VYBERTE SI REGION

Docházejí nám lokomotivy, varují strojvůdci

Praha - České dráhy a zvláště jejich zákaznicí mají zaděláno na pořádný problém. Tvrdí to alespoň členové Federace strojvůdců České republiky (FSČR). Kvůli rozdělení drah na osobní dopravu (ČD) a nákladní dopravu (ČD Cargo) totiž došly lokomotivy.

14.12.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

O co přesně jde? Když se před rokem vyčlenila nákladní doprava do nové společnosti ČD Cargo, přišla osobní doprava o zhruba tisíc lokomotiv a dalších dva a půl tisíce strojvůdců. Ti všichni skončili v nové společnosti a začali vozit náklad.

Obě nové společnosti se ale vzájemně dohodly, že v případě potřeby si budou zaměstnance a lokomotivy navzájem půjčovat. Podle strojvůdců se tak ale ve skutečnosti neděje a kvůli zastaralým lokomotivám je provoz osobní dopravy ohrožen. „Na začátku nás přesvědčovali, že v případě problému zastoupí. To se děje jen minimálně,“ řekl Deníku mluvčí FSČR Libor Poláček.

„Například minulý týden u rychlíku z Liberce do Prahy měla lokomotiva poruchu. Vedle ní stála volná lokomotiva ČD Cargo, ale dispečer raději zavolal pro jinou lokomotivu vlastněnou ČD. Lidé tak zbytečně přes hodinu čekali,“ stěžuje si Poláček.

V osobní dopravě funguje 969 lokomotiv a 1837 motorových vozů, z nichž většina byla vyrobena před třiceti lety. Vedení ČD přesto tvrdí, že vzájemné půjčování lokomotiv funguje. „Operativní zápůjčka je řešena dispečery. S kritikou nesouhlasíme, je třeba se zabývat každým konkrétním případem,“ řekl Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nejde však jen o zápůjčky od nákladní dopravy. Aby dráhy zajistily provoz na koridorových tratích, kde se jezdí rychlostí 160 kilometrů v hodině, musí si lokomotivy půjčovat v cizině, a to hlavně v Rakousku a na Slovensku.

„Jde o historický problém. Při dělení Československa totiž v bratislavském depu zůstala většina novějších strojů,“ vzpomíná Polášek. I v tomto případě ale ČD tvrdí, že nynější zápůjčky ze zahraničí jsou zcela v pořádku.

Dráhy žádají o dotace na nové vlaky opakovaně, peněz se však stále nedostává. Například v příštím roce se podaří nakoupit dvacet nových lokomotiv od plzeňské Škodovky. V celkovém počtu to ale bude jen kapka v moři. „Moderní lokomotivy navíc zřejmě skončí na vlacích vyšší kvality,“ uzavírá Poláček.

Autor: Jan Klička

14.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump.
AKTUALIZOVÁNO
16 22

S Trumpem začínají nebezpečné roky, píše polský list

Advokát Miroslav Jansta

Vlivný advokát Jansta se v Zemanově kampani angažovat nehodlá

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

Le Penová: Každá země musí mít možnost opustit euro

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová prohlásila, že každá země musí mít možnost opustit euro, pokud si to bude přát. "Neříkám, že každá země musí opustit euro, ale musíme mít tuto možnost, pokud si to daná země přeje," řekla a sklidila potlesk na konferenci evropské krajní pravice v Koblenzi.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies