VYBERTE SI REGION

Piloti nenastoupili do práce, ČSA ruší polovinu letů

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ – Piloti Českých aerolinií (ČSA) dnes zahájili protest proti restrukturalizaci firmy. Někteří piloti nenastoupili do práce kvůli údajné indispozici.

1.12.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filip Gaspar sdělil, že kvůli protestům dnes neodletí asi 40 letů ČSA, což je zhruba polovina. Aktuálně bylo zrušeno 19 spojů v obou směrech, řekla mluvčí Skupiny ČSA Hana Hejsková. Piloti protestují proti převádění letadel ČSA z mateřské firmy do dceřiné společnosti. Protest má pokračovat i v pátek.

Z šestnácti ranních linek zatím podle sdružení pilotů neodletěla polovina. Neodletěly například spoje do Milána, Frankfurtu, Hamburku, Varšavy, Budapešti, Štrasburgu nebo Hannoveru. Cestujícím, jejichž let byl zrušen, ČSA umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín či vrácení letenky, sdělila Hejsková.

Spojení údajně zajišťují lidé z vedení společnosti, obyčejní piloti výzvu sdružení CZALPA převážně poslechli. „Piloti managementu po probdělé noci tráví 12 hodin v kokpitu, což považujeme za pohrávání si s bezpečností,“ řekl Gaspar. Podle něj je to relativně malá skupina lidí, kteří dnes vyrazili do práce, například šéfpilot, jeho zástupci a vedoucí jednotlivých letek. Piloti se kvůli indispozici musí ohlásit šest hodin před odletem linky. Proto není zatím jasné, kolik linek odletí odpoledne. Může to být zhruba mezi 35 až 40 lety.

Podle Kalouska je protest nelegální

Ministr financí Miroslav Kalousek jako zástupce majoritního vlastníka aeroholdingu označil protest pilotů za neodůvodněný a zjevně i nelegální. „Jako akcionář budu důsledně vyžadovat po managementu, aby vůči absentujícím vyvodil příslušné pracovněprávní i hmotněprávní důsledky,“ uvedl pro ČTK. Management Českého Aeroholdingu i ČSA podle něj postupuje důsledně podle restrukturali­začního plánu schváleného vládou.

Aerolinie důvod nespokojenosti pilotů nechápou, prý k němu není důvod. Podle ČSA se rozdělují činnosti a zdroje v rámci Českého Aeroholdingu. Ten vzniká spojením všech částí národního dopravce ČSA a Letiště Praha. Převod letadel se tak podle aerolinií děje v rámci skupiny, a k protestům není důvod. ČSA si podle Hejskové nemůže dovolit ustupovat od změn pod vlivem nátlakových akcí. Již nyní je zřejmé, že se protest nepříznivě projeví na hospodaření společnosti. Škodu zatím ČSA nevyčíslily.

„Naším cílem není v žádném případě snaha poškodit fungování firmy a znepříjemnit život cestujícím. Musíme ale upozornit veřejnost i vlastníka, na nevratné kroky managementu, které jdou proti dlouhodobým zájmům společnosti a nesou známky tunelování,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík.

Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí zatím v odletových halách nic nenasvědčuje tomu, že by se děla mimořádná událost. Zatím prý nedochází k žádnému neobvyklému shlukování lidí. Cestující chodí k přepážkám Českých aerolinií, kde se informují, jak se bude situace vyvíjet

Údajné indispozice

Piloti budou v první fázi protestu čerpat volno z důvodu indispozice. S ohledem na vyhrocenou situaci ve společnosti, která vznikla jednostranným rozhodnutím vedení ČSA o převedení třetiny letadel z firmy, sdružení doporučilo každému z pilotů zvážit svůj zdravotní stav a psychické vypětí, a tedy svoji schopnost bezpečně absolvovat letovou službu, doplnil Gaspar.

Sdružení kritizuje kroky současného i předchozích managementů ČSA dlouhodobě. Podle CZALPA přistupují k restrukturalizaci s vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjejí dlouhodobou výhodnost jednotlivých „restrukturali­začních“ kroků pro budoucnost firmy. Podle Gaspara v ČSA nestačí výměna managementu, podstatné je pro firmu okamžitě najít vhodného strategického partnera, který má zkušenosti z oblasti letectví.

CZALPA proti krokům vedení ČSA protestuje pravidelně. Naposledy to bylo kvůli údajně neúměrnému propouštění palubního personálu v souvislosti s revitalizačním programem ČSA. Koncem letošního července sdružení chystalo protestní akci, která by měla za následek zpožďování pravidelných letů. CZALPA tehdy protesty na poslední chvíli odvolala.

Autor: ČTK

1.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies