákladní doprava po vodě skončila," vysvětlil podstatu mezního plánu předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR a generální ředitel největší tuzemské rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba.

Pokud by stát na návrh nepřistoupil, požadují rejdaři za minulá léta od vlády kompenzaci 53 milionů korun, a na léta 2011 až 2016 stejnou částku na každý rok. Zároveň stát musí podle týdeníku pokročit v chystané výstavbě plavebního stupně v Děčíně, který loďaři považují za klíčový pro další pokračování lodní nákladní dopravy v Česku.

Podle ministerstva dopravy není jisté, zdali bude vláda schopná projednat požadavky rejdařů do konce léta, který si jako termín zvolili loďaři. Ti v současné chvíli nejsou kvůli špatné splavnosti Labe schopní konkurovat kamionovým dopravcům a železnici, brzy by tak nemuselo být pro koho vodní díla na Labi stavět, uvedl Raba. Za současné finanční situace se budou obtížně hledat peníze pro jakékoliv kompenzace, uvedlo podle Eura ministerstvo dopravy.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. Stavbu ale kritizují ekologičtí aktivisté na české i saské straně, protože může narušit chráněnou krajinnou oblast Labské pískovce a ohrozit celé populace ryb migrujících v této části řeky.

Budoucnost labské plavby navíc ohrožuje chystaná rekategorizace vodních cest v Německu. Pokud Německo zahrne Labe do kategorie doplňkových vodních cest, nebude do rozvoje této cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni. Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Jakákoliv podpora lodní dopravy v Česku by poté postrádala smysl. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

Autor: ČTK

31.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Česká reprezentace na úvod porazila Finsko

Vítězstvím 3:2 nad Finskem vstoupili čeští hokejisté do závěrečného turnaje Euro Hockey Tour, kterým jsou Carlson Hockey Games v Českých Budějovicích. Druhý zápas odehraje náš národní tým v sobotu proti Švédsku (17).

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Nejvyšší soud zrušil odsuzující verdikt nad lobbistou Markem Dalíkem poté, co vyhověl jeho dovolání i dovolání šéfa žalobců Pavla Zemana. Případ vrátil pražskému vrchnímu soudu, který Dalíka poslal na čtyři roky do vězení za pokus o podvod. Odvolací soud bude muset znovu přezkoumat právní kvalifikaci, na jejímž základě byl odsouzen. Oznámil to předseda trestního kolegia NS František Púry. Podle něj může soud trest zmírnit, ponechat stejný i zpřísnit.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies