Připomněla oprávněnou kritiku automobilových gigantů poté, co se ukázalo, že buď porušili zákon, nebo našli právní skulinky ohledně měření emisí dieselových motorů. Jenže dnes také upozornila, že v automobilovém – a pro Německo klíčovém – odvětví pracuje okolo 800 tisíc zaměstnanců.
V online video rozhovoru poukázala na nové aktualizace softwaru, které se snaží úpravou spalovacích procesů „zabránit nebo zvrátit pokles hodnoty dieselových automobilů“. Merkelová zdůraznila, že „musíme obnovit důvěru v motorovou naftu“.
Což nebude poté, kdy koncern Volkswagen připustil instalaci podvodných programů do řídicích jednotek svých dieselových automobilů, vůbec jednoduché.
Kancléřka uznala, že se bude jednat o „velmi těžkou práci“ v jednání s obcemi, kterou bude muset spolková vláda absolvovat. Německá města i menší obce nyní halasně brojí proti naftovým motorům a kvůli znečištění je zavrhují, stejně jako je proti dieselovým vozům naladěná německá veřejnost.
Zajímavé je, že v roce 2013 šla Merkelová „na ruku“ velkým výrobcům, protože se bránila přijetí nových evropských emisních norem. Teď kancléřku sice, stejně jako autoprůmysl za skandál s emisemi, kritizuje například Martin Schulz, předseda sociální demokracie (SPD) a hlavní konkurent Merkelové v zářijových parlamentních volbách, ale i SPD je ve skandálu svým způsobem namočená.
Nedávno vyšlo najevo, že Stephan Weil, premiér vlády spolkové země Dolní Sasko za SPD, konzultoval svůj projev, kde se zmiňoval o emisním skandálu, s lidmi z VW. Tato spolková země drží 20 procent akcií koncernu Volkswagen.