Zatímco však na základní škole je za vysvědčení odměňováno 85 procent dětí, více než třetina středoškoláků žádný dárek na konci školního roku nedostává.

Podle údajů řetězce rychlého občerstvení McDonald'́s byly v Česku v posledních třech letech v poslední den školního roku tržby téměř o polovinu vyšší než je průměr předchozího týdne. "Tradičně se tento den prodává lépe dětské menu s hračkou. Výrazně nadprůměrné prodeje se pak týkají především zmrzlin," uvedl Milan Čáp z McDonald'́s.

Řetězec Expert Elektro odhaduje, že letos prodeje u vybraných kategoriích elektroniky stoupnou s koncem školního roku až o pětinu. "U mladších žáků jsou oblíbené mini reproduktory zpodobňující zvířata, které jsou praktickým audio doplňkem chytrých telefonů nebo tabletů," uvedl ředitel nákupu Expert Elektro Ladislav Pospíšil.

Sportovní vybavení i sladkosti

"Dárky z elektro segmentu nutí rodiče sáhnout hlouběji do kapsy. Průměrná cena nákupu se pohybuje okolo 2000 korun," dodala Lenka Mastešová z Euronics. E-shop Kasa.cz zaznamenává na konci školního roku i nárůst prodejů sportovního vybavení jako jsou koloběžky, jízdní kola, skate a penny boardy, ale i kolečkové brusle.

Podle údajů Globusu je konec školního roku ve znamení zvýšených prodejů sladkostí, dezertů a cukrovinek. "Že jde o jednu z nejoblíbenějších odměn za dobré známky, dokazují i čísla, kdy prodeje této kategorie vzrostou až o 200 procent. Nejčastější odměnou za vysvědčení jsou čokolády, často v kombinaci s drobnou hračkou," říká mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Podle průzkumu Teska dárky za vysvědčení dostává v průměru 80 procent dětí. "Nejčastěji rodiče za takový dárek zaplatí 200 až 500 korun," uvedl mluvčí obchodů Tesco Václav Koukolíček. Pokud děti dárky nedostávají, je to z toho důvodu, že podle rodičů nemají dostatečné školní výsledky a odměnu si tedy nezaslouží. V některých případech rodiče nepovažují dárky za vhodné, myslí si, že motivace k učení by měla být spíš vnitřní než vnější.