VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Domácnosti loni snížily výdaje za potraviny a drogistické zboží

Praha - České domácnosti loni kvůli obavám z dalšího vývoje ekonomiky i rostoucím cenám snížily výdaje na potraviny, nápoje a drogistické zboží meziročně o 1,4 procenta. V předchozích letech přitom útraty domácností za rychloobrátkové zboží pravidelně rostly a až v roce 2010 začaly vykazovat známky stagnace.

10.6.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia

Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala společnost GfK Czech.

„Rok 2011 se všemi ekonomickými i politickými zvraty přinesl do nákupních úmyslů rodin velký prvek nejistoty. Medializace ekonomických problémů EU, nejistota ohledně vlivu úsporných opatření vlády a vlivu výrazných změn v právních úpravách zasahujících do života obyčejných lidí, se odrazily ve velmi negativních očekáváních," uvedla Vladimíra Šebková z GfK Czech.

Domácnosti kvůli tomu omezily výdaje za rychloobrátkové zboží. Loni v lednu sice ještě tyto výdaje vzrostly o dvě procenta, v následujících měsících už ale zpravidla klesaly a situaci nezlepšily ani vánoční nákupy, které se obchodníci snažili povzbudit akčními nabídkami. „Domácnosti dále šetřily, ještě více se zaměřily na akční nabídky, a kvůli tomuto chování poprvé po velmi dlouhé době hodnota nákupů domácností ve vánočním období v rychloobrátkovém zboží poklesla," upozornila Šebková.

České domácnosti loni výrazně omezily nákupy některých nápojů, zejména džusů, ovocných nápojů a ledových čajů, které výrazně podražily. Lidé méně utráceli také za balenou vodu. Pokles poptávky postihl rovněž mléčné výrobky a domácnosti šetřily i na drogistickém zboží, především domácích detergentech.

Naopak více domácnosti nakupovaly energetické nápoje a vločky. Češi podle Šebkové častěji vaří doma, avšak preferují jiné kategorie potravin než dříve. „Nákupní košíky se plní mraženou pizzou a dalšími kategoriemi, které se na trhu teprve rozvíjí, nebo které naznačují přechod k domácím gurmánským hodům. Pravdivost těchto trendů naznačují i vleklé existenční potíže řady restaurací a podobných zařízení," podotkla.

Letos odborníci z GfK Czech očekávají stagnaci či další pokles výdajů domácností za rychloobrátkové zboží, a to až o pět procent. Ochotu domácností utrácet snižuje například rostoucí cena potravin. „Tyto výdaje má domácnost možnost ovlivnit, protože se může ještě více orientovat na promoční nákupy nebo omezit spotřebu," dodala Šebková.

Autor: ČTK

10.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ondřej Němec.
10

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

Náměstek pro zdravotní péči na ministerstvu zdravotnictví Roman Prymula poskytl 20. dubna v Praze rozhovor Deníku.
37 13

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Migranti živoří v koncentrácích, varuje papež František

Zadržovací střediska pro migranty jsou přeplněná. Papež František, který je opakovaně navštívil, je přirovnal ke koncentračním táborům. Vyzval evropské vlády, aby běžence přesunuly do lidštějších podmínek.

Vzpomínky na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies