VYBERTE SI REGION

Potíže na cestách? O svých právech řada lidí neví

Praha - Zpoždění letadla nebo ztráta zavazadel? I v těchto případech mají cestující aerolinek právo na odškodnění. O svých právech ale řada lidí neví.

7.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

Cestující leteckých společností mají stále nízké povědomí o svých právech v případě mimořádných událostí, jako jsou zpoždění a zrušení letu nebo ztráta a poškození zavazadel. Takovéto komplikace se dějí přibližně v jednom až dvou procentech všech letů po Evropě, což jsou ročně desetitisíce případů. V rámci kampaně informující o právech cestujících v letecké dopravě to dnes v Praze uvedl Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra.

Když je let zpožděn, má cestující právo na přiměřené občerstvení, případně i na ubytování na jednu nebo více nocí, uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. V případě úplného zrušení letu z důvodů, které nemohl dopravce ovlivnit, jako jsou například povětrnostní podmínky a stávky, má cestující v závislosti na délce letu nárok na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur (až 14.560 Kč). Práva cestujících jsou zakotvena v evropské legislativě a dalších mezinárodních smlouvách.

"Cestující, kterého postihne takováto komplikace, by se měl okamžitě obrátit na zástupce dopravní společnosti na letišti. Pokud jde o poškození či ztrátu zavazadla, musí se obrátit na výdejnu zavazadel, kde sepíše zprávu o mimořádné události, a následně se může dožadovat svých práv," řekl Tichota. V případě ztráty či poškození zavazadla odpovídá dopravce za vzniklou škodu až do výše 33.000 korun. Nárok je ale nutné uplatnit nejpozději do sedmi dnů od doručení zavazadla, nebo příletu v případě ztráty. Ideální je ale komplikace řešit přímo na letišti.

Odškodnění

Odškodnění za komplikace v letecké dopravě se podle Pitharta vztahují na veškeré lety v rámci Evropské unie i na odlety mimo EU. U letů z ostatních zemí na území Evropské unie platí tato pravidla pro dopravce, který má provozní licenci v členském státě unie.

"Stává se, že dopravce nenaplňuje práva, která by v případě mimořádných událostí naplňovat měl," řekl Tichota. Většinou je to proto, že si chybně myslel, že mu povinnost v určitých konkrétních případech nevzniká. Evropské spotřebitelské centrum v Česku řeší pole Tichoty ročně desítky stížností spojených se zrušením či zpožďováním letů a dále stížnosti na poškozená a ztracená zavazadla. Sdružení se zabývá reklamacemi českých klientů u zahraničních leteckých společností. V případě stížností českých turistů na tuzemské letecké dopravce musí rozhodovat soud, doplnil Tichota.

S kampaní o svých právech se dnes cestující mohou setkat na 30 letištích ve 23 zemích Evropské unie. Jejím cílem je zvýšit povědomí cestujících o tom, na co mají v případě mimořádných událostí právo. Konkrétní informace o právech cestujících lze najít na stránkách Evropského spotřebitelského centra ČR www.coi.cz/esc.

Autor: ČTK

7.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Drogy? Konopí? Nenávistná výzva štve proti vietnamskému obchodníkovi

Věrovany – V obchodech ve Věrovanech tento týden tráví lidé více času než jindy. Leží v nich petice. Ostře nasazuje na obchodníka vietnamské národnosti, jemuž chce obec pronajmout budovu bývalé školy v části Nenakonice. Rád by v domě zřídil prodejnu potravin. 

Nádražka kvůli EET končí. Další bojují

Praha /FOTOGALERIE/ - Oblíbený podnik v Bubenči kvůli elektronické evidenci tržeb zavřel. Ostatní tradiční nádražky s administrativní zátěží zápasí.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies