VYBERTE SI REGION

Dopravci: Na rozšíření mýtného doplatí malé firmy

Praha - Na silnicích druhé třídy uvažuje stát o sazbě zhruba 2,6 koruny na kilometr. Podle počtu náprav vozu a emisních kategorií by se konečná částka měla pohybovat v rozmezí 1,3 koruny a 3,1 koruny za kilometr.

26.5.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Rozšíření povinnosti platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd postihne hlavně malé silniční dopravce a živnostníky, shodují se dopravci. Spuštění systému plánuje ministerstvo od roku 2013. Má přinést především peníze na údržbu dlouhodobě podfinancovaných silnic.

"Zavedení mýta na silnicích nižší kategorie bude dalším daňovým zatížením dopravních služeb. Teoreticky by měly být náklady mýta v celé výši promítnuty do cen, ale vzhledem k převisu nabídky dopravců se tak těžko stane, což povede k dalším likvidacím malých silničních dopravců," uvedl Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky. Průměrná cena by měla být podle vyjádření Václava Nestrašila, ředitele úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), stanovena přibližně na tři koruny za kilometr a ročně by tento systém mohl od dopravců vybrat zhruba 3,2 miliardy korun.

Na silnicích druhé třídy uvažuje ministerstvo dopravy o sazbě zhruba 2,6 koruny na kilometr. Podle počtu náprav vozu a emisních kategorií by se konečná částka měla pohybovat v rozmezí 1,3 koruny a 3,1 koruny za kilometr, upřesnil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Dopravci chtějí seriózní studie

Dopravci považují plánované rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd za neefektivní a požadují vypracování seriózní studie, která by ekonomičnost projektu doložila. "Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta. V případě dalšího nekoncepčního prosazování rozšíření mýtného by podle Starosty mohlo dojít k protestním akcím ze strany dopravců.

Sazba kolem tří korun na okresních silnicích je ve srovnání s průměrnými pěti korunami za kilometr dálnice příliš vysoká, řekl Martin Felix z Česmad Bohemia. Takto stanovená výše sazeb má podle Felixe za každou cenu obhájit obrovské náklady na zavedení mýtného a jeho malou výnosnost. "To zcela odporuje nařízení EU, že sazby mýtného musí odrážet náklady na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury," dodal.

Výši sazeb elektronického mýtného zatím česká strana Evropské unii nenavrhla. Konkrétní studii Evropské komisi ministerstvo dopravy odevzdá ke schválení do konce letošního podzimu, uvedl Novák s tím, že sazby za ujetý kilometr se stále ještě řeší.

Satelitní sledování

V nynějším mikrovlnném systému, který vybudovala a spravuje pro stát společnost Kapsch, počítají ujeté kilometry mýtné brány. Pro silnice nižších tříd se uvažuje o satelitním sledování ujetých kilometrů. V loňském roce se prostřednictvím mikrovlnného systému vybralo zhruba 6,5 miliardy korun.

V současném mýtném systému je zaregistrováno 560.000 vozidel, z tohoto počtu připadá 65.000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta podílejí zhruba deseti procenty. Od 1. ledna letošního roku mýtné podražilo o čtvrtinu, další zdražení ministerstvo dopravy chystá od příštího roku. Se zavedením zpoplatnění podle ujetých kilometrů u osobních automobilů se do roku 2016 nepočítá.

Čtěte také: Mýtné pro osobní auta? Do roku 2016 se o něm neuvažuje

Autor: ČTK

26.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies