VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na další trať

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš se sejde s majitelem Student Agency Radimem Jančurou kvůli jeho nabídce na provozování rychlíků na trati Praha-Brno-Břeclav. Setkání se uskuteční příští úterý v dopoledních hodinách. Úřad však nevidí vstup soukromého dopravce na tuto trať reálně.

5.10.2011
SDÍLEJ:

Pavel DobešFoto: DENÍK/Michal Bílek

S nápadem na provozování vlaků RegioJet na trati Praha-Brno-Břeclav přišla Student Agency 29. září, pár dní po zahájení provozu mezi Prahou a Ostravou. Společnost by v první fázi převzala polovinu expresních vlaků, vlaků InterCity a ExpresCity a vlastní nedotované spojení začala provozovat od prosince příštího roku. Stát by podle dopravce ušetřil zhruba 100 milionů korun na dotacích pro České dráhy.

Podle analýz ministerstva dopravy je ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, právě trať Praha-Ostrava. Vstup dalších firem na železnici podle Nováka dále brání i desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Trasu Praha-Brno, stejně jako další trasy, je možné provozovat zcela bez dotací, oponuje Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency. Společnost si podle něj nechala vypracovat kalkulace, ze kterých to vyplývá. Dotování vlaků vyšší kategorie není v Evropě nikterak obvyklé, v Česku například tyto spoje jezdily bez dotací do roku 2006, uvedl Ondrůj.

Dva dopravci se trati neuživí

Podmínkou pro finanční soběstačnost na zmíněné trati je, že ji bude provozovat jediný dopravce. Dva dopravci by se na tomto úseku neuživili, uvedla Student Agency. „Ministerstvo dopravy se proto musí rozhodnout, jestli bude ročně platit stovky milionů dotací na provoz vlaků,“ dodal Ondrůj.

Podle Českých drah má trať Praha – Břeclav proti železničnímu spojení s Ostravou jiný charakter. Souběžně s ní existuje rychlostní komunikace, která je zhruba o 20 procent kratší a železniční dopravě tvoří konkurenci sama o sobě. Většina dálkových spojů, které na této železniční trati jezdí, jsou transevropské mezinárodní rychlíky spojující Česko s Hamburkem, Berlínem, Vídní, rakouským Villachem, Bratislavou,Bu­dapeští a Bělehradem, připomněl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na rozdíl od trati na Ostravu a Havířov proto není možné na tento železniční tah pohlížet jen jako na vnitrostátní dopravní komunikaci.

RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

Čtěte také: RegioJet chce převzít další dálkové spoje

Autor: ČTK

5.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies