Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čínští piráti ukradnou klidně celou firmu

PRAHA - Je libo sportovní vybavení značky Adidas, Puma, Nike či oblek nebo parfém značky Hugo Boss? A to za poloviční i nižší cenu? Na trzích i v kamenných obchodech v Česku i jinde ve světě je to možné.

26.11.2007 2
SDÍLEJ:

Foto:

V naprosté většině jde ale o pirátské produkty „Made in China“. Číňané pilně kopírují, opisují a napodobují vše od léků, přes hračky po automobily či letadla. Světoví ochránci duševního vlastnictví a autorských práv si v zemi podávají kliku, Čína slibuje, že zakročí, a výsledky nejsou. Pirátských produktů z „říše středu“ se na světové trhy hrne víc a víc.

Česká obchodní inspekce v posledních letech ročně zabaví kolem milionu padělků a napodobenin textilu, obuvi a CD a DVD v hodnotě blížící se třem čtvrtinám miliardy korun. V Německu, které jako světová exportní jednička krádežemi strádá nejvíc, odhalili loni celníci pirátské produkty za 1,2 miliardy eur, tedy kolem 30 miliard korun.

Podle OECD představuje padělané zboží asi pět až sedm procent světového obchodu a způsobuje v EU ztrátu 200 000 pracovních míst. Světové ekonomické fórum odhadlo ztráty na 450 miliard eur. Čína si ze stížností ani hrozeb zbytku světa hlavu nedělá. Po světě, na školách, v průmyslových firmách, na vědeckých pracovištích je údajně na 800 tisíc Číňanů, špionů.

Německý časopis Der Spiegel nedávno zveřejnil příběh Eginharda Vietze, obchodního ředitele a společníka skupiny Vietz, vyrábějící svářecí techniku. Jako znalec Číny se rozhodl v zemi investovat. Když dostal od jednoho z velkých státních koncernů nabídku založit společný podnik, neváhal. Vroce 2004 začala výroba. Vietze brzy zarazilo, že se v jeho firmě stále střídají lidé. Záhy odhalil pár kilometrů od své továrny halu navlas stejnou zvenčí i uvnitř. Číňané ukradli celý podnik.

Čínská policie se průmyslovou krádeží odmítla zabývat. Podnikatel ukončil s Čínou spolupráci. Okopírované stroje se začaly prodávat v Číně, Indii, Indonésii, Brazílii i jinde. Bez originálních motorů poruchové, ale levné. Vietz tak přišel o 2,5 milionu eur i iluze. Kdo chce v Číně podnikat, musí se špionáží počítat.

Ostatně stejně skončil i jeden z nejvýznamnějších projektů německých firem v Číně podpořený vládou – stavba magnetické rychlodráhy. Němci před pár lety s velkou slávou první trasu postavili. Brzy začne jezdit další. Na té však již německé firmy nevydělaly ani euro. Číňané postavili vlastní.

Kdo by se staral o Siemens a Thyssen Krupp s jejich patenty? Může se svět bránit? V podstatě ne. Investoři mohou lépe chránit technické dokumenty. Pirátské výrobky se ničí. Zákony se zpřísňují a Čína se směje. Šancí je, že si země může díky svým obrovským devizovým rezervám firmy a patenty, které chce, koupit. Navíc do patnácti až dvaceti let, tvrdí odborníci, nebudou mít zapotřebí krást. Nová generace specialistů inovace i zásadní objevy vyprodukuje sama.

26.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.
3 15

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Hongkong zasáhl mocný tajfun Hato, život ve městě se zastavil

Zaplavené ulice, stovky zrušených letů, mohutné stromy vyvrácené z kořenů, zavřené školy, obchody i burza. To je jen úvodní bilance tropické cyklóny Hato patřící na stupnici ROCI do nejvyšší, desáté kategorie.

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení