VYBRAT REGION
Zavřít mapu

D3: Dálnice z Prahy na jih Čech je stále v nedohlednu

Praha - Již desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.

27.6.2011 1
SDÍLEJ:

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.Foto: PragoProjekt

Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však mohou využít pouze několikakilometrový úsek. Jeho první část, 3,3 kilometru dlouhý obchvat Tábora, byl otevřen již před 20 lety, 30. června 1991.

V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční dítě v četně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné ČR a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes. Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).

Problémy s financováním

Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především financování a trasa v některých úsecích. Jako o možnosti financování stavby se uvažuje o jejím zařazení do pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Připravuje se varianta, podle které by měl soukromý investor v rámci PPP zaplatit úsek z Veselí do Českých Budějovic. Loni v lednu ekonomičtí ministři odmítli návrh ministerstva dopravy, který předpokládal, že by celý 113 kilometrů dlouhý úsek dálnice od Tábora k hranici s Rakouskem bylo možné stihnout postavit formou PPP v letech 2011 až 2015.

Jako každou dálniční stavbu provází i D3 problémy s protesty veřejnosti a ekologických aktivistů i s výkupy pozemků, přípravu stavby provázejí desítky námitek. Nejproblematičtější je patrně středočeský úsek dálnice, především oblast Posázaví. "Příprava výstavby dálnice D3 trvá více než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje," konstatoval nedávno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle úřadu ujasněny nebyly zdroje financování výstavby, ani nebyla závazně stanovena potřeba peněz na její pořízení a hrozí další nárůst nákladů.

Čtěte také:
Ministerstvo chystá škrty na dálnici u Budějovic
Dálnice u Budějovic: O trase je rozhodnuto
Proti dálnici D3 u Budějovic padlo první odvolání

D11 - Po mnoha letech sporů se dostavbě pěti kilometrového úseku do Hradce blýská na lepší časy. Ředitelství silnic a dálnic se nedávno dohodlo s farmářkou Ludmilou Havránkovou o prodeji pozemků pro dálnici. Více ZDE

D8 - Dálnice D8 má být dokončena v roce 2013. Stále ale totiž chybí 93 stavebních povolení, která jsou zablokována kvůli odvoláním ekologů. Více ZDE

D1 - Dálnice D1 je nejstarší tuzemské dálnice.Rekonstrukce a úpravy D1 od Mirošovic po Kývalku v délce 160 kilometrů by měla být prvním velkým projektem postaveným formou PPP. Více ZDE

Autor: ČTK

27.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies