VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do práce jezdíme nejčastěji autem nebo metrem

Praha - Češi jsou ochotnější než dříve do práce dojíždět, brání jim v tom však často vysoké náklady na cestování.

17.8.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Dagmar Rozkošná

V souvislosti s rostoucí nezaměstnaností přijímají lidé už i práci, do které se musí dopravovat výrazně déle než dřív. Podle průzkumu personální společnosti Grafton je čtyřicet procent lidí ochotno dojíždět za prací o půl hodiny déle než dosud, stejně velkou část by od nového místa neodradil ani ještě delší čas.

Přitom už nyní stráví každý desátý Čech cestou do zaměstnání více než hodinu a půl.

Doprava kolabuje

V České republice se do práce nejčastěji jezdí autem. Dopravuje se tak podle průzkumu Regus šest lidí z deseti. Dalšími používanými dopravními prostředky jsou metro, spolujízda a pěší docházka do práce. Nejméně populárním dopravním prostředkem pro cesty do práce je kolo: tomu dává přednost jen jeden člověk ze sta.

Garry Gürtler, viceprezident pro střední a východní Evropu společnosti Regus, k tomu říká: „Dopravní zácpy se ve velkých městech neustále zhoršují, jen v Praze připadá na 2,37 obyvatele jedno auto. Je značně znepokojivé, kolik lidí přispívá k dopravním zácpám ve špičce dojížděním do práce a z práce.“

Problémem denního dojíždění není jen ztracený čas, ale i náklady, které musí lidé vynaložit, než vůbec do své kanceláře či továrny dorazí.

V České republice se podle studie Regus jedná o přibližně čtyři procenta ze mzdy. Nicméně téměř každý desátý utratí za dojíždění více než desetinu a pětina lidí nechá na cestách mezi pěti a deseti procenty svého výdělku.

Vyplatí se to?

Ochota zaměstnat se na místě vzdáleném od domova se přitom od nákladů často odvíjí. Jako v případě Františka z malé vesnice na hranicích s Polskem v okrese Jeseník:

„Jsem už rok bez práce. Před třemi měsíci jsem získal možnost pracovat ve výrobním podniku v Jeseníku. Když jsem si ale spočítal, kolik bych dal jen za dopravu, a porovnal tuto částku s nabízenou mzdou, tak jsem jim poděkoval. Za takové peníze pracovat nechci.“

Náklady na cestu do práce a zpět proplácí podle Lucie Burianové z pracovního serveru Profesia.cz pouhých šest procent zaměstnavatelů. Podle zákoníku práce takový příspěvek není povinný a náklad tak není daňově uznatelný.

Existují samozřejmě výjimky: příspěvek na dopravu zaměstnanců může úřad práce poskytnout zaměstnavateli na základě s ním uzavřené dohody, pokud zaměstnavatel zabezpečuje každodenní dopravu svých zaměstnanců do zaměstnání a ze zaměstnání, kdy hromadnými dopravními prostředky prokazatelně není provozována doprava vůbec nebo jen v malém rozsahu.

Z domova

Další cestou je podpora práce z domova. Pro dělníky u pásu, lékaře nebo zdravotní sestry je něco takového nemyslitelného, většina kancelářských profesí by však jeden nebo dva dny v týdnu prostřednictvím moderních technologií doma pracovat mohla.

„Rozumné podniky hledají kancelářská řešení, která jejich zaměstnancům umožní pracovat blíže k jejich domovům. Práce z domova a pružná pracovní doba mohou poskytnout nezbytnou pauzu v každodenním dojíždění a zároveň se promítnou do úspor za kancelářské prostory a údržbu,“ dodává Garry Gürtler z Regusu.

Autor: Martina Šrámková

17.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies