Největší tuzemské aerolinky se podle kuloárových informací v pololetí propadly do ztráty 1,8 miliardy korun a chtěly si pomoci prodejem majetku.

Stát, který vlastní 92 procent ČSA, řekl ne. Dozorčí rada v pondělí rozprodej majetku zabrzdila. Minimálně do doby, než bude dořešena privatizace celého podniku, v níž už zbyl jediný zájemce – konsorcium Unimex a Travel Service, za nimiž stojí islandský kapitál.

Vedení aerolinek však zatím celou věc nekomentovalo. „Plán restrukturalizace představíme na středeční tiskové konferenci,“ uvedla pouze mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Prodají se letadla?

Prodej majetku už dlouhou dobu kritizují piloti i jednotlivá profesní sdružení uvnitř aerolinek. Vedení společnosti totiž děravý rozpočet hodlalo zalátat například prodejem odbavení zavazadel (handlingu), výcviku posádek a ČSA by se zřejmě zbavily i prosperujících bezcelních obchodů (duty –free).

„My máme k možnému prodeji majetku zásadní výtky, protože je nekoncepční. Každý týden se objevují nové varianty,“ stěžuje si například šéf sdružení pilotů ČSA Filip Gaspar. Piloti také nesouhlasí s naplánovaným propouštěním. Z celkového počtu 4600 zaměstnanců by mělo firmu opustit 860 lidí. Jenže v tomto plánu je stát nepodržel.

Dozorčí rada vzala propouštění na vědomí a stejně odsouhlasila i prodej minimálně tří letadel Boeing 737 – 500 a dvou dálkových Airbusů A 310, u nichž aerolinky neprodlouží operativní leasing. Tím, že firma od září přestane létat na pravidelných linkách do New Yorku, stane se pouze kontinentálním dopravcem. I to piloti kritizují.

Úsporný plán musí přijít

„Linka do USA byla v poslední době poměrně vytížená. Navíc k nám s ní mířili tranzitní cestující, a o ty teď přijdeme,“ řekl Deníku Gaspar. V době krize se však zřejmě ČSA „nezahojí“ ani na zmíněném prodeji letadel. Nový Boeing přijde zhruba na 25 milionů dolarů (475 milionů korun). Cena letecké „ojetiny“ však podle odborníků může dosáhnout jen zhruba deseti milionů dolarů ( 190 milionů korun). Fakt, že ČSA prudce klesají tržby a firma se za pololetí ocitla téměř v dvoumiliardové ztrátě, bude mít podle ekonomů jasný vliv i na případnou cenu, kterou může stát za prodej aerolinek utržit.

„Ta ztráta, kterou teď ČSA vykazují je na pováženou, chápu třeba piloty, kteří se bouří, ale nějaký úsporný plán musí přijít,“ řekl Deníku analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Cena za ČSA se nejdříve odhadovala na úrovni zhruba 4,5 až pět miliard korun. S tím, jak zbyl pouze jediný zájemce o jejich koupi a firmy padá do červených čísel se ale hodnota ČSA dále propadne.

„Minimálně tu téměř dvoumiliardovou ztrátu bychom z té původní ceny měli škrtnout,“ odhadl Procházka. Stát proto již avizoval, že pokud se mu nabídnutá cena za aerolinky nebude líbit, celý prodej raději zruší. S tím oficiálně souhlasí i různé letecké odbory. Podle informací Deníku však na dozorčí radě odboráři nakonec hlasovali pro navržený restrukturalizační plán – tedy v podstatě souhlasili s prodejem letadel i propouštěním.