Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice D3 přešlapuje na místě

Táborsko - Stavba dálnice má skluz, pracuje se na mostech přes rybník a Lužnici. Senátor Eybert nevěří, že se zprovozní dle plánu.

15.10.2009
SDÍLEJ:

Dálnice povede přes rybník Koberný.Foto: David Peltán

Chtělo by to nový základní kámen, míní o postupu stavby D3 plánský starosta Jiří Šimánek. V nadsázce tak řekl, že rušno je na stavbě pouze když se klepe kladívky.

„Je to rok, co se u Mašáta klepalo. A co se od té doby stalo? Staví se jedině most přes Koberný,“ je znepokojený starosta Šimánek.

Práce na šestnáctikilometrovém úseku mezi Táborem a Soběslaví začaly již loni právě přemostěním rybníka Koberný. Nedávno začala stavba unikátního, přes kilometr dlouhého mostu, který u Veselí nad Lužnicí překročí Lužnici, silnici i železnici, a stane se tak nejdelším dálničním mostem v republice.

Na svůj start ale dosud čeká most přes Černovický potok, který bude 765 metrů dlouhý. Práce na něm měly začít již v červnu.

„Tady zatím nemáme stavební povolení, ale do dvou týdnů již půjde na ministerstvo žádost o jeho vydání,“ upřesnil za investora Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) šéf českobudějovické pobočky Josef Pešl.

Dodal, že v tomto místě už připravují i spuštění výstavby čtyř dálničních kilometrů.„Jde o stavbu mezi Soběslaví a Veselím, kde se nám pro čtyři kilometry podařilo získat stavební povolení.“

Plánovaný postup ale zdržují hlavně výkupy pozemků. „Majetko-právní vypořádání bývá problematické a zdlouhavé. Na některé je například vydaná exekuce nebo vyvlastnění. Přesto už nemluvíme o stovkách pozemků, ale zhruba o dvaceti, které nám chybí vykoupit,“ uklidňuje netrpělivé řidiče Pešl.

Hledají v zahraničí

Dohledat vlastníky kousků půdy prý není jednoduché. Teď čekají na ukončení dědického řízení ve Vídni, dalšího majitele hledali například až v Kazachstánu.

Pešl věří, že skluz dálnice může dohnat. Podle něj bude stačit správné zorganizování postupu, který dovolí rozjet dílčí stavby na celém téměř třicetikilometrovém úseku.

Přesto si nechává zadní vrátka, to v případě, že by se nepodařilo rychle vykoupit zbývající pozemky a vyřídit chybějící stavební povolení. Pak by se zřejmě řidiči v plánovaném roce 2011 do Veselí po dálnici nedostali.

Senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert už příliš optimismu nesdílí. Domnívá se, že termín dokončení je už nyní obtížné stihnout.
„Peníze sice máme, i vůli, ale rozhodující jsou ty pozemky,“ vysvětlil.

V řešení by pomohl zákon, který Senát již přijal a předloží ho ke schválení Sněmovně. Modifikace prvního návrhu by zlepšila pozici obou stran – prodávajících i kupujících.

Vlastníci by místo vyhláškové ceny, která se pohybuje v rozmezí od 80 do 500 korun za čtvereční metr půdy, mohli prodávat za cenu tržní. Ta by vznikla průměrem tří nezávislých odhadů.

A polepšila by si i druhá strana. Ze zákona by totiž vypadla brzda v podobě automatického odložení rozhodnutí o vykoupení pozemku v případě, že se majitel odvolá k soudu. To by výkupy a tedy i stavby podstatně zrychlilo.

„Docela mne mrzí, že nám nikdo neřekl, čí jsou pozemky, které stavbu brzdí. Myslím, že bychom našli cestu. Například bychom nabídli směnu pozemků jako jsme to dělali u stavby koridoru,“ míní plánský místostarosta Ladislav Kubec.

Teď se obává, aby se jednou nechodili dívat jen na zakonzervovaný most přes rybník Koberný. Ačkoli se Kubec domnívá, že dálnice jednou odkloní jen provoz kamionů, nutně ji tady potřebují. Denně jim přes město totiž projede přes 20 tisíc aut.

Nový projekt

V Plané se ale bude muset détrojka vypořádat i s novým řešením napojení sjezdu na kruhovou křižovatku v Plané. Kraj na původně naplánované řešení nemá peníze.

„Přeložka silnice bude v majetku kraje, tudíž ji také musí zaplatit. Původně na ní byly naplánované dva mosty přes vlečky, ale to si žádalo 390 milionů, což je příliš. Musíme proto zvolit řešení jen po zemi, které by vyšlo na zhruba sto třicet milionů,“ upřesnil Eybert.

Včera o tom společně se starosty Plané a Sezimova Ústí jednali na kraji.

(aš)

15.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.
1 17

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Sanitka. Ilustrační snímek.

Tragédie na Českolipsku. U Novin se zřítilo malé letadlo. Dva lidé zemřeli

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Správce kamer na „hlaváku“ se mýlí, udeřil radní na SŽDC

Správce hlavního nádraží odmítá pustit policii ke kamerám. Jsou to výmluvy, u dopravního podniku to šlo, rozčiluje se radní Libor Hadrava (ANO). Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) alespoň slibuje bezpečnostní dveře, okna, rámy a betonové zátarasy, jenže až po Vánocích.

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Spojené státy odmítly prohlášení KLDR, že severokorejské zemi vyhlásily válku. KLDR v této souvislosti také uvedla, že má nyní možnost sestřelit americké bombardéry i mimo severokorejský vzdušný prostor.

AKTUALIZOVÁNO

Palestinský ozbrojenec zabil tři izraelské policisty. Následně byl zastřelen

Sedmatřicetiletý ozbrojenec přijel k zadní části vstupu do židovské osady Har Adar na Západním břehu Jordánu z vedlejší vesnice spolu s dalšími dělníky z Palestiny, kde poté začal střílet na izraelské policisty a dozorce. I útočník byl následně zasažen a později zemřel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení