VYBERTE SI REGION

Čína zřejmě byla loni automobilovým trhem světa

Peking 8. ledna (ČTK) – V Číně se loni prodalo více než 13,5 milionu motorových vozidel. Uvedla to čínská tisková agentura Nová Čína. Země tak zřejmě v prodejích překonala Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem světa.

8.1.2010
SDÍLEJ:

Automobilová doprava. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Vlastimil Leška

Podle odhadu Čínského svazu osobních automobilů (CPCA) loni celkový prodej motorových vozidel v Číně dosáhl 13,6 milionu vozů, což by znamenalo nárůst o zhruba 45 procent. Svaz navíc předpověděl, že silný růst čínské poptávky bude v letošním roce pokračovat. „Je to dokonce lepší, než kdokoliv očekával,“ uvedl generální tajemník svazu Rao Da. „Lidé bohatnou a mohou si automobily dovolit,“ dodal.

Příští týden bude jasno

V USA se loni prodalo 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, což byl nejnižší údaj za 27 let. Čínský údaj zahrnuje i těžké nákladní automobily, i po odečtení těchto vozů však zůstává prodej vyšší než v USA. Podle údajů Orient Securities se v zemi prodalo téměř 650.000 těžkých nákladních vozů. Detailní údaje o prodeji aut zveřejní příští týden Čínský svaz výrobců automobilů. Čína původně očekávala, že letos se v zemi prodá deset milionů vozů. K růstu poptávky po nových autech přispěly vládní programy na podporu prodeje.

Analytici podle agentury Reuters očekávají, že prodej v Číně v letošním roce stoupne o zhruba deset procent. „Vše naznačuje, že vláda hodlá pokračovat ve stimulaci. Očekáváme, že v tom uspěje,“ uvedl analytik John Bonnell ze společnosti J.D. Power.

Bude v budoucnu větší konkurenční boj?

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích. Největší americká automobilka General Motors již začátkem týdne oznámila, že její prodej v Číně loni stoupl o 67 procent na 1,83 milionu vozů. Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto, loni zvýšil čínský prodej o 37 procent na 1,4 milionu vozů.

Klíčovou roli v rychlém růstu čínského trhu nyní hrají vládní opatření na podporu poptávky. Potenciál pro další růst pak přináší přetrvávající nízký podíl majitelů automobilů na celkové populaci země. Někteří analytici nicméně varují, že automobilky v budoucnosti čeká na čínském trhu ostřejší konkurenční boj a pokles zisků. V Číně v současnosti připadá na tisícovku obyvatel pouze 40 automobilů, tedy desetkrát méně než ve Spojených státech.

Autor: ČTK

8.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
11 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Teplicko Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies