Deník

Čeští vědci objevili a připravili první nekovový magnet na světě

Vědci z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci připravili s využitím grafenu první nekovový magnet. Chemicky upravený magnetický grafen otevírá dveře k novým aplikacím například v biomedicíně nebo elektronice. Práce olomouckých vědců nedávno vyšla v prestižním časopise Nature Communications.

6.3.2017 2

první nekovový magnet - schémaFoto: Martin Pykal

Moravští vědci připravili s využitím grafenu, supertenké formy uhlíku, první nekovový magnet, který si zachovává magnetické vlastnosti až do pokojové teploty. Prolomili tak letité dogma, neboť všechny doposud využívané magnetické materiály jsou na bázi kovů a jejich sloučenin.

Čtěte také: Vláda schválila nová kritéria hodnocení prací českých vědců

„Již několik let jsme tušili, že cesta k magnetickému uhlíku by mohla vést právě přes grafen – jedinou dvoudimenzionální vrstvu atomů uhlíku. Její chemickou úpravou pomocí dalších nekovových prvků, jako jsou fluor, vodík a kyslík, jsme vytvořili nové zdroje magnetických momentů, které spolu úžasně komunikují i při pokojové teplotě. Znamená to obrovský posun v možnostech využití organických magnetů," říká hlavní autor projektu a ředitel RCPTM Radek Zbořil.

Práce vznikla výhradně za přispění olomouckých vědců, kteří také vysvětlili původ magnetismu v těchto uhlíkových materiálech. „V kovových systémech jsou magnetické jevy způsobeny elektrony ve struktuře atomů kovů. V organických magnetech, které jsme vyvinuli, za nimi stojí nekovové chemické radikály, které nesou volné elektrony," upřesňuje Michal Otyepka, spoluautor teoretického modelu, který se na projektu podílel v rámci řešení prestižního grantu Evropské výzkumné rady (ERC). „Jsem rád, že hned první práce na ERC projektu přinesla tak zásadní výsledky," dodává.

Nepřehlédněte: Čeští vědci objasnili příčinu vzácné nemoci se zarudlou kůží

Uplatnění ve spintronice a elektronice

Cesta od tohoto objevu k zavedení do praxe může být ještě relativně dlouhá. Spektrum případných aplikací je ovšem obrovské.

„Myslím, že nejen náš olomoucký tým, ale široká vědecká komunita bude chtít využít obrovský povrch grafenu a jeho unikátní vodivostní či elektronické parametry v kombinaci s magnetickými vlastnostmi. Nabízí se uplatnění ve spintronice a elektronice, ale i v medicíně při cíleném transportu léčiv či separaci molekul s využitím vnějšího magnetického pole," naznačuje směry dalšího výzkumu Jiří Tuček, který se specializuje právě na magnetismus pevných materiálů. Na aplikacích organických magnetů, ale i vývoji přesných teoretických modelů již čeští vědci spolupracují s kolegy z Japonska nebo Belgie.

Ve výzkumu magnetismu nekončí

Kromě uhlíkových magnetů publikoval nedávno olomoucký tým v časopise Nature Communications také objev nejmenších kovových magnetů. Čeští vědci však podle profesora Zbořila zdaleka neřekli ve výzkumu magnetismu poslední slovo.

„Jsme velmi daleko ve vývoji prvních magnetických molekul, se kterými lze manipulovat při pokojové teplotě. Experimenty tuto možnost jasně potvrzují. Pracujeme teď společně se skupinou profesora Pavla Hobzy na teoretickém vysvětlení unikátního chování takových molekulárních magnetů. Moc bych si přál, abychom do třetice byli rychlejší než konkurence, hlavně s ohledem na možný nedozírný dopad například v molekulární elektronice a senzorice," uzavírá Zbořil.

Nepřehlédněte: Čeští vědci slaví mezinárodní úspěch ve výzkumu nanokrystalů

Autor: Redakce

6.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 2

Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci

V Olomouci se srazil vlak s náklaďákem, zranilo se devět lidí

Volební spot Hnutí Ano Andreje Babiše

Expert rozcupoval Babišovo video: Vykradená forma, nevkus, prázdný obsah

Osm měsíců v izolaci a o konzervách. Dobrovolníci simulovali pobyt na Marsu

/VIDEO/ Po osmi měsících skončil na Havaji vědecký experiment. Ten byl zaměřený na simulování podmínek pobytu na Marsu. Skupina šesti lidí, čtyř mužů a dvou žen, strávila celou dobu ve speciálním zařízení, které se nacházelo pod vrcholem sopky Mauna Loa. Jedná se o pátou simulaci pobytu na Marsu programu HI-SEAS financovaného vesmírnou agenturou NASA.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Konec léta? Španělsko hlásí první sníh

Astronomické léto ještě neskončilo a na jihu Evropy již vítají první sníh. V Pyrenejích a v Kantábrii na severu Španělska od letošního léta poprvé sněžilo. Ve výšce okolo 2200 metrů nad mořem o víkendu napadlo místy až pět centimetrů sněhu, což je na polovinu září místní rekord. Podle předpovědi se má ale v příštích dnech opět oteplit.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.