Ale připomeňme si v této souvislosti i neslavnou praxi některých bank z nedávných dob, kdy si správci našich financí za vklad hotovosti na účet dovolovali účtovat dokonce sankce! Organizátor známé ankety o nejabsurdnější finanční poplatek Patrik Nacher o tom ví své.

Donáška na adresu

Obecný pohled na využívání hotovosti v současných finančních službách však může klamat. Stále oblíbené jsou například půjčky v hotovosti, které poskytují různé nebankovní společnosti. Ondřej Holoubek, tiskový mluvčí společnosti Provident na náš dotaz uvedl: „Půjčit si peníze v hotovosti je stále populární. Přestože poskytujeme i půjčky přeš účet, většina ze čtvrt milionu našich zákazníků upřednostňuje půjčku v hotovosti. Je to i z toho důvodu, že peníze přivezeme zájemcům domů v intervalu čtyř až 48 hodin od zavolání, a to třeba i o víkendu."

Novou kapitolu v této oblasti začala nedávno psát i Poštovní spořitelna, která je součástí Československé obchodní banky. Od května nabízí službu „donáška hotovosti na adresu". Nejde však o půjčku, jako v případě Providentu, ovšem i tak tato služba s naším tématem souvisí. Je to vlastně výběr z vlastního účtu na dálku, bez návštěvy pobočky nebo použití bankomatu.

V praxi to znamená, že zákazník dostává další možnost, jak si vybrat peníze v hotovosti, stačí jen počkat, dokud u dveří nezazvoní listonoš a obnos nedoručí.

U zrodu této služby byla myšlenka na majitele účtů, kteří mají z různých důvodů horší přístup k výběru hotovosti obvyklou cestou, ať už žijí v místě, kde není bankomat, anebo jim už tolik neslouží nohy. Pro důchodce a invalidy je proto jeden takový výběr měsíčně zdarma.

„Služba si už mezi zákazníky našla příznivce a věříme, že jich bude přibývat. Největší zájem o ni mají obyvatelé severních Čech, ale příjemně nás překvapil i ohlas v Praze a okolí," řekla k tomu výkonná manažerka Poštovní spořitelny Jitka Kotyková, když jsme požádali o shrnutí dosavadních tříměsíčních zkušeností.

Průměrná částka, kterou si lidé dávají posílat, dosahuje 6250 korun. Na základě dosavadních výsledků se počítá s dalším rozšířením služby, která pak bude k dispozici všem zákazníkům Československé obchodní banky, nejen Poštovní spořitelny. Půjde o soukromé osoby i o podnikatele.

Otázky bezpečnosti

Jisté je, že využívání hotovosti nese v sobě různá bezpečnostní rizika, a proto například na Slovensku je třeba poskytování půjček tímto způsobem už zakázáno.

„Naše společnost řeší toto omezení zasláním peněz na účet zákazníka v bance anebo prostřednictvím poukázky, protože deset až pětadvacet procent zájemců o půjčku účet nevlastní či jej nepoužívá. Během krátké doby zavedeme také platební karty, na které obnos poukážeme," uvádí Ondřej Holoubek z Providentu. Jak říká, tuto cestu hodlá společnost nabízet i v Česku.

Jiná situace je v donášce hotovosti. Zatímco na českém trhu přináší Poštovní spořitelna tuto možnost jako vůbec první finanční instituce, u sousedů s ní mají již dlouholeté zkušenosti, Poštová banka takto obsluhuje majitele účtů více než deset let.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že navzdory rychlému vývoji internetového bankovnictví naprázdno nevyjdou ani lidé, kteří chtějí přece jen cítit v rukách klasické papírové bankovky.