Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dalším regionálním tratím hrozí zánik

Praha - Ve správním řízení, které předchází zrušení, se ocitlo sedm nových tratí. Část železnice se ale podaří zachránit.

16.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Souboj o budoucnost malých železničních tratí se dál přiostřuje.

Jak už Deník informoval na podzim, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tehdy navrhla prvních deset tratí do takzvaného správního řízení, po němž obvykle následuje úplné zrušení tratě a vytrhání kolejí. Nyní, skoro čtvrt roku poté, se situace znovu komplikuje.

Města a obce, které leží podél tratí, podaly odvolání proti případnému zrušení železnice a ministerstvo dopravy správní řízení dočasně zastavilo. Minimálně osm železničních úseků tak prozatím uniklo „hrobníkovi z lopaty“. Týká se to třeba úseku Broumov – Otovice ve východních Čechách, úseku od Aše ke státní hranici v západních Čechách a oddychový čas zatím mají i na jižní Moravě, kde oddálili rušení úseku Čejč – Uhřice. SŽDC teď musí všechna odvolání znovu prověřit.

„Přerušení správního řízení nařídil Drážní úřad poté, co byly vzneseny námitky. Nyní budou probíhat jednání o možném využití konkrétních tratí,“ potvrdil včera Deníku mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Černá listina roste

Mezitím ale přibyli další adepti na ukončení provozu. Podle informací Deníku se ve správním řízení ocitlo dalších sedm tratí. Jde například o úseky Heřmanův Městec – Chrudim město v Pardubickém kraji nebo úsek Děčín – Teplice lesní brána v Ústeckém kraji. V Olomouckém kraji se na černou listinu nově dostal i úsek z Litovle do Mladeče. I v případě těchto tratí budou moci starostové či občanské iniciativy podávat odvolání a zrušení trati tak odvrátit.

Proti trhání kolejí a definitivnímu zániku tratí se kromě starostů opakovaně vyslovují i soukromí dopravci ze Sdružení železničních společností (SŽS). Podle nich je to ekonomicky ještě méně výhodné než udržovat trať bez pravidelné dopravy.

„Zrušení jednoho kilometru trati a uvedení krajiny do původního stavu vyjde na šest milionů korun, což nepovažujeme za dobré nakládání s veřejnými prostředky,“ šéf SŽS Jiří Mužík.

„Tratě, kde se už pravidelně nejezdí, by ale měly dostat bezúplatně obce nebo spolky, které by tam provozovaly aspoň turistický provoz,“ navrhuje šéf SŽS.

Čtěte také: Ministerstvo zastavilo rušení trati z Aše na hranice

Autor: Jan Klička

16.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení