VYBERTE SI REGION

Datové schránky pomáhají v podnikání

ČR - Nově musejí datové schránky využívat také instalatéři, zámečníci a další řemeslníci.

31.1.2012 1
SDÍLEJ:

Jak fungují datové schránky.Foto:

S novým rokem začala platit novela zákona o dani z přidané hodnoty, která rozšiřuje oblasti, na něž se vztahuje režim takzvané přenesené daňové povinnosti. Změna zákona se nově dotkne i řemeslníků, například instalatérů, zámečníků nebo malířů.

S touto novou povinností souvisí mimo jiné také změněný způsob styku s úřady. Co to znamená?

Styk s úřady jinak

Vzhledem k tomu, že jde o režim s pravidly odlišnými od obecného fungování stávajícího systému DPH, bude dodavateli i odběrateli v této souvislosti uložena povinnost vést speciální evidenci pro daňové účely. V ní jsou povinni uvádět daňové identifikační číslo obchodního partnera, datum uskutečnění zdanitelného plnění, základ daně, rozsah a předmět plnění. Oba pak budou povinni odevzdat spolu s daňovým přiznáním i výpis z předmětné evidence.

Tento výpis však bude možné podat pouze elektronickým způsobem. Jaké možnosti tedy nastanou v praxi?

První z nich bude bezplatné odeslání výpisu prostřednictvím datových schránek České pošty, za jejichž zřízení se neplatí. K vytvoření souboru v předepsaném formátu pro odeslání do datové schránky správce daně lze využít službu Elektronická podání pro daňovou správu (EPO) na adrese http://eds.mfcr.cz.

Druhou možností je odeslání dokumentu datovou zprávou prostřednictvím portálu České daňové správy se zaručeným elektronickým podpisem, který si lze zřídit u různých poskytovatelů jako placenou službu.

Zaměřme pozornost na levnější variantu, tedy na datové schránky.

Postupná elektronizace státní správy má za cíl zjednodušit a zlevnit komunikaci s úřady, a zlepšit tak podmínky pro podnikání. I proto je zřízení datové schránky pro všechny bezplatné, stejně jako je bezplatná i komunikace s orgány veřejné správy.

Pro obchodní společnosti a družstva je navíc zřízena ze zákona a není nutné o ni žádat, ostatní pak mohou o datovou schránku zažádat například na kontaktních místech Czech POINT.

Prospěšná změna

„Kromě toho, že jsou zdarma, datové schránky nabízejí řemeslníkům tu výhodu, že nemusí osobně přijít na finanční úřad či poslat doporučený dopis, ale postačí jim odeslat potřebné dokumenty jednoduše z pohodlí firmy, domova či ze zahraničí. To se týká jak daňového přiznání, tak i přehledu fakturací,“ říká Michal Peca, manažer z odboru rozvoje produktů a služeb eGovernmentu.

Datové schránky přitom nejsou určeny pouze pro komunikaci s orgány státní správy, ale nabízejí řadu dalších služeb.

Jednou z nich je například „poštovní datová zpráva“, kterou lze rychle a bezpečně zasílat soubory mezi datovými schránkami ostatních uživatelů, přičemž dodání dokumentu je právně prokazatelné.

„Týká se to například uzavření smlouvy, různých úkonů s využitím elektronického podpisu, dále pak objednávek, smluv, faktur, upomínek, důvěrných osobních dat a podobně,“ vysvětluje Michal Peca.

K archivaci došlých zpráv je možné využít službu „datový trezor“. Tato služba umožňuje bezpečné a automatické uchovávání datových zpráv starších 90 dnů, které by jinak byly po uplynutí této doby automaticky smazány.

Zavádění elektronické komunikace s úřady je dlouhodobý proces, který je obvykle doprovázen nevolí vůči změnám. Avšak zkušenosti ze zahraničí dokazují, že elektronizace představuje krok správným směrem a v relativně krátkém období přináší očekávaný efekt.

PETR KOUTNÝ

31.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Pošta vypsala tendr na vedoucího inspekce, hlásí se prý i Laube

Praha - Česká pošta vypsala výběrové řízení na funkci vedoucího odboru inspekce. Odbor inspekce má na starosti záležitosti spojené s ochranou České pošty před trestnou činností. Potvrdil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle Lidových novin se na místo, které v září opustil Jiří Brázda, přihlásilo pět uchyzečů, mezi nimi i bývalý náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, uvedl server lidovky.cz.

Příznivci posílají Trumpovi peníze, i když je po volbách

Washington - Ačkoli má kampaň úspěšně za sebou, přišly novému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi v posledních třech týdnech miliony dolarů od příznivců. Oznámila to federální volební komise, píše list The Washington Post.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies