VYBERTE SI REGION

Čínská automobilka Geely koupila Volvo

Stockholm - Je to dosud největší čínská akvizice zahraniční automobilky a analytici její hodnotu odhadují kolem dvou miliard dolarů (zhruba 38 miliard Kč).

28.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Čínská automobilka Geely v neděli podepsala smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat.

Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.

Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské dceřiné firmy se Ford s Geely v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.

Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí její bývalé divize Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Geely nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma v Evropě již spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.

Geely chce ponechat ústředí i dosavadní produkci Volva ve Švédsku, plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300.000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na celý vývoz.

Autor: ČTK

28.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies