DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu vyrobených od roku 2004

Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Životnost první generace filtrů je zhruba 120 000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici.

Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší.

Nový filtr vyjde na nejméně 15 000 Kč, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho odstraněním nebo provrtáním.

Co na to ministerstva?

Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se kvůli problému s filtry setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem.

"Jsem rád, že pan ministr Brabec vnímá tuto závažnou problematiku jako já a doufám, že co nejrychleji nalezneme společnou cestu ke zlepšení alarmující situace na našich silnicích. Prvním krokem by měla být společná kontrola aut přímo v terénu za pomoci nejmodernějších mobilních analyzátorů částic," uvedl Vaníček.

Brabec slíbil řešit situaci s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem.

Experti ÚAMK naměřili na hlavních tazích v Praze několikanásobně překročené povolené limity pevných částic

Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58 000 pt/ccm, povolená hodnota je přitom 30 000 pt/ccm. O kus níže na Svatovítské ulici u zastávky tramvaje v Dejvicích to bylo přes 70 000 pt/ccm a zatím nejhorším místem jsou pražské tunely, tedy Letenský, Strahovský nebo celý tunelový komplex Blanka), kde jen v jedoucím vozidle naměřili hodnoty přesahující 300 000 pt/ccm.

V Česku je registrováno 5,4 milionu osobních aut o průměrném stáří přes 14 let.

Čtěte také:

V Česku je prý milion aut s nefunkčním filtrem pevných částic
Do bazarů míří stále víc aut s odstraněným filtrem pevných částic
V Česku jsou desítky tisíc aut s odstraněným filtrem pevných částic