Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Docházejí nám lokomotivy, varují strojvůdci

Praha - České dráhy a zvláště jejich zákaznicí mají zaděláno na pořádný problém. Tvrdí to alespoň členové Federace strojvůdců České republiky (FSČR). Kvůli rozdělení drah na osobní dopravu (ČD) a nákladní dopravu (ČD Cargo) totiž došly lokomotivy.

14.12.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

O co přesně jde? Když se před rokem vyčlenila nákladní doprava do nové společnosti ČD Cargo, přišla osobní doprava o zhruba tisíc lokomotiv a dalších dva a půl tisíce strojvůdců. Ti všichni skončili v nové společnosti a začali vozit náklad.

Obě nové společnosti se ale vzájemně dohodly, že v případě potřeby si budou zaměstnance a lokomotivy navzájem půjčovat. Podle strojvůdců se tak ale ve skutečnosti neděje a kvůli zastaralým lokomotivám je provoz osobní dopravy ohrožen. „Na začátku nás přesvědčovali, že v případě problému zastoupí. To se děje jen minimálně,“ řekl Deníku mluvčí FSČR Libor Poláček.

„Například minulý týden u rychlíku z Liberce do Prahy měla lokomotiva poruchu. Vedle ní stála volná lokomotiva ČD Cargo, ale dispečer raději zavolal pro jinou lokomotivu vlastněnou ČD. Lidé tak zbytečně přes hodinu čekali,“ stěžuje si Poláček.

V osobní dopravě funguje 969 lokomotiv a 1837 motorových vozů, z nichž většina byla vyrobena před třiceti lety. Vedení ČD přesto tvrdí, že vzájemné půjčování lokomotiv funguje. „Operativní zápůjčka je řešena dispečery. S kritikou nesouhlasíme, je třeba se zabývat každým konkrétním případem,“ řekl Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nejde však jen o zápůjčky od nákladní dopravy. Aby dráhy zajistily provoz na koridorových tratích, kde se jezdí rychlostí 160 kilometrů v hodině, musí si lokomotivy půjčovat v cizině, a to hlavně v Rakousku a na Slovensku.

„Jde o historický problém. Při dělení Československa totiž v bratislavském depu zůstala většina novějších strojů,“ vzpomíná Polášek. I v tomto případě ale ČD tvrdí, že nynější zápůjčky ze zahraničí jsou zcela v pořádku.

Dráhy žádají o dotace na nové vlaky opakovaně, peněz se však stále nedostává. Například v příštím roce se podaří nakoupit dvacet nových lokomotiv od plzeňské Škodovky. V celkovém počtu to ale bude jen kapka v moři. „Moderní lokomotivy navíc zřejmě skončí na vlacích vyšší kvality,“ uzavírá Poláček.

Autor: Jan Klička

14.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Darci Lynne Farmerová

Soutěž Amerika má talent letos vyhrála dvanáctiletá břichomluvkyně

Lidl

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

DOTYK.CZ

Německé volby: Die Partei chtějí unést tureckého prezidenta

Navrhují zavést volební právo jen pro vzdělané, legalizovat jízdu v opilosti a povolit kokain na předpis. Jejich hlavním trumfem je ale únos tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana, který, pokud vyhrají, plánují provést. Řeč je o satirické straně „Die Partei“, jež má na sítích třikrát víc fanoušků, než favorit CDU kancléřky Angely Merkelové. Jestli mají šanci ve volebním klání, které se o tomto víkendu v Německu uskuteční, nikdo netuší.

Francie se bouří proti Macronovým reformám pracovního trhu

V celé Francii vyšli do ulic demonstranti proti Macronovu plánu reformy pracovního práva. Stávky a demonstrace organizují odborové organizace. Prvním velkým městem, v němž vypukly veřejné protesty, byla Marseille.

Přejetý Vendelín a policisté jako chuligáni: nejlepší videa z 20. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 20. září 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení