Český spotřebitel investuje v průměru do nákupu vánočních dárků 6680 Kč. Zaměstnavatelé dávají svým zaměstnancům k Vánocům průměrně 805 korun, dalších 475 korun jako poděkování na konci roku. Zvyklosti na trhu dárků se přitom mění – lidé postupně upouštějí od klasických dárků a více se orientují na nějaké originální řešení a nebo na dárkové poukázky.

Podle průzkumu agentury Datamar je tržní potenciál dárkových poukázek přibližně 33 miliard Kč. „Hitem letošních Vánoc se určitě stane darování zážitků,“ říká Miroslav Sedlák, generální ředitel společnosti Sodexho Pass, největšího dárkového specialisty na českém trhu.

„Já sám se chystám k Vánocům darovat hned několik zážitkových poukázek, protože vím, že zaujmou a potěší a určitě se z nich nestanou odložené lapače prachu jako z mnoha jiných dárků,“ dodává. Univerzální dárková poukázka přes svůj „chladný vzhled“ v sobě skrývá tajemství, a proto může být docela zajímavým dárkem.

Obdarovaný si totiž za ni může vybrat zboží či služby přesně podle svých představ. Při použití dárkové poukázky dárci odpadá starost, že by se netrefil do vkusu obdarovaného. Největší oblibu mají dárkové poukázky na hmotné dárky (parfémy, knihy, vína) a na služby (divadla, fitcentra, zájezdy).

Průzkum ukázal růst zájmu o poukázky na zážitky, jakými jsou například let ve větroni, tandemový seskok padákem, lekce exotického vaření, jízda v terénním voze nebo jávská masáž.