VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čeští rejdaři odejdou podnikat jinam

Praha - Čeští rejdaři uvažují o přesunu podnikání do západní Evropy. Po vládě ale za to chtějí kompenzace 600 milionů korun.

31.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Stát by pak mohl podle nich upustit od projektů na zesplavnění Labe včetně výstavby kontroverzních jezů v Děčíně a Přelouči a zrušit Ředitelství vodních cest (ŘVC). Jednorázově by tak ušetřil až 15 miliard korun, informuje magazín Euro.

"Upravili bychom některé naše lodě, případně nakoupili další, a přesunuli bychom se na plnohodnotné západoevropské vodní cesty. V Česku by nákladní doprava po vodě skončila," vysvětlil podstatu mezního plánu předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR a generální ředitel největší tuzemské rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba.

Pokud by stát na návrh nepřistoupil, požadují rejdaři za minulá léta od vlády kompenzaci 53 milionů korun, a na léta 2011 až 2016 stejnou částku na každý rok. Zároveň stát musí podle týdeníku pokročit v chystané výstavbě plavebního stupně v Děčíně, který loďaři považují za klíčový pro další pokračování lodní nákladní dopravy v Česku.

Podle ministerstva dopravy není jisté, zdali bude vláda schopná projednat požadavky rejdařů do konce léta, který si jako termín zvolili loďaři. Ti v současné chvíli nejsou kvůli špatné splavnosti Labe schopní konkurovat kamionovým dopravcům a železnici, brzy by tak nemuselo být pro koho vodní díla na Labi stavět, uvedl Raba. Za současné finanční situace se budou obtížně hledat peníze pro jakékoliv kompenzace, uvedlo podle Eura ministerstvo dopravy.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. Stavbu ale kritizují ekologičtí aktivisté na české i saské straně, protože může narušit chráněnou krajinnou oblast Labské pískovce a ohrozit celé populace ryb migrujících v této části řeky.

Budoucnost labské plavby navíc ohrožuje chystaná rekategorizace vodních cest v Německu. Pokud Německo zahrne Labe do kategorie doplňkových vodních cest, nebude do rozvoje této cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni. Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Jakákoliv podpora lodní dopravy v Česku by poté postrádala smysl. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

Autor: ČTK

31.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies