Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnicí D1 až do Hulína? V roce 2010

Kroměříž - Už za dva roky budou řidiči moci jezdit po dálnici D1 až do Hulína. Do centra Kroměříže to bude možné dokonce na konci příštího roku.

21.8.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Stavitelé ze sdružení firem Skanska DS a dalších společností totiž dokončují klíčové kilometry dálnice v blízkosti města. Dva úseky ze čtyř zprůjezdní pro motoristy ještě letos.

Téměř pětadvacet kilometrů D1, která nyní končí u Vrchoslavic na Prostějovsku, začne řidičům v kraji sloužit postupně. „V plném provozu už je dálniční obchvat Kroměříže, který nyní pomůže zvládnout dopravu v době uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Koncem září otevřeme čtyřkilometrový úsek mezi Kojetínem a Kroměříží, a to společně s nájezdem na D1 mezi Bojanovicemi a Kojetínem,“ informoval Leoš Verner z oddělení vnějších vztahů firmy Skanska DS.

Silničáři ovšem podle něj denně pracují na zbývajících úsecích mezi Mořicemi a Kojetínem a východně na trase vedoucí k Hulínu a Říkovicím.

Netrpělivé čekání na dokončení

Na dokončení dálnice netrpělivě čekají nejen motoristé, ale i obce, v jejichž blízkosti D1 povede. Autostráda totiž z jejich návsí a center odvede tranzitní dopravu a těžké kamiony.

Například Hulínem denně projede kolem patnácti tisíc motorových vozidel. „Dopravě v našem městě dálnice výrazně ulehčí,“ sdělil před časem starosta Hulína Roman Hoza. Upozornil však, že ačkoliv D1 a s ní související rychlostní komunikace R49 a R55 budou pro město i celý Zlínský kraj velkým přínosem, setkává se už nyní i s negativními ohlasy. „Trpí tím v souvislosti s polnostmi například zemědělci,“ uvedl Hoza. Tohoto zatížení se ještě letos zbaví například Bezměrov a Postoupky.

Pro město Kroměříž, Zlínský kraj ale i napojení na R49 a R55 je momentálně nejdůležitější otevření úseku D1 z Mořic do Kojetína. Stavitelé jej chtějí zprovoznit v listopadu 2009.

V úseku vzniká 14 mostů

„Na trase jsme dokončili podklad a těleso dálnice, provádí se odvodnění a kanalizace, jsou rozestavěny všechny mosty a už letos budeme pokládat část cementobetonových povrchů,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska DS Martin Fischer. V tomto úseku podle něj vzniká čtrnáct mostů a dominantní mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která připojuje na dálnici stávající silnici I/47.

Pod některými dálničními mosty stavitelé použili ve velké vrstvě polystyren. „Takový, který se používá třeba při zateplování domů. Je to kvůli špatnému podloží, tento materiál se osvědčil například na D1 u Vyškova,“ prozradil zajímavost projektový manažer.

Podle Fišera na těchto šesti kilometrech pracuje na stavbě dálnice někdy až tři sta pracovníků současně. „Devadesát procent lidí je z našich vlastních zdrojů hlavně proto, že jsou kvalifikovaní na mostní objekty. Na zbytek si najímáme regionální subdodavatele a pomocnou sílu,“ podotkl.

Vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky

D1 povede ve Zlínském kraji pouze k Hulínu, poté se dálnice stočí na sever do Olomouckého kraje. Nicméně do tohoto města se motoristé dostanou po D1 už za dva roky.

„Stavba úseku Kroměříž – Hulín – Říkovice odstartovala letos. Do konce roku na něm dokončíme násypy a zahájíme výstavbu mostů. Trasu zprovozníme koncem roku 2010,“ uzavřel Fišer.

Na této jedenáctikilo­metrové trase po Říkovice vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky. Díky nim se dálnice napojí na okolní silnice, zejména na budoucí rychlostní silnice R55 a R49, které protnou území Zlínského kraje. Investorem těchto projektů je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Peníze na ně poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a z větší části Fond soudržnosti Evropské unie.

Autor: Eva Tomanová

21.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení