VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Docházejí nám lokomotivy, varují strojvůdci

Praha - České dráhy a zvláště jejich zákaznicí mají zaděláno na pořádný problém. Tvrdí to alespoň členové Federace strojvůdců České republiky (FSČR). Kvůli rozdělení drah na osobní dopravu (ČD) a nákladní dopravu (ČD Cargo) totiž došly lokomotivy.

14.12.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

O co přesně jde? Když se před rokem vyčlenila nákladní doprava do nové společnosti ČD Cargo, přišla osobní doprava o zhruba tisíc lokomotiv a dalších dva a půl tisíce strojvůdců. Ti všichni skončili v nové společnosti a začali vozit náklad.

Obě nové společnosti se ale vzájemně dohodly, že v případě potřeby si budou zaměstnance a lokomotivy navzájem půjčovat. Podle strojvůdců se tak ale ve skutečnosti neděje a kvůli zastaralým lokomotivám je provoz osobní dopravy ohrožen. „Na začátku nás přesvědčovali, že v případě problému zastoupí. To se děje jen minimálně,“ řekl Deníku mluvčí FSČR Libor Poláček.

„Například minulý týden u rychlíku z Liberce do Prahy měla lokomotiva poruchu. Vedle ní stála volná lokomotiva ČD Cargo, ale dispečer raději zavolal pro jinou lokomotivu vlastněnou ČD. Lidé tak zbytečně přes hodinu čekali,“ stěžuje si Poláček.

V osobní dopravě funguje 969 lokomotiv a 1837 motorových vozů, z nichž většina byla vyrobena před třiceti lety. Vedení ČD přesto tvrdí, že vzájemné půjčování lokomotiv funguje. „Operativní zápůjčka je řešena dispečery. S kritikou nesouhlasíme, je třeba se zabývat každým konkrétním případem,“ řekl Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nejde však jen o zápůjčky od nákladní dopravy. Aby dráhy zajistily provoz na koridorových tratích, kde se jezdí rychlostí 160 kilometrů v hodině, musí si lokomotivy půjčovat v cizině, a to hlavně v Rakousku a na Slovensku.

„Jde o historický problém. Při dělení Československa totiž v bratislavském depu zůstala většina novějších strojů,“ vzpomíná Polášek. I v tomto případě ale ČD tvrdí, že nynější zápůjčky ze zahraničí jsou zcela v pořádku.

Dráhy žádají o dotace na nové vlaky opakovaně, peněz se však stále nedostává. Například v příštím roce se podaří nakoupit dvacet nových lokomotiv od plzeňské Škodovky. V celkovém počtu to ale bude jen kapka v moři. „Moderní lokomotivy navíc zřejmě skončí na vlacích vyšší kvality,“ uzavírá Poláček.

Autor: Jan Klička

14.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek
14 7

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Kamionová doprava na dálnici
14 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

AKTUALIZOVÁNO

Útok v Manchesteru: policie pokračuje v razii, zatkla už deset lidí

/VIDEO/ Policie v Manchesteru informovala, že v souvislosti s pondělním teroristickým útokem na koncertě zpěvačky Ariany Grandeové zadržela desátého podezřelého. Naposledy provedla razii v pátek v ranních hodinách ve čtvrti Moss Side.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies