VYBERTE SI REGION

Číslo bankovního účtu, na který posíláme peníze, je dobré pečlivě zkontrolovat

OSTRAVA - Při vyplňování příkazu k úhradě bychom měli věnovat velkou pozornost vypsání čísla účtu příjemce a jeho následné kontrole. Je přitom celkem jedno, zda jde o papírový formulář, či internetové okno na obrazovce.

9.11.2007 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

I přes pečlivou kontrolu údajů ale občas může dojít k tomu, že číslo účtu, na které peníze posíláme, zadáme chybně. Na chybu nás může upozornit automatický kontrolní mechanismus. Čísla účtů jsou totiž v naší republice přidělována podle matematického algoritmu a většina takzvaných překlepů neprojde automatickým filtrem.

Jak máme postupovat v případě, že peníze byly připsány na chybný účet? Podle internetových stránek Sdružení obrany spotřebitelů je důležitá rychlost. „Pokud se vám povede odhalit nesoulad v adresátovi ještě před datem splatnosti, máte zpola vyhráno. Stačí zkontaktovat banku a oznámit své pochybení, zároveň je třeba požádat o storno. Při osobní návštěvě by měl klientovi stačit občanský průkaz. U většiny tuzemských finančních ústavů můžeme záležitost vyřídit telefonem. Je třeba ale počítat s tím, že se budeme muset prokázat například číslem smlouvy o založení účtu či podobnými upřesňujícími údaji.

Tato storno-akce by nás neměla finančně příliš zatížit. Storno-poplatek většina bank neúčtuje, nebo se pohybují do sta korun,“ informuje Sdružení obrany spotřebitelů. Větší problémy přicházejí v případě, že už nastal den splatnosti. Šťastnější z chybujících mohou zjistit, že právě jejich banka zúčtovává bezhotovostní transakce až večer, postup je pak stejný jako v předcházejícím případě. Pokud už převod proběhl, máme na výběr ze dvou možností. Pokud zadané číslo účtu neexistuje, peníze oběhnou takzvané bankovní kolečko a do několika dnů se vám vrátí zpět.

Nejhorší případ nastává, pokud se trefíme na skutečný, existující účet a našimi prostředky už disponuje někdo jiný. „Ani tehdy není nic ztraceno, ale následný postup může být složitý, zdlouhavý, případně vyvrcholit soudním sporem. V první řadě je třeba navštívit banku. Buď svou, nebo tu příjemcovu.

Banky však samotný problém neřeší, fungují pouze v roli zprostředkovatele. Obvykle se jejich prostřednictvím nejdříve zasílá písemné upozornění klientovi, jemuž byly peníze připsány. Toto sdělení musíme formulovat sami a kromě osobních a bankovních údajů bývá dobré doložit i důvod omylu. Pokud adresát nezareaguje, může banka klientovi poskytnout osobní informace o příjemci podle zákona o bankách v platném znění. Zde už bývá zdůvodnění a doložení chyby nutností a bankovní ústav od nás může požadovat další doplňující materiály,“ informuje sdružení dále na svých internetových stránkách.

Pokud se s námi osoba, které jsme omylem peníze poslali, odmítne dohodnout o navrácení částky, zbývá jediná možnost. Tou je občanskoprávní soudní spor na základě žaloby pro bezdůvodné obohacení. Jestli se vyplatí, to už záleží na výši utrpěné ztráty a na osobním posouzení celé situace. Kromě výloh za advokáta musíme počítat s možnou úhradou části nákladů soudního řízení, případně odměnou domluvenou se svým obhájcem v případě výhry. K tomu všemu je třeba připočítat také vynaložený čas.

V bankách mají pravidla, jak postupovat u chybných plateb

Podle Zuzany Čepelkové z Komerční banky není možné účtovat platbu na neexistující účet, platební příkaz je v tomto případě odmítnut a informace je zaslána klientovi. Na existující účet se platba provede. „V případě, že se platba už uskutečnila, měl by klient předat bance nejprve písemnou žádost o vrácení platby. Banka ji pak předá majiteli účtu, na který byla platba zaslána omylem. U platby ve prospěch účtu vedeného jinou bankou je žádost předána do této banky, případně může klient žádost do jiné banky zaslat sám,“ uvedla Čepelková.

Podle Pavly Plaché z České spořitelny bývají případy uvedení nesprávného čísla účtu příjemce poměrně časté. „Klient, který uvedl nesprávné číslo účtu příjemce, by měl kontaktovat svou banku. Ta požádá banku neoprávněného příjemce o vrácení platby. Je nutné, aby klient prokázal, že se skutečně jednalo o chybu. Měl by být schopen doložit, jak k chybě došlo. Například bankovním spojením uvedeným na faktuře, která měla být uhrazena,“ dodala Plachá.

9.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies