VYBERTE SI REGION

Transparency International: Politici, otevřete své diáře

Praha - Nevládní organizace chce po poslancích, aby zveřejňovali své schůzky s lobbisty.

18.11.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Politici, otevřete své diáře veřejnosti a ukažte, se kterými lobbisty se scházíte. Tak by se dal ve zkratce přiblížit návrh nevládní organizace Transparency Internacional, která upozorňuje na nekontrolované praktiky českého lobbingu.

Lobbisté, tedy ti, kteří ovlivňují politiky, aby prosadily zájmy firem či jiných skupin, v současné době podnikají v Česku takzvaně na divoko. Nemají povinnost žádné registrace a mnohdy se veřejnost o jejich podnikání dozví jen ze spisů tajných služeb.

„Aby došlo ke změně, navrhujeme dva zásadní kroky. Jedná se o povinnou registraci lobbistů a o povinnost poslanců zveřejňovat schůzky s lobbisty a jejich obsah.“ říká Václav Láska, předseda Správní rady Transparency International. Schůzky by poslanci podle něho mohli pro začátek zveřejňovat dobrovolně na svých webových stránkách. „Nenapadá mě nic, co by mohlo poslancům bránit,“ dodává.

Ne všichni si ale myslí, že veřejně přístupné diáře něco změní. Mezi ně patří například poslanec za sociální demokracii Zdeněk Škromach. „Zveřejňování diářů podle mne nebude účelné. Uvést údaje na internetu není sice problém, ale samozřejmě se tam neobjeví případné kontroverzní schůzky, které politik absolvoval. Případně může říci, že se jednalo o schůzku náhodnou a naprosto neformální,“ uvedl Deníku Zdeněk Škromach s tím, že toto opatření by mělo smysl jen v případě, že by se museli lobbisté povinně registrovat.

Podle poslance Vlastimila Tlustého (ODS) by byl pro Česko ideální americký model, kdy musí registrovat schůzky obě strany, to znamená jak politici tak i lobbisté. Sám by ale celý svůj diář rozhodně nezveřejnil, byl by ale pro zmiňovanou evidenci tak, aby se pro případné vyšetřování mohly údaje o schůzkách vzájemně porovnávat.

Pro nastavení pevných pravidel jsou i samotní profesionální lobbisté, kterým vadí, že v Česku má lobbing nádech úplatkářství. „Kdyby k povinné registraci došlo, jsem jednoznačně pro. Lobbing je řemeslo jako každé jiné, jenom u nás dostalo pejorativní nádech,“ říká lobbista a majitel PR agentury Miroslav Fořt.

Jistý příklad by si mohli čeští politici vzít v Evropském parlamentu, kde už registrace lobbistů funguje. „Lobbisté jsou tu označeni, mají vydanou registrační kartu,“ říká europoslanec za KDU-ČSL Jan Březina. „V Evropském parlamentu jsou lobbisté důležitou součástí legislativního procesu, kdy vlastně přinášejí informace z venčí a jsou jakousi zpětnou vazbou. Samozřejmě, že člověk musí odfiltrovat jejich osobní zájem,“ uvedl Jan Březina.

Podle něho se evropský lobbing pohybuje na vysoké etické úrovni a vysoce etičtí jsou i lobbisté českých firem v Bruselu. „Je to hlavně o slušnosti,“ říká Březina.

Povinná registrace lobbistů by dle jeho slov byla pro českou politiku přínosem a sám by údaje o svých schůzkách s lobbisty klidně zveřejnil.

Autor: Vojtěch Janda

18.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies