VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podniky omezují městskou dopravu

Praha - Ubývá lidí cestujících městskou hromadnou dopravou. Dopravní podniky kvůli tomu začaly rušit spoje.

6.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Méně cestujících v autobusech a tramvajích, nižší zájem o další služby. S takovými problémy se v současnosti potýká velká část dopravců provozujících městkou hromadnou dopravu. Lidem díky tomu hrozí omezování spojů, a tím i ztížená možnost cestování.

K tomuto kroku už museli sáhnout například v Chomutově. Zdejší dopravní podnik ve všední den zrušil 44 spojů, o víkendu pak 18. „Výrazně nám poklesly tržby z přepravních i doplňkových služeb,“ odůvodňuje to cestujícím dopravní podnik na svých webových stránkách. Ubývá zájem místních firem o mytí kamiónů, snižuje se objem objednávek na reklamy na vozidlech, klesá počet cestujících u některých spojů a jejich provoz se podle dopravního podniku stává neefektivním. Chomutovští zdaleka nejsou sami, kdo čelí podobným problémům. Několik spojů také zrušila na počátku tohoto roku Mladá Boleslav.

Za pokles cestujících může nezaměstnanost

Problém je však daleko větší a zasahuje podstatně více měst, než je Chomutov a Mladá Boleslav. „Pokles cestujících se totiž obecně týká všech MHD,“ říká Antonín Španěl z ČSAD Karviná. Například v Kladně tak zaznamenali velký pokles zákazníků s předplacenými časovými jízdenkami. „Je to zřejmě dáno tím, že se snížil počet cestujících, kteří jezdí pravidelně do zaměstnání,“ říká ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.

Menší počet pracujících byl i důvodem k již zmíněnému rušení spojů v Mladé Boleslavi. Rostoucí nezaměstnaností si pokles vykládají i jinde. Například ve Zlíně, Ostravě či Brně. Zde totiž zaznamenali menší počet cestujících u spojů, které jezdí do průmyslových zón. „Je to důsledek omezování výroby v některých podnicích, například v ArcelorMittal,“ říká mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Klesající počet cestujících však není jediným důvodem, proč se dopravním podnikům krátí tržby. Nezanedbatelným zdrojem příjmů jsou u nich totiž i další služby firmám a občanům. Například reklama na vozech nebo mytí nákladních vozů.

Také o ně však klesá zájem. „Například my jsme u ostatních tržeb, zejména z prodeje nafty a mycí linky, zaznamenali zhruba patnáctiprocentní pokles,“ říká Jan Gaisler z Veolia Transport Teplice. Podobně tomu bylo i v Karlových Varech.

#nahled|http://g.denik.cz/1/19/infografika_tema___mhd_bo_ina_mat_j_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/19/infografika_tema___mhd_bo_ina_mat_j.jpg|Omezování MHD v časech krize#

Spoje se budou rušit, problém leží na krajích a městech

Horšící se situace tak zřejmě povede k rušení spojů městské hromadné dopravy v dalších městech. Už nyní o něm uvažují třeba v Ostravě, Vsetíně či Kladně. Další dopravní podniky se prozatím chystají pokusit se o úspory jinde. „My spíše hledáme vnitřní opatření, která se nedotknou cestujících,“ říká vedoucí oddělení strategie českobudějovického dopravního podniku Radek Filip. Ministerstvo dopravy si je problémů vědomo. „Dopravním podnikům hrozí prokazatelnou ztrátu příslušné město. To se s tím také musí vyrovnat,“ říká Martin Kupka, mluvčí ministerstva dopravy.

Pokud tedy dojde k omezování spojů, musí se na něm dopravní podniky domluvit s městskými úřady. Ty jej buď odsouhlasí, nebo musí najít jiné řešení. Například vyplácení dalších peněz dopravci. „Museli bychom na to najít v rozpočtu další prostředky,“ říká Hana Koišová, tisková mluvčí mladoboleslavského magistrátu. „Pokud by se ovšem vyskytly i jiné nepředvídané výdaje související s ekonomickou krizí, museli bychom jako krajní možnost sáhnout ke zdražení jízdného,“ dodává.

Regionální vlaky zatím nerušíme, ujišťují kraje

Praha - Riziko, že místo lidí budou vozit vzduch, netrápí jenom autobusy ve městech. Na ekonomickou krizi a by mohly doplatit i České dráhy (ČD). Kvůli propouštění se postupně mohou vylidňovat některé regionální spoje a kraje by posléze mohly sáhnout k jejich omezování. Zatím ale všichni svorně tvrdí, že letos nic nehrozí. Smlouvy na regionální vlaky totiž mají kraje s ČD podepsány minimálně do příštího roku.

Případné omezování motoráčků by pak přišlo na řadu až napřesrok. „Zatím nemůžeme přesně říci, nakolik se krize a propouštění odrazilo v poklesu cestujících. Sčítání ještě nebylo dokončeno. Pokud by ale k němu došlo, bude to spíše na menších regionálních tratích, kde se uzavření byť i jedné továrny může projevit,“ připouští Petr Šťáhlavský z Českých drah. Podle něj ale zatím nejsou žádné náznaky, že by kraje omezily počet spojů. Jedinou výjimkou je Vysočina, která by v budoucnu mohla omezit až o třetinu regionálních spojů o víkendu.

V tomto případě ale nejde o reakci na krizi. Další kraje zatím nechávají počet spojů beze změny. „Kraj v současnosti neuvažuje s omezením veřejné dopravy zejména s ohledem na skutečnost, že toto opatření by nezaměstnanost dále zvyšovalo,“ řekl Deníku například mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer. „Požadavkem Jihočeského kraje je zachovat pro občany kraje regionální drážní dopravu v součastném rozsahu,“ první náměstek hejtmana Martin Kuba. Jakékoliv omezení včera na dotaz Deníku popřeli také zástupci Ústeckého, Olomouckého či Královehradeckého kraje. (Jan Klička)


PAVEL CECHL, ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Autor: Pavel Cechl

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies