Novela zmíněného zákona totiž upravuje povinnosti pořadatelů předváděcích akcí. „Pozvánky na takovou akci totiž musí kromě jasného určení, kdy a kde se akce koná, obsahovat také údaje o pořadateli akce a o tom, jaké výrobky nebo služby na ní budou nabízeny. A to se pořadatelům nelíbí," vysvětlila Marcela Reichelová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Podle ní to ale ani zdaleka neznamená, že by se „předváděčky" pro seniory podařilo v České republice vymýtit.

Šmejdi mají nové finty

Prodejci ale podle Marcely Reichelové zdaleka „nesložili zbraně", jen změnili taktiku a vymýšlejí nové způsoby, jak seniory na předváděcí akce dostat.

„Jsou při tom opět velmi vynalézaví a nebojí se zneužít jména některé renomované společnosti. Před časem varoval své klienty například mobilní operátor O2, jehož jménem podvodní prodejci spotřebitelům slibovali dva tisíce korun jako odměnu za dlouhodobé používání pevné linky. Peníze si klient ovšem musel přijít vyzvednout na předváděcí akci," jmenovala příklad další finty šmejdů šéfka sdružení s tím, že s nástupem novely poradny obránců spotřebitelů v našem kraji nezaznamenaly výraznější pokles počtu poškozených.

„Průzkumy" před obchoďáky

V poradnách zato přibylo spotřebitelů, kteří se stali oběťmi falešných „průzkumů" před obchodními domy. „Scénář je přibližně následující: solidně oblečený člověk osloví na parkovišti seniora s tím, že je zaměstnancem dané prodejny a provádí průzkum spokojenosti zákazníků s nabídkou, službami, kvalitou a podobně. Za účast v krátké anketě přislíbí zapojení do soutěže o hodnotné ceny, stačí jen odpovědět na pár otázek a uvést telefonní číslo pro případ výhry. Senior pak opravdu ,vyhraje'. Pro ,výhru' si ale musí přijet na předem smluvené místo, kde však na něj čeká nemilé překvapení aniž by chtěl, ocitá se na předváděcí akci, kde je často vystaven nepřiměřenému nátlaku prodejců a nekalými praktikami je i nucen ke koupi předraženého zboží. Získání zaplacených finančních prostředků zpět pak bývá v praxi velice obtížné," popsala podobu nové finty šmejdů Marcela Reichelová.

Popsané případy byli obráncům spotřebitelů hlásit lidé nejen z Ostravy, ale také například z Nového Jičína.

Rada? Buďte obezřetní

Sdružení proto lidem doporučuje, aby se v případě, že mají jakoukoliv pochybnost, zda osoba provádějící průzkum je skutečně zaměstnancem firmy, jak tvrdí, obrátili přímo na zaměstnance či vedení provozovny například v informačním koutku. „Zejména starším spoluobčanům pak doporučujeme, aby se v prostorách před nákupními středisky s cizími osobami raději nezastavovali a nenechali se vtáhnout do debaty. Jsou to totiž ideální místa nejen pro tento typ podvodu, ale také pro kapesní zloděje, falešné sbírky a další," dodala Marcela Reichelová.