VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chléb podraží, ale ne o tolik, jak tvrdí pekaři

Praha – Neodvratné zdražení pekárenských výrobků nedopadne na spotřebitele takovou silou, jak tvrdí pekaři. I kdyby při vyjednávání s obchodníky prosadili výrazně vyšší ceny chleba a rohlíků, prodejci je nepoženou tak vysoko jako v letech 2007 až 2008. Tehdy bylo pečivo rekordně drahé, rohlík stál až 2,50 koruny.

20.10.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Do jisté míry to bylo způsobeno i tím, že obchodníci využili celosvětového zdražení obilí a mouky a účtovali si rekordní marže. V prosinci 2007 činila marže u chleba podle Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů 40,95 procenta ceny a v případě bílého pečiva to bylo 61,66 procenta.

Marže do extrému nepůjdou

„Za současných podmínek si obchodníci nebudou moci tak vysokou marži dovolit,“ míní analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský. Stejný názor má i jeho kolega ze společnosti Citfin Tomáš Volf. Letos v červnu byla marže podle pekárenského svazu zhruba 30 procent u chleba a 35 procent ceny v případě bílého pečiva. Obchodníci si podle obou analytiků ve vlastním zájmu letos raději marži sníží, než aby přehnaně vysokou cenou pečiva přišli o zákazníky a zkrachovali.

„Dramatického zvýšení cen se proto nedočkáme,“ míní Tomáš Volf, analytik Citfin. Ceny vstupních surovin sice stoupají a příští rok podraží i energie, ale konkurence na trhu je podle něj tak vysoká, že si obchodníci nedovolí zvýšit cenu chleba pro zákazníka o víc než deset procent. Tomáš Volf označil za nereálné až třicetiprocentní zdražení, o němž mluví někteří pekaři jednající s obchodníky. „To by neodpovídalo zdražení vstupních cen,“ zdůraznil.

Třicetiprocentní zvýšení cen by se zamlouvalo například Jizerským pekárnám v Liberci. „Abychom zahladili loňské ztráty a především současné zdražování mouky, potřebovali bychom zvýšit ceny až o 30 procent,“ popsal Deníku vyjednávání s obchodními řetězci společník firmy Miroslav Kocourek. Největší hráč na trhu, společnost United Bakeries, která vznikla před lety spojením Delta pekáren a Pekáren Odkolek, striktně odmítá jednání o cenách komentovat. „Naše společnost se k cenám zásadně nevyjadřuje,“ prohlásil její mluvčí Jaroslav Pomp. United Bakeries drží pětinu českého trhu a její ceny proto ovlivňují ostatní.

Od listopadu o 20 procent víc

Menší pekárny ale zdraží pečivo do dvou týdnů. „Už třetí měsíc jsme ve ztrátě. Abychom se z ní dostali, zvýšíme od listopadu ceny o dvacet procent,“ řekl včera Deníku Jaroslav Pešák z Pekařství Pešák ve Velkých Pavlovicích. Tato firma peče denně zhruba 600 kilogramů chleba a bílého pečiva. „Obchodním řetězcům naše výrobky nedodáváme, jejich podmínky jsou příliš tvrdé,“ řekl Pešák.

#nahled|http://g.denik.cz/1/ca/2010_chleb_web_adm350.jpg|http://g.denik.cz/1/ca/2010_chleb_web.jpg|Jaká je situace na trhu s pečivem#

Vyjednávání s dodavatelem o snížení ceny mouky, která v posledních měsících výrazně zdražila, považuje za zbytečné. Ceny šly nahoru v celé Evropě a souvisí s nižší úrodou a rostoucí cenou obilí na trhu. „Mouka podražila o 40 až 50 procent a my jsme teď kvůli tomu ve ztrátě,“ popsal poslední dva měsíce Vladislav Gézo, majitel Pekařství Gézo v Děčíně. Proto od listopadu ceny pečiva zvýší. „Ale jen o deset až třináct procent,“ řekl Deníku.

ROZHOVOR

Majitel bio pekárny v Oříkově na Sedlčansku Jan Zeman: Černá můra většiny pekařů? Asi zdražení elektřiny

Zvyšování nákladů postihne všechny pekaře včetně těch, kteří se rozhodli vyrábět složitější a dražší bio produkty. Jedním z nich je i 38letý Jan Zeman, který si před čtyřmi roky otevřel malou bio pekárnu v obci Oříkov ve Středočeském kraji. Také on se teď bojí hlavně zdražení elektřiny. „Pořád doufám, že ten nárůst nebude tak velký,“ říká muž, který letos mimo jiné získal prestižní cenu Živnostník roku 2010.

Pekaři tvrdí, že kvůli rostoucím nákladům musí zdražovat. Týká se to i bio pekařů?
Tenhle problém se týká hlavně malých „konvenčních“ pekařů, kteří dělají rohlíky či chleba, méně už nás bio pekařů, kteří děláme trvanlivější pečivo, jako jsou krekry či sladké pečivo. Podle zkušenosti mých kolegů pekařů ale vím, že ta situace je opravdu těžká, protože pokud se rohlík prodává na krámu za devadesát haléřů či za korunu, tak za tuto cenu se dá těžko vyrobit v „konvenční“ kvalitě, natož ještě v nějaké lepší, třeba bio. Některé pekárny skutečně jsou ve ztrátě. Pokud mají velké objemy a chrlí pečivo ve velkém, tak v těch větších částkách tu ztrátu možná částečně doženou. Ale malí pekaři problém mají.

Čím dál populárnější je ale bio, kde jsou už teď daleko dražší suroviny. Jak je to s cenou surovin u vás?
Je otázka, zda cena bio surovin poroste, stát se to může. Ale my jsme většinou nekopírovali ceny surovin u normálních pekařů.

O kolik dražší výrobu má vůbec bio pekař oproti tomu běžnému?
Mouka a obilné produkty v bio kvalitě jsou dva a půlkrát až třikrát dražší. Nás by se však mohlo dotknout to, pokud by výrazně vzrostla cena elektrické energie.

Co je vlastně největší nákladovou položkou pro pekaře i bio pekaře? Je to surovina nebo spíše mzdy a provozní náklady?
V našem případě tou největší položkou surovina není, i když bio mouka je samozřejmě výrazným nákladem. Ale není to nejvyšší položka. Tou je podíl lidské práce a náklady za energii.

O zdražení elektřiny mluví nejenom pekaři. Vy sám už máte nějaký plán, jak případně zdražení elektrického proudu překonat?
My používáme stoprocentně elektrické trouby, takže nás by se to zdražení dotklo velmi výrazně a je to věc, které se určitě obávám. Nějaké rychlé řešení asi teď neexistuje. My máme nějakou možnost něco s cenami dělat a máme trochu větší možnost než ten konvenční pekař, který na rohlíku může přidat možná haléře. Ale ten prostor není tak velký, abychom dokázali s řetězcem vyjednat, že zvýšíme ceny o deset či patnáct procent. Museli bychom to řešit úsporami a taky investicí. Museli bychom inovovat tu technologii tak, abychom snížili energetické náklady modernějšími úspornějšími pecemi. Ale nepochybně by nám tím klesl zisk. To je zatím jediné řešení, které mě napadá, ale pořád doufám, že ten nárůst nebude tak velký.

Velkým fenoménem poslední doby je pečivo v řetězcích, které se vyrábí dopékáním přímo v prodejně. Jak se na to díváte z pohledu bio pekaře?
Nejsem toho přítelem. Ono to má velkou výhodu v tom, že se tím ten krám provoní, to je pravda. Ale otázkou je, jak je to pečivo uděláno. Vím, že v Německu či Rakousku to pekaři dokázali vyvinout tak, že je normální proces výroby pečiva, jen se to v určitý moment zmrazí a do nějaké doby se to musí dodělat. Takže i to dopékání se dá udělat šetrněji, ale to, co se běžně používá u nás, není pečivo, které by bylo dobře připravené. Je tam totiž nutné použít konzervanty, které prodlouží životnost toho nedopečeného těsta.

JAN KLIČKA

Autor: Alena Zvěřinová

20.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies