VYBERTE SI REGION

ČSA chtějí radikálně snižovat platy. Zkušení piloti přijdou skoro o třetinu

Praha – České aerolinie chtějí pilotům od příštího roku citelně snížit platy. Nejvíc se má změna dotknout zkušených kapitánů, kterým chce vedení snížit plat o 30 procent. Mladším pilotům má mzda klesnout o pětinu. Mzdový řád vedení aerolinií předalo odborům. Ti sice snižování platů chápou, vadí jim ale nepoměr mezi snížením platů u nováčků a u seniorních kapitánů a obávají se odchodů nejzkušenějších pilotů, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.

15.10.2014 5 AKTUALIZOVÁNO 15.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

„Pokud by zkušení piloti odešli létat do světa, tak bude lepší společnost zavřít a začít ji budovat znovu na zelené louce," uvedl Fiala. V současnosti je výše platů mezi zkušenými a mladými piloty velice rozdílná. Zatímco mzda zkušeného kapitána může překročit 100.000 korun, začínající pilot dostává zhruba polovinu. Přesné informace o platech zaměstnanců nicméně ČSA neuvádějí.

Přestože platy pilotů jsou v českých podmínkách nadstandardní, mzdy v zavedených evropských leteckých společnostech jsou výrazně vyšší, uvedl Fiala s tím, že vyšší platy jsou i u dopravců, kteří mají potenciál nabírat nové zaměstnance a připadají v úvahu pro české piloty jako alternativa k práci v ČSA. Zhruba o polovinu víc například nabízí partnerský Korean Air nebo Qatar Airways. U Emirates si mohou přijít na dvojnásobek platů v ČSA, uvedl Fiala.

„Aby byly České aerolinie konkurenceschopné a dosáhly vyrovnaného celoročního provozního zisku, mohou nabídnout odměny, které jsou v možnostech českého dopravce a české firmy a odpovídají prostředí, ve kterém podnikají. České aerolinie se nemohou srovnávat se společnostmi z Blízkého a Středního Východu," reagoval mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Nový mzdový řád vychází z restruktura­lizačního plánu a pracuje s předpokládaným snížení počtu letadel ve flotile ČSA na 17 strojů, uvedl dále Šabík. Řád má zvýšit podíl variabilní složky závislé na počtu odlétaných hodin a motivovat piloty více létat. Kromě toho mzda obsahuje příplatky, například za práci v noci, o svátcích či nedělích, kapesné, stravné, v mzdovém řádu je příspěvek na penzijní pojištění a další položky, dodal mluvčí.

Hlasování o stávce

Snadnější možnost odchodu pilotům k jiným dopravcům se pak odráží na rozdílném postupu pilotů a letušek a stevardů vůči vedení aerolinií. Zatímco odbory zastupující palubní personál vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní hlasují i o vstupu do stávky, piloti žádné obdobné kroky neplánují, přestože letušky a stevardy podporují, dodal šéf odborů zastupujících piloty.

Vlnu protestů odborů vyvolalo oznámení o masivním propouštění v Českých aeroliniích z konce září. Tehdy vedení oznámilo záměr propustit 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků kvůli vyřazení letadel A320 z flotily společnosti. Do jednání mezi odbory a vedení Českých aerolinií se rovněž vložili premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr financí Andrej Babiš (ANO).

České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy společnosti Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě.

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Autor: ČTK

15.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies