Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Docházejí nám lokomotivy, varují strojvůdci

Praha - České dráhy a zvláště jejich zákaznicí mají zaděláno na pořádný problém. Tvrdí to alespoň členové Federace strojvůdců České republiky (FSČR). Kvůli rozdělení drah na osobní dopravu (ČD) a nákladní dopravu (ČD Cargo) totiž došly lokomotivy.

14.12.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

O co přesně jde? Když se před rokem vyčlenila nákladní doprava do nové společnosti ČD Cargo, přišla osobní doprava o zhruba tisíc lokomotiv a dalších dva a půl tisíce strojvůdců. Ti všichni skončili v nové společnosti a začali vozit náklad.

Obě nové společnosti se ale vzájemně dohodly, že v případě potřeby si budou zaměstnance a lokomotivy navzájem půjčovat. Podle strojvůdců se tak ale ve skutečnosti neděje a kvůli zastaralým lokomotivám je provoz osobní dopravy ohrožen. „Na začátku nás přesvědčovali, že v případě problému zastoupí. To se děje jen minimálně,“ řekl Deníku mluvčí FSČR Libor Poláček.

„Například minulý týden u rychlíku z Liberce do Prahy měla lokomotiva poruchu. Vedle ní stála volná lokomotiva ČD Cargo, ale dispečer raději zavolal pro jinou lokomotivu vlastněnou ČD. Lidé tak zbytečně přes hodinu čekali,“ stěžuje si Poláček.

V osobní dopravě funguje 969 lokomotiv a 1837 motorových vozů, z nichž většina byla vyrobena před třiceti lety. Vedení ČD přesto tvrdí, že vzájemné půjčování lokomotiv funguje. „Operativní zápůjčka je řešena dispečery. S kritikou nesouhlasíme, je třeba se zabývat každým konkrétním případem,“ řekl Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nejde však jen o zápůjčky od nákladní dopravy. Aby dráhy zajistily provoz na koridorových tratích, kde se jezdí rychlostí 160 kilometrů v hodině, musí si lokomotivy půjčovat v cizině, a to hlavně v Rakousku a na Slovensku.

„Jde o historický problém. Při dělení Československa totiž v bratislavském depu zůstala většina novějších strojů,“ vzpomíná Polášek. I v tomto případě ale ČD tvrdí, že nynější zápůjčky ze zahraničí jsou zcela v pořádku.

Dráhy žádají o dotace na nové vlaky opakovaně, peněz se však stále nedostává. Například v příštím roce se podaří nakoupit dvacet nových lokomotiv od plzeňské Škodovky. V celkovém počtu to ale bude jen kapka v moři. „Moderní lokomotivy navíc zřejmě skončí na vlacích vyšší kvality,“ uzavírá Poláček.

Autor: Jan Klička

14.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1 12

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Martin Kratochvíl.
9

Pohledem Martina Kratochvíla: Čunkovo překvapení

Letní stěhování národů vrcholí. O víkendu hrozí kolaps

/INFOGRAFIKA/ Poslední kolaps na oblíbených turistických trasách byl jen předehrou. O víkendu začínají prázdniny v Bádensko-Württembersku a Bavorsku, což jsou nejlidnatější německé státy s téměř 23 miliony obyvatel. Druhá várka turnusů vyrazí ze severoněmeckých zemí a z Nizozemska. Na cestu domů se naopak vydávají turisté z Brém, Saska, Saska a Skandinávie, kde dětem začíná škola.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení