Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koalice se shodla na mýtném tendru, brány budou ještě až pět let

Praha - Koalice se shodla na postupu přípravy vypsání soutěže na provozovatele mýta. Posílí pravomoci řídícího výboru a bude hledat mýtného manažera, který jí pomůže připravit podklady pro vypsání tendru, řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle Jana Kasala (KDU-ČSL), zbývá dořešit poslední zásadní bod, kterým je dálka přechodného období, během něhož se bude mýtné vybírat nadále prostřednictvím mýtných bran. Ministerstvo dopravy trvá na pěti letech, koaliční partneři požadují tři roky. Podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury ale vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran nahrává stávajícímu dodavateli, společnosti Kapsch.

18.8.2015 AKTUALIZOVÁNO 18.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

„Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování," uvedl Stanjura. Za současný stav podle něj mohou poslední dva ministři za ANO, Ťok a Antonín Prachař, kvůli kterým nebude dlouhodobý problém s hledáním provozovatele mýtného systému vyřešen během funkčního období této vlády, ale přesune se na bedra budoucího kabinetu.

Délku období, po které bude nutné vybírat mýtné pouze prostřednictvím mýtných bran řeší vládní koalice už několik týdnů. Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo přechodné období pětileté s dvouletou opcí, uvedl Ťok. Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Během té doby má ministerstvo vypsat hlavní, technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakým způsobem mají mýtné v Česku vybírat, zda pomocí mýtných bran, nebo satelitní technologií, či jejich kombinací.

Zkrácení přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta naopak podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeči, kteří by o zakázku mohli mít zájem, budou v počátku muset investovat do vlastní technologie, která bude sbírat data z mýtných bran. Během krátkého období pak nebude dost prostoru pro pokrytí těchto počátečních nákladů, což by mohlo některé tyto uchazeče odradit, míní ministr.

Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídícího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídícím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Mýtný manažer

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhé a třetí třídy vyplatí.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830.000 kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.

Autor: ČTK

18.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení