VYBERTE SI REGION

Do zahraničí expandovala polovina českých franšízových firem

Praha – Českým franšízovým firmám začíná být tuzemský trh malý a už bezmála polovina z nich expandovala se svým podnikatelským konceptem do zahraničí. Vyplývá to ze statistik České asociace franchisingu (ČAF), které byly zveřejněny na desátém ročníku konference Franchising forum 2012.

1.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Kutnohorského deníku

Franšíza funguje na principu, kdy zavedené firmy pronajímají za úplatu svoje značky a know-how ostatním podnikatelům.

Člen správní rady ČAF Lubomír Milek řekl, že na tuzemském franšízovém trhu nyní působí zhruba devět desítek českých konceptů. „Do zahraničí jich přitom expandovalo přibližně 40," uvedl Milek. Například česká síť franšízových prodejen se značkovou kosmetikou Manufaktura zamířila do Slovinska, poradny Svět zdraví na Slovensko, obchody s ručně vyráběnými čokoládovými bonbony BON BON do Bulharska a restaurace The Pub do Německa a Rakouska.

Franšízink loni v Česku podle údajů mezinárodní poradenské společnosti PROFIT system franchise services zaznamenal rekordní růst. Počet franšízových značek podnikajících na tuzemském trhu se meziročně zvýšil o 12 procent na 168 a množství franšízových poboček o 26 procent na 4366.

České značky

České značky mají nyní na tuzemském franšízovém trhu podle prezidenta ČAF Ivo Lamicha zhruba poloviční podíl, který se bude dál zvyšovat. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent. „Před krizí jsme se setkávali hlavně se zahraničními koncepty, které vstupovaly na tuzemský trh," podotkla členka správní rady ČAF Martina Parusová Zímová. V posledních letech lze ale podle Zímové sledovat opačný trend, protože řada českých firem se kvůli nedostatku finančních zdrojů rozhodla řešit expanzi pomocí franšízinku.

Zhruba 61 procent tuzemského franšízového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod, tento poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franšízinku, následují oděvy a obuv (14 procent), realitní služby (12 procent) a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu. Největší nárůst počtu franšízových poboček byl loni zaznamenán v odvětví krása a fitness, oděvy a obuv a potraviny.

Odborníci odhadují, že tuzemský franšízový trh poroste i v letošním roce, kdy by se počet těchto sítí měl zvýšit na 200. Podle člena správní rady ČAF Jiřího Lošťáka se nové franšízové koncepty, které se chystají v Česku podnikat, orientují například na péči o seniory, fitness a čokoládové cukrovinky.

Autor: ČTK

1.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies