Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik hospodaří hůř než po povodních

Praha – Pražský dopravce hospodaří hůře, než v roce, kdy Prahu postihly katastrofální povodně. Údaje vyplývají z analýzy, kterou si k hospodaření dopravního podniku nechala zpracovat opoziční strana TOP 09.

15.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Každý rok se rozpočet dopravního podniku navyšuje o dvě miliardy korun, přitom jeho výkony klesají.

Analýza poukázala dokonce i na to, že výnosy ze zdražení jízdného se navzdory zvyšujícím se částkám, které Pražané za jízdenky a předplatné platí, nezvýšily.

„Dokládají to i čísla. V roce 2008, kdy se jízdné dramaticky zdražilo, byl výnos 4,8 milion korun, oproti tomu v následujícím roce byl výnos pouze 4,2 milionů. Znamená to, že služba pro Pražany byla drahá a lidé ji tolik nevyužívali,“ vysvětlil Tomáš Hudeček, zastupitel za TOP 09.

Miliony za poradenské služby

Čísla z dokumentu také upozorňují na neobvykle vysoké částky za externí služby, které si dopravní podnik najímal. Za poradenskou službu pražský dopravce v roce 2009 102 milionů korun. O rok později jsou tyto částky vyúčtovány na 57 milionů korun, cekem tedy dopravce za dva roky zaplatil více než 160 milionů korun.

„To znamená, že by za oba dva roky pro podnik pracovalo celkem 21 poradců za 15 tisíc korun denně, což je tržně přijatelná cena,“ upozornil Hudeček.

Dopravní podnik ale tvrdí, že externí služby využíval například na přípravu prodloužení metra trasy D a také přípravu projektu prodloužení metra na trase A.

„Výše uvedené projekty mimo jiné již zajistily významný objem financování pro rozvoj infrastruktury. Jejich další efekty a to i ve dalším snižování nákladů, se projeví v budoucích letech,“ obhajovala Vysoudilová investice, které padly na externí služby.

Data, z nichž analýza vychází, jsou podle zastupitelů TOP 09 veřejně dostupná.

„Čerpali jsme z výročních zpráv a z jejich příloh zisku a ztrát,“ doplnil Pavel Richter.

Rozpočet

V loňském roce byl rozpočet dopravního podniku na provozní výdaje 11 miliard korun. Podle neoficiálních informací chce dopravce na následující rok žádat opět o dvě miliardy více, tedy celkem 13 miliard korun. „K tomu musíme ještě připočíst šest miliardy na investice do vozového parku tramvají a jsme skoro na polovině městského rozpočtu,“ obává se Hudeček.

Dopravní podnik ale s analýzou nesouhlasí a tvrdí, že firma vykazuje zisk.

„Navzdory neustále rostoucím nákladům na vstupy byl dopravní podnik v roce 2010 schopen, i přes vyšší objem poskytované služby, tedy vozových i místových kilometrů, tyto služby realizovat levněji a s menším počtem zaměstnanců, tedy efektivněji. Hospodaření je ziskové, a to kontinuálně od roku 2008,“ komentovala Ilona Vysoudilová, mluvčí dopravního podniku.

Čtěte také: Dopravní podnik si chce půjčit šest miliard korun

Autor: Jitka Eisenhammerová

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení