O kolik předpokládáte, že se jízda po opravované dálnici protáhne?
Opravy prvních úseků by neměly podle plánů probíhat zároveň, proto se to dá těžko odhadovat. Pokud ale vezmeme v úvahu variantu, že se všechny stavby, které jsou schválené už na letošní rok, sejdou, tak se dá předpokládat, obzvlášť ve vypjatých okamžicích, že se cesta z Prahy do Brna může prodloužit až o hodinu.
Vyplatí se objíždět stavby po okresních silnicích, nebo je lepší čekat v kolonách?
Pokud někdo pojede z Prahy až do Brna nebo naopak, tak se mu to nevyplatí. Kdyby měl objíždět každou uzavírku, každé sjíždění a najíždění stojí strašného času. Tomu, kdo projede celou dálnicí, tak bych proto doporučil kolony přetrpět, případně pro jízdu zvolit noční nebo ranní hodiny, kdy je provoz menší. Pro řidiče, kteří na dálnici najíždějí až ve vzdálenějších úsecích, může být v některých okamžicích výhodnější uzavírky objet. Zvlášť v těch hodinách, kdy je dálnice plná kamionů.
Vidíte jako problém, že nejsou stanovené objízdné trasy?
Ten, kdo se tak dopředu rozhodne, je pravděpodobně nechce nabízet proto, aby se takové objížďky nestaly špunty pro místní dopravu. Myslím si ale, že to není ideální řešení. Objízdné trasy by měly být připraveny především pro ty případy, kdy se na dálnici něco stane. U každého úseku by měla být policie i odtahová služba v brzkém dojezdu, toto je teoreticky všechno zajištěno. Při větší havárii, například kamionu, kdy bude potřeba velká vyprošťovací technika, by bylo rozumné mít objízdné trasy připravené a nabídnout je.
Dá se D1 dobře objet okolními silnicemi?
Nedá se dobře objet. Právě to je teorií výstavby další dálniční sítě. Paralelně by s touto hlavní komunikací měla vést další dálnice, která od ní bude vzdálená několik desítek kilometrů. V současné době máme jen jednu páteřní linku, v budoucnu by měla být něčím nahraditelná právě pro ty případy, kdy se tato páteř zlomí. Uvažuje se o spojení Hradce Králové s Moravou, to by D1 mohlo dobře doplnit. Tyto plány se už několikrát měnily a posunovaly, v tuto chvíli odhaduji, že by se mohlo začít stavět až kolem roku 2020.
Přiblíží se po rekonstrukci dálnice nejmodernějším dálnicím v zahraničí?
Pro dálnici jako D1 je rozhodující, jak jsou dva pruhy kvalitní. Jediné řešení, které zvýší průjezdnost, je v nejexponovanějích místech dálnici rozšířit na tři pruhy. Když uděláte lepší asfalt, tak víc aut nepojme. Další možností je za určitých situací, kdy to na dálnici ohlásí digitální přístroje, povolit jízdu odstavným pruhem. Ten je totiž schopen pojmout další auta. Tak to funguje na některých dálnicích v Německu i jinde. Na to ale musí být dálnice přizpůsobena. Takže v těch místech, kde se D1 rozšíří, bude mít parametry nejlepších německých dálnic. Tam, kde zůstanou dva pruhy, tak tam se kapacita dálnice nezvýší. Jak to ale bude všechno fungovat, se dozvíme až v momentě, kdy všichni vyrazíme na cesty, nebo se stane nějaká havárka. Teď o tom můžeme zatím jen mluvit.