VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnicí D1 až do Hulína? V roce 2010

Kroměříž - Už za dva roky budou řidiči moci jezdit po dálnici D1 až do Hulína. Do centra Kroměříže to bude možné dokonce na konci příštího roku.

21.8.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Stavitelé ze sdružení firem Skanska DS a dalších společností totiž dokončují klíčové kilometry dálnice v blízkosti města. Dva úseky ze čtyř zprůjezdní pro motoristy ještě letos.

Téměř pětadvacet kilometrů D1, která nyní končí u Vrchoslavic na Prostějovsku, začne řidičům v kraji sloužit postupně. „V plném provozu už je dálniční obchvat Kroměříže, který nyní pomůže zvládnout dopravu v době uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Koncem září otevřeme čtyřkilometrový úsek mezi Kojetínem a Kroměříží, a to společně s nájezdem na D1 mezi Bojanovicemi a Kojetínem,“ informoval Leoš Verner z oddělení vnějších vztahů firmy Skanska DS.

Silničáři ovšem podle něj denně pracují na zbývajících úsecích mezi Mořicemi a Kojetínem a východně na trase vedoucí k Hulínu a Říkovicím.

Netrpělivé čekání na dokončení

Na dokončení dálnice netrpělivě čekají nejen motoristé, ale i obce, v jejichž blízkosti D1 povede. Autostráda totiž z jejich návsí a center odvede tranzitní dopravu a těžké kamiony.

Například Hulínem denně projede kolem patnácti tisíc motorových vozidel. „Dopravě v našem městě dálnice výrazně ulehčí,“ sdělil před časem starosta Hulína Roman Hoza. Upozornil však, že ačkoliv D1 a s ní související rychlostní komunikace R49 a R55 budou pro město i celý Zlínský kraj velkým přínosem, setkává se už nyní i s negativními ohlasy. „Trpí tím v souvislosti s polnostmi například zemědělci,“ uvedl Hoza. Tohoto zatížení se ještě letos zbaví například Bezměrov a Postoupky.

Pro město Kroměříž, Zlínský kraj ale i napojení na R49 a R55 je momentálně nejdůležitější otevření úseku D1 z Mořic do Kojetína. Stavitelé jej chtějí zprovoznit v listopadu 2009.

V úseku vzniká 14 mostů

„Na trase jsme dokončili podklad a těleso dálnice, provádí se odvodnění a kanalizace, jsou rozestavěny všechny mosty a už letos budeme pokládat část cementobetonových povrchů,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska DS Martin Fischer. V tomto úseku podle něj vzniká čtrnáct mostů a dominantní mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která připojuje na dálnici stávající silnici I/47.

Pod některými dálničními mosty stavitelé použili ve velké vrstvě polystyren. „Takový, který se používá třeba při zateplování domů. Je to kvůli špatnému podloží, tento materiál se osvědčil například na D1 u Vyškova,“ prozradil zajímavost projektový manažer.

Podle Fišera na těchto šesti kilometrech pracuje na stavbě dálnice někdy až tři sta pracovníků současně. „Devadesát procent lidí je z našich vlastních zdrojů hlavně proto, že jsou kvalifikovaní na mostní objekty. Na zbytek si najímáme regionální subdodavatele a pomocnou sílu,“ podotkl.

Vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky

D1 povede ve Zlínském kraji pouze k Hulínu, poté se dálnice stočí na sever do Olomouckého kraje. Nicméně do tohoto města se motoristé dostanou po D1 už za dva roky.

„Stavba úseku Kroměříž – Hulín – Říkovice odstartovala letos. Do konce roku na něm dokončíme násypy a zahájíme výstavbu mostů. Trasu zprovozníme koncem roku 2010,“ uzavřel Fišer.

Na této jedenáctikilo­metrové trase po Říkovice vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky. Díky nim se dálnice napojí na okolní silnice, zejména na budoucí rychlostní silnice R55 a R49, které protnou území Zlínského kraje. Investorem těchto projektů je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Peníze na ně poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a z větší části Fond soudržnosti Evropské unie.

Autor: Eva Tomanová

21.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
3 9

Babišovy dluhopisy? Sobotka označil jeho zprávu za politický pamflet

Na křižovatce ulic Boleslavská a V Kolonii došlo ke střetu Škody Fabia a policejního vozu, který pod houkačkami spěchal k jinému případu.
AKTUALIZOVÁNO
13

Jako z akčního filmu: houkající policejní vůz k případu nedojel

DOTYK.CZ

Technologie mění sport. Video by měla být povinnost

Fotbal je nejoblíbenější světový sport. Ale taky jeden z nejkonzervativnějších. I při světově nejsledovanějších zápasech rozhoduje většinou chybující lidský faktor. V jiných sportech už přitom byly začleněny do rozhodování moderní technologie. Přinést mají zpřesnění i zatraktivnění hry.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze. 

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

AKTUALIZOVÁNO

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies