VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnicí D1 až do Hulína? V roce 2010

Kroměříž - Už za dva roky budou řidiči moci jezdit po dálnici D1 až do Hulína. Do centra Kroměříže to bude možné dokonce na konci příštího roku.

21.8.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Stavitelé ze sdružení firem Skanska DS a dalších společností totiž dokončují klíčové kilometry dálnice v blízkosti města. Dva úseky ze čtyř zprůjezdní pro motoristy ještě letos.

Téměř pětadvacet kilometrů D1, která nyní končí u Vrchoslavic na Prostějovsku, začne řidičům v kraji sloužit postupně. „V plném provozu už je dálniční obchvat Kroměříže, který nyní pomůže zvládnout dopravu v době uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Koncem září otevřeme čtyřkilometrový úsek mezi Kojetínem a Kroměříží, a to společně s nájezdem na D1 mezi Bojanovicemi a Kojetínem,“ informoval Leoš Verner z oddělení vnějších vztahů firmy Skanska DS.

Silničáři ovšem podle něj denně pracují na zbývajících úsecích mezi Mořicemi a Kojetínem a východně na trase vedoucí k Hulínu a Říkovicím.

Netrpělivé čekání na dokončení

Na dokončení dálnice netrpělivě čekají nejen motoristé, ale i obce, v jejichž blízkosti D1 povede. Autostráda totiž z jejich návsí a center odvede tranzitní dopravu a těžké kamiony.

Například Hulínem denně projede kolem patnácti tisíc motorových vozidel. „Dopravě v našem městě dálnice výrazně ulehčí,“ sdělil před časem starosta Hulína Roman Hoza. Upozornil však, že ačkoliv D1 a s ní související rychlostní komunikace R49 a R55 budou pro město i celý Zlínský kraj velkým přínosem, setkává se už nyní i s negativními ohlasy. „Trpí tím v souvislosti s polnostmi například zemědělci,“ uvedl Hoza. Tohoto zatížení se ještě letos zbaví například Bezměrov a Postoupky.

Pro město Kroměříž, Zlínský kraj ale i napojení na R49 a R55 je momentálně nejdůležitější otevření úseku D1 z Mořic do Kojetína. Stavitelé jej chtějí zprovoznit v listopadu 2009.

V úseku vzniká 14 mostů

„Na trase jsme dokončili podklad a těleso dálnice, provádí se odvodnění a kanalizace, jsou rozestavěny všechny mosty a už letos budeme pokládat část cementobetonových povrchů,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska DS Martin Fischer. V tomto úseku podle něj vzniká čtrnáct mostů a dominantní mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která připojuje na dálnici stávající silnici I/47.

Pod některými dálničními mosty stavitelé použili ve velké vrstvě polystyren. „Takový, který se používá třeba při zateplování domů. Je to kvůli špatnému podloží, tento materiál se osvědčil například na D1 u Vyškova,“ prozradil zajímavost projektový manažer.

Podle Fišera na těchto šesti kilometrech pracuje na stavbě dálnice někdy až tři sta pracovníků současně. „Devadesát procent lidí je z našich vlastních zdrojů hlavně proto, že jsou kvalifikovaní na mostní objekty. Na zbytek si najímáme regionální subdodavatele a pomocnou sílu,“ podotkl.

Vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky

D1 povede ve Zlínském kraji pouze k Hulínu, poté se dálnice stočí na sever do Olomouckého kraje. Nicméně do tohoto města se motoristé dostanou po D1 už za dva roky.

„Stavba úseku Kroměříž – Hulín – Říkovice odstartovala letos. Do konce roku na něm dokončíme násypy a zahájíme výstavbu mostů. Trasu zprovozníme koncem roku 2010,“ uzavřel Fišer.

Na této jedenáctikilo­metrové trase po Říkovice vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky. Díky nim se dálnice napojí na okolní silnice, zejména na budoucí rychlostní silnice R55 a R49, které protnou území Zlínského kraje. Investorem těchto projektů je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Peníze na ně poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a z větší části Fond soudržnosti Evropské unie.

Autor: Eva Tomanová

21.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies