VYBERTE SI REGION

Do Brna se létá již 90 let, původní Černovice vystřídaly Tuřany

Praha - Jihomoravská metropole Brno je po Praze nejvýznamnějším vzdušným přístavem Česka. Zdejší letecký provoz má již devadesátiletou tradici, za zahájení letecké dopravy do Brna je považováno přistání letadla De Havilland se čtyřmi cestujícími na letišti v Černovicích 24. května 1926. Již o den dříve zde přistálo první letadlo – Farman/Avia-Goliath společnosti ČSA.

22.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Historie brněnských letišť začala již v roce 1923, kdy se o zřízení státního letiště začalo zajímat ministerstvo veřejných prací. Jako nejvýhodnější byl nakonec vybrán katastr Černovic. Stavba travnatého letiště byla dokončena v roce 1926 a již v následujícím roce začala pravidelná přeprava pošty na trati Brno – Glivice – Vratislav – Berlín a Brno – Vídeň. Brno poté získalo letecké spojení s Prahou, Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťany, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Zábřehem. V důsledku hospodářské krize byly v roce 1935 zahraniční linky zrušeny a brněnské letiště, jehož provoz byl po Praze největší, překonala Bratislava. První etapu letecké dopravy v Brně ukončila okupace, v letech 1939–1945 zde působila Luftwaffe.

V poválečných letech bylo obnoveno pravidelné spojení s Prahou a později i ostatními městy tehdejší republiky. S příchodem nové letadlové techniky přestalo travnaté letiště v Černovicích vyhovovat. Výstavba nového letiště v katastru nedaleké obce Tuřany začala v roce 1950. O čtyři roky později bylo uvedeno do provozu jako státní letiště s vojenským provozem a v roce 1958 zde oficiálně začal civilní provoz.

Z Tuřan se látalo především na vnitrostátních linkách – do Prahy, Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova nebo Karlových Varů. Relativně levné letenky v 60. letech přály letecké dopravě a tak počet odbavených cestujících překročil 200.000. V roce 1967 zde byla vybudována nová odbavovací hala.

Rozvoj letiště pak zbrzdila ropná krize v 70. letech, úbytek cestujících přineslo i postupné dokončování dálnice mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Letiště začalo sloužit stále více vojenským pilotům. V 70. a 80. letech tak ze zdejších betonových drah startovaly hlavně nadzvukové stíhačky MiG-21. Letiště bylo v roce 1982 předáno do správy ministerstva obrany a v následujícím období zde byl civilní provoz pouze v době konání veletrhů.

I v té době ale pokračovalo další rozšiřování tuřanského zázemí, v roce 1986 byla například dokončena přístavba odbavovací haly. Koncem 80. let se začala zvyšovat poptávka po leteckém spojení Brna se světem a ještě v roce 1989 Tuřany získaly statut veřejného mezinárodního civilního letiště.

Po listopadu 1989 vojenské letectvo opustilo řadu míst a mezi prvními bylo právě Brno. Posledních deset stíhaček MiG-21 odlétlo z Tuřan v únoru 1991. Od té doby je brněnské letiště čistě civilním vzdušným přístavem.

Letiště Brno jej má pronajato od kraje

Letiště, jehož majitelem je od roku 2004 Jihomoravský kraj, od 90. let postupně otevřelo řadu nových spojení (mnohé z nich však záhy zanikly). V roce 1995 tak počet cestujících poprvé od 70. let překročil 100.000 a dále rostl, rekordním byl zatím rok 2011 s téměř 558.000 odbavených pasažérů. Rostoucí zájem o letiště také přinesl potřebu nového odbavovacího terminálu, otevřeného v září 2006, který získal prestižní titul Stavba roku.

V současnosti letiště provozuje akciová společnost Letiště Brno, která je má pronajato od kraje. Nejvíce ho využívají cestující charterových letů, kterých bylo loni 58 procent z 466.046 odba­vených cestujících. Pravidelné linky loni z Brna létaly pouze na dvě londýnská letiště a do Eindhovenu a od listopadu do Mnichova. Pozastavené bylo spojení do Moskvy.

Původní černovické letiště po vybudování Tuřan sloužilo armádě a aeroklubu. Od roku 1988 odtud startovala letecká záchranná služba. Zrušeno bylo v roce 2001, dnes se na jeho místě nachází část průmyslové zóny Černovická terasa.

Autor: ČTK

22.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

EET padá na zákazníky, restaurace zdražují

Berounsko - V jaké míře zasahuje nová povinnost elektronické evidence tržeb hospodským do provozu restaurací? Je jim na obtíž, nebo se s ní po sedmi dnech už sžili? Na Berounsku převažují zastánci prvního názoru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies