VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Číně nestačí výrobky Made in China, chce vlastní značky

Peking - Dvě obří obrazovky vyrobené japonskou firmou Panasonics visící v impozantním Paláci lidu v Pekingu, kde se pořádají zasedání čínského parlamentu, byly tento měsíc nahrazeny novými LCD obrazovkami čínské produkce.  Čína je totiž odhodlána prezentovat se nejen produkty s nápisem Made in China.

18.3.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv VLP

V čím dál větší míře hodlá uvádět na trh výrobky skutečných čínských značek, píše agentura Reuters.

Zmíněné monitory vytvořila čínská firma specializující se na elektroniku TCL. S úhlopříčkou 110 palců jsou to vůbec největší LCD obrazovky s technologií 3D na světě, jen o malinko širší než 108palcový model od společnosti Panasonics, který vystřídaly.

„Prorazili jsme japonský a jihokorejský monopol na výrobu velkých plochých televizí!“ chlubil se na slavnostním obřadu minulý týden předseda firmy Li Tung-šeng. Představitelé ministerstva obchodu, vědy a technologií, průmyslu a informačních technologií a vlády Šen-čenu, domovského města TCL, tleskali a přikyvovali.

Čínská vláda vybízí čínské firmy, aby se posunuly výš na hodnotovém žebříčku a vyvinuly vlastní značky. Vytvořit mezinárodně uznávanou značku ale není snadné. Snad s výjimkou výrobce počítačů Lenovo a výrobce spotřebičů Haier má Čína jen málo značek, které by byly zahraničním zákazníkům povědomé. Dokonce i na domácím trhu jsou čínští producenti často vytlačováni luxusními zahraničními značkami.

„To je velká překážka, především u automobilů. Ve velkoměstech jako Šanghaj či Peking (domácí značky) prakticky nevidíte, protože nikdo nechce jezdit v ničem horším než v japonských či korejských autech,“ říká analytik James Roy.

Peking je však připraven pomoci. Tento měsíc ministerstvo průmyslu a informatiky vydalo nová pravidla požadující, aby političtí představitelé, kteří převážně preferují německé luxusní značky typu Audi, kupovali jen místní vozy.

Další snahy, včetně vládní podpory pro domácí firmy uplatňující „domácí inovaci“, vedly k obviněním, že Čína se snaží nespravedlivě nahrávat vlastnímu průmyslu tím, že zaručuje vládní koupi a nastavuje měřítka ve prospěch čínských společností oproti zavedeným firmám.

„Pokud se chtějí čínské firmy prosadit ve světě, nemohou soutěžit jen na chráněném domácím trhu,“ prohlásil vysoký představitel ministerstva vědy a technologií Čao Jü-chaj.

Firmy usilující o to stát se mezinárodně uznávanými značkami by měly mít třetinu zisků z prodeje do ciziny, prohlásil před pár lety na zasedání čínského parlamentu šéf největšího světového výrobce spotřebičů Haier Jang Mien-mien.

Haier prodává spotřebiče jako pračky a malé ledničky pod svým vlastním jménem ve Spojených státech, ale v Evropě stále vystupuje pod evropskými značkami. Většina ostatních společností se ovšem nemůže pochlubit ani tím.

„Některé značky začaly (získávat mezinárodní uznání), ale většina na tom musí ještě zapracovat,“ konstatoval Čao. TCL prodává pod vlastním jménem na rozvojových trzích, ale na Západě obchoduje pod značkami Alcatel, Thomson či RCA.

„Plně prodávat pod svým vlastním jménem není otázka technologie, ale marketingu. Potrvá nějakou dobu, než se podaří udělat reklamu na novou značku,“ řekl Li z TCL agentuře Reuters. „Pro nás je ale nejdůležitější zajistit si větší prodej a z toho plynoucí vyšší příjmy,“ dodal.

Hlavní frontou ve válce o značky je nadále automobilový průmysl. Čínská vláda naznačila zahraničním výrobcům aut, že žádosti o rozšíření podniků se společnou majetkovou účastí s největší pravděpodobností nebudou schváleny, pokud tyto firmy nebudou spolupracovat se svými čínskými partnery na vývoji vozů čínských značek.

Firma General Motors od té doby uvedla na trh značku Baojun, ačkoli popírá, že by to bylo v důsledku tlaku čínské vlády.

Nová politika pomáhá napravit, co plánovači nyní vidí jako chybu - přestože je Čína největším světovým automobilovým trhem, chybí jí typická národní automobilová značka, jakou se mohou pochlubit i podstatně menší trhy jako Jižní Korea, Malajsie či Česká republika.

Čína slibuje reformy, chce si udržet rychlý hospodářský růst

Čína nemůže odkládat hospodářské reformy. Uvedl to v neděli místopředseda čínské vlády Li Kche-čchiang. Dodal, že země si hodlá zachovat relativně rychlé tempo růstu domácí ekonomiky a současně držet pod kontrolou inflaci. Zaměřit se chce mimo jiné na podporu domácí poptávky.

„Čína dospěla ke klíčovému období při změně svého ekonomického modelu a tuto změnu nelze odkládat,“ řekl Li. „Naše politika bude cílenější, flexibilnější a progresivnější, abychom si zachovali relativně rychlý ekonomický růst a udrželi cenovou úroveň v zásadě stabilní,“ dodal.

Čína podle něj prohloubí reformy daní, finančního sektoru, cenové politiky či rozdělování příjmů. Bude rovněž usilovat o větší roli tržních sil při rozdělování zdrojů v klíčových odvětvích.

Čínský hrubý domácí produkt v posledním čtvrtletí loňského roku stoupl o 8,9 procenta po nárůstu o 9,1 procenta v předchozích třech měsících. Byl tak nejpomalejší za 2,5 roku. Inflace v Číně v únoru prudce klesla na 3,2 procenta z lednových 4,5 procenta. Poprvé za více než rok se tak dostala pod čtyřprocentní vládní cíl, napsala agentura Reuters.

Šéf čínské Národní rozvojové a reformní komise Čang Pching dnes uvedl, že udržení relativně rychlého růstu ekonomiky je prioritou čínské hospodářské politiky. Dodal, že Peking nesmí polevit v boji proti růstu cen. „Tlak na růst cen bude v dlouhém období pokračovat,“ řek Čang. Upozornil například vysokou úroveň světových cen komodit.

Šéfka Mezinárodního měnového fondu (MMF) Christine Lagardeová dnes pochválila Čínu za její příznivou roli v době světové finanční krize. „Čína pomohla učinit globální ekonomický systém méně náchylným k ničivým krizím,“ řekla šéfka MMF. Dodala, že přetrvávající slabost vyhlídek světové ekonomiky podtrhuje důležitost toho, aby si Čína udržela významnou roli v globálních politických rozhovorech a zrychlila reformy své vlastní ekonomiky. Upozornila, že pokud Čína provede další hospodářské reformy, mohl by se čínský jüan v budoucnosti stát rezervní měnou.

Autor: ČTK

18.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Statisíce muslimů na prostranství kolem Velké mešity v saúdskoarabském svatém městě Mekka

Saudská Arábie zmařila teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

Bazén na severovýchodě Turecka, který zabíjel
11

Tři děti i oba jejich zachránce v tureckém bazénu usmažila elektřina

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

AKTUALIZOVÁNO

Drama v Benátkách na Jizerou. V garáži vybuchly plynové lahve

/FOTOGALERIE/ Několik výbuchů v pátek večer před osmou hodinou probralo z klidu obyvatele Smetanovy ulice v historické části města. Plynové láhve tam vybuchly v garáži, která naštěstí nebyla součástí rodinného domu.

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

/INFOGRAFIKA/ Podle nejnovějšího průzkumu uskutečněného agenturou Phoenix Research si čtyři měsíce před sněmovními volbami hnutí ANO udržuje pohodlný náskok. Od ČSSD ho nyní dělí více než 11 procentních bodů. Nově vzniklá volební dvojkoalice KDU-ČSL a Starostů by v červnu těsně překročila nutnou desetiprocentní hranici pro získání poslaneckých mandátů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies