VYBERTE SI REGION

Chleba sníme čím dál tím více. Skoro 43 kilogramů na osobu

Praha – V Česku loni druhým rokem po sobě mírně vzrostla spotřeba chleba. Zatímco předloni roční spotřeba činila 42,4 kilogramu na osobu, loni se zvýšila na 42,9 kilogramu. Jedním z důvodu je podle pekařů přesun poptávky spotřebitelů od pečiva dopékaného ze zmrazených polotovarů, které je dražší. Při příležitosti oslav Světového dne chleba to dnes uvedl předseda Podnikatelského svaz pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.

16.10.2013 3 AKTUALIZOVÁNO 16.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Podle předběžných údajů Českého statistického úřadu, z nichž pekaři vychází, se v Česku loni vyrobilo 306.205 tun chleba, meziročně zhruba o tři procenta více. Naopak produkce běžného pečiva se snížila o skoro procento na 284.307 tun.

Za chleba loni jeden člověk v průměru utratil zhruba 1000 korun. Spotřebitelská cena chleba, která letos v srpnu dosáhla v průměru 23,14 koruny za kilogram, je dle šetření Eurostatu osmá nejnižší v Evropské unii.

Pečivo nezlevní

Přestože tuzemští pekaři očekávají kvůli snížení cen obilí v důsledku letošní dobré sklizně následný pokles cen mouky, chléb a pečivo zlevnit nechtějí. „Pšeničná a žitná mouka zůstává stále nejdůležitější nákladovou položkou při výrobě pekařských výrobků. Její podíl na celkových nákladek však postupně klesá a dnes se pohybuje mezi 30 až 40 procenty dle konkrétního druhu výrobků," řekl Dřízal. Očekávané snížení cen mouky tak znamená pro pekaře úsporu nákladů v řádu několika procent. Ta sotva postačí na kompenzaci rostoucích nákladů za energie, pohonné hmoty a služby, ale nezacelí dlouhodobé ekonomické ztráty pekařů, dodal. „Za uplynulých deset let zkrachoval každý sedmý pekař," poznamenal Dřízal.

Pekaři si dlouhodobě stěžují, že rozdělení marží u chleba je vůči nim nespravedlivé. Dle jejich interního šetření bylo zjištěno, že jejich hrubá marže u nejprodávanějšího chleba konzumního o váze 1200 g, který v obchodě stojí obvykle 27,90 Kč, je pouze 0,87 Kč. Hrubá marže obchodníka je 5,89 Kč, a je tak sedmkrát vyšší než u pekaře.

Češi dávají přednost nebalenému chlebu

Podle průzkumu agentury GfK jsou pekařské výrobky s téměř pětinovým podílem třetí nejdůležitější kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností. Nejvíce se chléb nakupuje v malých a specializovaných prodejnách, kde jej kupuje 38 procent domácností. Průměrná česká rodina ročně spotřebuje 54 kilogramů chleba, což je více než v Německu a Rakousku, ale méně než například v Holandsku a Velké Británii. Češi preferují konzumní chléb před speciálním a takřka v 90 procentech dávají přednost nebalenému chlebu před baleným.

Autor: ČTK

16.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

AKTUALIZUJEME

Zpátky na 'bedně'! Koukalová byla třetí ve sprintu: Je to pozitivní kopanec

Östersund (Švédsko) /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová dojela třetí ve sprintu v Östersundu a poprvé v nové sezoně Světového poháru vystoupila na stupně vítězů. Královna minulé zimy přesně střílela a prohrála jen s vítězkou Marií Dorinovou-Habertovoui z Francie a druhou Finkou Kaisou Mäkäräinenovou.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies