VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Desítka už pivaře netáhne, bodují dvanáctky a speciály

Klatovsko – České pivovary rozšiřují sortiment, lákají zákazníky i pšeničným nebo ovocným pivem.

9.8.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Tak jako na otázku: „Jaké máte víno?“ už číšník zpravidla neodpovídá: „Červené a bílé,“ nabízí už málokterá pivnice, hospoda nebo restaurace pouze jediný druh piva, obligátní „desítku“.

Stále více podníků svým zákazníkům nabízí kromě výčepního piva i ležáky, výjimkou už nejsou ani piva tmavá či polotmavá nebo tzv. speciály (např. třinácti a více stupňové ležáky, pšeničné pivo, porter nebo ovocné pivo).

„Podíl desítky je maximálně jedna čtvrtina, když je horko. Když se ochladí, prodej desítky klesá, v zimě to nebude ani dvacet procent. Nejvíce vytočíme ležáků, tedy jedenáctky a dvanáctky, zhruba deset procent pak tvoří speciály,“ potvrdil majitel klatovské pivnice Petr Pavlas.

Deset kousků už se nedá

„Mezi desítkou a ležákem nejsou v současnosti velké cenové rozdíly. Slabší piva si lidé kupují spíše lahvová, třeba domů nebo na zahradu. Když už jdou lidé do hospody, nevypijí deset piv jako dříve, ale třeba čtyři a samozřejmě si radši dají ležák. Vidíme to například i v Německu nebo Rakousku, kde se výčepní piva už dávno nečepují, v hospodách se točí prakticky jen ležáky a speciály. Čepování výčepních piv byla v podstatě naše specialita kvůli tomu, že byl malý nebo žádný rozdíl mezi cenou piva v hospodě a lahvového v obchodech, takže se slabší piva na žízeň pila běžně i v hospodách,“ vysvětlil Pavlas.

Na tento vývoj reagují i pivovary, které rozšiřují sortiment. „Obecný trend je pít méně piva ale silnějšího. Například malé pivovary od výčepního piva spíše ustupují a snaží se zaujmout spotřebitele speciály. Řada pivovarů také začala po vzoru Belgičanů vyrábět ovocná piva, borůvkové, banánové nebo meruňkové a podobně, čímž se snaží oslovit zejména ženy, začíná se pít i pšeničné pivo. Řada pivovarů také připravuje třeba vánoční nebo velikonoční speciály,“ řekl Deníku majitel železnorudského pivovaru František Strnad.

Dvoubarevné pivo

Díky různé hustotě piv s rozdílnou stupňovitostí lze při čepování provádět s pivem i různá „kouzla“. Lze například natočit pivo, skládající se z několika vrstev. „Dospod dám černou devatenáctku, až klesne pěna, natočím na ní opatrně pěnu světlé jedenáctky. Tím dostaneme dvoubarevné pivo,“ předvedl Deníku natočení dvouvrstvého piva výčepní Aleš Kamen. „Záleží na tom, jaké druhy jsou zrovna načepu. Mým rekordem je pivo z pěti vrstev,“ pochlubil se i fotografií.

Autor: David Kojan

9.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Francouzské vojáky budou vozit autobusy české provenience.
3

Řidiči autobusů budou stávkovat, termín oznámí

Marek Dalík.
AKTUALIZOVÁNO

Lobbista Dalík navrhl obnovu trestního řízení v kauze pandurů

AKTUALIZOVÁNO

Dahlgrenovi potvrdili doživotí. Při vraždění byl prý příčetný

/VIDEO/ Nového rozsudku se v Olomouci nedočkal Američan Kevin Dahlgren, kterého loni v červenci poslal brněnský krajský soud nepravomocně na doživotí do vězení za brutální vraždu čtyř příbuzných v brněnských Ivanovicích.

AKTUALIZOVÁNO

Věra Špinarová zkolabovala na jevišti v Čáslavi. Její stav je prý vážný

Čáslav – V době koncertu v čáslavském divadle zkolabovala zpěvačka Věra Špinarová. Její manažer Michal Kindl uvedl, že je v bezvědomí a její stav je velmi vážný.

EXKLUZIVNĚ

Babišovi nebudu dělat kašpárka, věří jeho nový poradce

Jeden z nejhlasitějších kritiků elektronické evidence tržeb začal radit jejímu duchovnímu otci Andreji Babišovi. Nebojí se autor Hlídače EET Michal Bláha, že ho ministr financí a šéf Hnutí ANO umlčí a zneužije v rámci předvolebního boje?

Vláda chce vyhnat divočáky z úkrytu. Z řepky a kukuřice

Zmenšit pole a zvýšit pokuty za nepovolený vstup do lesa. To jsou jedny z nejdiskutovanějších bodů novely zákona o myslivosti, který včera prosadil kabinet Bohuslava Sobotky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies