S rozšířením počítají i všechny návrhy zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, ač je nemá dosud schválené. ŘSD kalkuluje, že v roce 2020 se bude po D1 pohybovat kolem Brna 73.000 aut. V roce 2010, kdy se uskutečnilo poslední měření, to bylo mezi 194. a 196. kilometrem 65.000, okolní úseky jsou zatížené méně.

Investiční záměr vznikl už v roce 2001, od té doby má však dálnice v každém směru stále jen dva pruhy a v posledních letech se pouze opravuje a v některých místech se staví protihlukové stěny.

Nové mimoúrovňové křižovatky

V dokumentaci se také počítá se stavbou dvou nových mimoúrovňových křižovatek, a to do průmyslové zóny v Černovicích a u Bosonoh, kde se potenciálně může napojit R43 ze severu, o jejímž trasování však stále není jasno.

"Je potřeba aktualizovat rozhodnutí dotčených orgánů a je potřeba aktualizovat záměr projektu. Až budou dokumenty kompletní, bude možné zahájit řízení pro získání územního rozhodnutí," uvedl Studecký. Nejdále je dílčí projekt na sjezd do průmyslové zóny, o kterém se loni intenzivně hovořilo s plánovanou investicí Amazonu.

Kdy se řidiči dočkají plynulejší a bezpečnější jízdy v okolí Brna, není podle Studeckého zřejmé. "Kromě výše uvedeného musí projít revizí také náklady na stavbu," sdělil Studecký. Není tedy ani jasné, kolik peněz bude rozšíření dálnice stát.

Dálnice D1 má zatím šest pruhů pouze mezi Prahou a Mirošovicemi, kde se odděluje hlavní tah na České Budějovice. Úsek dlouhý 21 kilometrů se rozšiřoval ve druhé polovině 90. let.