VYBERTE SI REGION

Dopravní podnik hospodaří hůř než po povodních

Praha – Pražský dopravce hospodaří hůře, než v roce, kdy Prahu postihly katastrofální povodně. Údaje vyplývají z analýzy, kterou si k hospodaření dopravního podniku nechala zpracovat opoziční strana TOP 09.

15.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Každý rok se rozpočet dopravního podniku navyšuje o dvě miliardy korun, přitom jeho výkony klesají.

Analýza poukázala dokonce i na to, že výnosy ze zdražení jízdného se navzdory zvyšujícím se částkám, které Pražané za jízdenky a předplatné platí, nezvýšily.

„Dokládají to i čísla. V roce 2008, kdy se jízdné dramaticky zdražilo, byl výnos 4,8 milion korun, oproti tomu v následujícím roce byl výnos pouze 4,2 milionů. Znamená to, že služba pro Pražany byla drahá a lidé ji tolik nevyužívali,“ vysvětlil Tomáš Hudeček, zastupitel za TOP 09.

Miliony za poradenské služby

Čísla z dokumentu také upozorňují na neobvykle vysoké částky za externí služby, které si dopravní podnik najímal. Za poradenskou službu pražský dopravce v roce 2009 102 milionů korun. O rok později jsou tyto částky vyúčtovány na 57 milionů korun, cekem tedy dopravce za dva roky zaplatil více než 160 milionů korun.

„To znamená, že by za oba dva roky pro podnik pracovalo celkem 21 poradců za 15 tisíc korun denně, což je tržně přijatelná cena,“ upozornil Hudeček.

Dopravní podnik ale tvrdí, že externí služby využíval například na přípravu prodloužení metra trasy D a také přípravu projektu prodloužení metra na trase A.

„Výše uvedené projekty mimo jiné již zajistily významný objem financování pro rozvoj infrastruktury. Jejich další efekty a to i ve dalším snižování nákladů, se projeví v budoucích letech,“ obhajovala Vysoudilová investice, které padly na externí služby.

Data, z nichž analýza vychází, jsou podle zastupitelů TOP 09 veřejně dostupná.

„Čerpali jsme z výročních zpráv a z jejich příloh zisku a ztrát,“ doplnil Pavel Richter.

Rozpočet

V loňském roce byl rozpočet dopravního podniku na provozní výdaje 11 miliard korun. Podle neoficiálních informací chce dopravce na následující rok žádat opět o dvě miliardy více, tedy celkem 13 miliard korun. „K tomu musíme ještě připočíst šest miliardy na investice do vozového parku tramvají a jsme skoro na polovině městského rozpočtu,“ obává se Hudeček.

Dopravní podnik ale s analýzou nesouhlasí a tvrdí, že firma vykazuje zisk.

„Navzdory neustále rostoucím nákladům na vstupy byl dopravní podnik v roce 2010 schopen, i přes vyšší objem poskytované služby, tedy vozových i místových kilometrů, tyto služby realizovat levněji a s menším počtem zaměstnanců, tedy efektivněji. Hospodaření je ziskové, a to kontinuálně od roku 2008,“ komentovala Ilona Vysoudilová, mluvčí dopravního podniku.

Čtěte také: Dopravní podnik si chce půjčit šest miliard korun

Autor: Jitka Eisenhammerová

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies