S odvoláním na mluvčího PSA o tom informovaly agentury AFP a Reuters. Toyota v pátek oznámila, že svolá v Evropě až 1,8 milionu vozů k opravě plynového pedálu, opatření se týká i v Kolíně vyráběného modelu Aygo.

„Pro Peugeot 107 a Citroën C1 uplatníme stejnou proceduru,“ upřesnil mluvčí. Nedodal, kdy se začnou tato auta stahovat. „Nyní provádíme šetření, abychom zjistili, o jakou fázi výroby se jedná,“ prohlásil. K počtu svolávaných vozů agentuře Reuters řekl, že to bude „méně než 100.000“.

Peugeot 107 a Citroën C1 se podle prohlášení automobilky vyrábějí pouze v kolínském závodě. Společná továrna PSA a Toyoty (TPCA) zahájila v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry výrobu v roce 2005, loni z jejích linek sjelo zhruba 332.500 aut.

Mluvčí TPCA Radek Kňava řekl, že svolávání vozů je věcí distribuční sítě, která má na starosti veškeré věci ve vztahu k zákazníkům. „To je produktová záležitost a my jsme jenom výrobce,“ uvedl.

Akce se týká i České republiky

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. Podobně se v sobotu vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. „Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme,“ řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota musela kvůli problémům s plynovým pedálem svolat k opravě miliony automobilů ve Spojených státech, kde proti firmě zahájil vyšetřování Kongres. Automobilku k tomu přimělo riziko uvolnění podlahové krytiny, která pak může stlačit pedál plynu a způsobit nečekané zrychlení. Toyota již dříve uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách.

V Evropě se oprava plynového pedálu týká kromě modelu Aygo i Toyoty Yaris, Corolla, iQ, Auris, Verso, Avensis a RAV4. Podle analytiků zatím není jasné, jak tento problém ovlivní hospodaření společnosti, určitě však bude mít na zisk negativní vliv. Poškozuje také pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů pod tlakem kvůli hospodářské krizi.

Po celém světě již závada pedálu donutila firmu svolat od loňska k opravám celkem osm milionů vozů. To je více, než prodala za celý loňský rok. Za problémy a znepokojení, které mohla svolávací akce vyvolat, se zákazníkům v pátek omluvil šéf Toyoty Akio Toyoda.