VYBERTE SI REGION

Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na další trať

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš se sejde s majitelem Student Agency Radimem Jančurou kvůli jeho nabídce na provozování rychlíků na trati Praha-Brno-Břeclav. Setkání se uskuteční příští úterý v dopoledních hodinách. Úřad však nevidí vstup soukromého dopravce na tuto trať reálně.

5.10.2011
SDÍLEJ:

Pavel DobešFoto: DENÍK/Michal Bílek

S nápadem na provozování vlaků RegioJet na trati Praha-Brno-Břeclav přišla Student Agency 29. září, pár dní po zahájení provozu mezi Prahou a Ostravou. Společnost by v první fázi převzala polovinu expresních vlaků, vlaků InterCity a ExpresCity a vlastní nedotované spojení začala provozovat od prosince příštího roku. Stát by podle dopravce ušetřil zhruba 100 milionů korun na dotacích pro České dráhy.

Podle analýz ministerstva dopravy je ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, právě trať Praha-Ostrava. Vstup dalších firem na železnici podle Nováka dále brání i desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Trasu Praha-Brno, stejně jako další trasy, je možné provozovat zcela bez dotací, oponuje Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency. Společnost si podle něj nechala vypracovat kalkulace, ze kterých to vyplývá. Dotování vlaků vyšší kategorie není v Evropě nikterak obvyklé, v Česku například tyto spoje jezdily bez dotací do roku 2006, uvedl Ondrůj.

Dva dopravci se trati neuživí

Podmínkou pro finanční soběstačnost na zmíněné trati je, že ji bude provozovat jediný dopravce. Dva dopravci by se na tomto úseku neuživili, uvedla Student Agency. „Ministerstvo dopravy se proto musí rozhodnout, jestli bude ročně platit stovky milionů dotací na provoz vlaků,“ dodal Ondrůj.

Podle Českých drah má trať Praha – Břeclav proti železničnímu spojení s Ostravou jiný charakter. Souběžně s ní existuje rychlostní komunikace, která je zhruba o 20 procent kratší a železniční dopravě tvoří konkurenci sama o sobě. Většina dálkových spojů, které na této železniční trati jezdí, jsou transevropské mezinárodní rychlíky spojující Česko s Hamburkem, Berlínem, Vídní, rakouským Villachem, Bratislavou,Bu­dapeští a Bělehradem, připomněl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na rozdíl od trati na Ostravu a Havířov proto není možné na tento železniční tah pohlížet jen jako na vnitrostátní dopravní komunikaci.

RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

Čtěte také: RegioJet chce převzít další dálkové spoje

Autor: ČTK

5.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies