VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podniky omezují městskou dopravu

Praha - Ubývá lidí cestujících městskou hromadnou dopravou. Dopravní podniky kvůli tomu začaly rušit spoje.

6.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Méně cestujících v autobusech a tramvajích, nižší zájem o další služby. S takovými problémy se v současnosti potýká velká část dopravců provozujících městkou hromadnou dopravu. Lidem díky tomu hrozí omezování spojů, a tím i ztížená možnost cestování.

K tomuto kroku už museli sáhnout například v Chomutově. Zdejší dopravní podnik ve všední den zrušil 44 spojů, o víkendu pak 18. „Výrazně nám poklesly tržby z přepravních i doplňkových služeb,“ odůvodňuje to cestujícím dopravní podnik na svých webových stránkách. Ubývá zájem místních firem o mytí kamiónů, snižuje se objem objednávek na reklamy na vozidlech, klesá počet cestujících u některých spojů a jejich provoz se podle dopravního podniku stává neefektivním. Chomutovští zdaleka nejsou sami, kdo čelí podobným problémům. Několik spojů také zrušila na počátku tohoto roku Mladá Boleslav.

Za pokles cestujících může nezaměstnanost

Problém je však daleko větší a zasahuje podstatně více měst, než je Chomutov a Mladá Boleslav. „Pokles cestujících se totiž obecně týká všech MHD,“ říká Antonín Španěl z ČSAD Karviná. Například v Kladně tak zaznamenali velký pokles zákazníků s předplacenými časovými jízdenkami. „Je to zřejmě dáno tím, že se snížil počet cestujících, kteří jezdí pravidelně do zaměstnání,“ říká ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.

Menší počet pracujících byl i důvodem k již zmíněnému rušení spojů v Mladé Boleslavi. Rostoucí nezaměstnaností si pokles vykládají i jinde. Například ve Zlíně, Ostravě či Brně. Zde totiž zaznamenali menší počet cestujících u spojů, které jezdí do průmyslových zón. „Je to důsledek omezování výroby v některých podnicích, například v ArcelorMittal,“ říká mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Klesající počet cestujících však není jediným důvodem, proč se dopravním podnikům krátí tržby. Nezanedbatelným zdrojem příjmů jsou u nich totiž i další služby firmám a občanům. Například reklama na vozech nebo mytí nákladních vozů.

Také o ně však klesá zájem. „Například my jsme u ostatních tržeb, zejména z prodeje nafty a mycí linky, zaznamenali zhruba patnáctiprocentní pokles,“ říká Jan Gaisler z Veolia Transport Teplice. Podobně tomu bylo i v Karlových Varech.

#nahled|http://g.denik.cz/1/19/infografika_tema___mhd_bo_ina_mat_j_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/19/infografika_tema___mhd_bo_ina_mat_j.jpg|Omezování MHD v časech krize#

Spoje se budou rušit, problém leží na krajích a městech

Horšící se situace tak zřejmě povede k rušení spojů městské hromadné dopravy v dalších městech. Už nyní o něm uvažují třeba v Ostravě, Vsetíně či Kladně. Další dopravní podniky se prozatím chystají pokusit se o úspory jinde. „My spíše hledáme vnitřní opatření, která se nedotknou cestujících,“ říká vedoucí oddělení strategie českobudějovického dopravního podniku Radek Filip. Ministerstvo dopravy si je problémů vědomo. „Dopravním podnikům hrozí prokazatelnou ztrátu příslušné město. To se s tím také musí vyrovnat,“ říká Martin Kupka, mluvčí ministerstva dopravy.

Pokud tedy dojde k omezování spojů, musí se na něm dopravní podniky domluvit s městskými úřady. Ty jej buď odsouhlasí, nebo musí najít jiné řešení. Například vyplácení dalších peněz dopravci. „Museli bychom na to najít v rozpočtu další prostředky,“ říká Hana Koišová, tisková mluvčí mladoboleslavského magistrátu. „Pokud by se ovšem vyskytly i jiné nepředvídané výdaje související s ekonomickou krizí, museli bychom jako krajní možnost sáhnout ke zdražení jízdného,“ dodává.

Regionální vlaky zatím nerušíme, ujišťují kraje

Praha - Riziko, že místo lidí budou vozit vzduch, netrápí jenom autobusy ve městech. Na ekonomickou krizi a by mohly doplatit i České dráhy (ČD). Kvůli propouštění se postupně mohou vylidňovat některé regionální spoje a kraje by posléze mohly sáhnout k jejich omezování. Zatím ale všichni svorně tvrdí, že letos nic nehrozí. Smlouvy na regionální vlaky totiž mají kraje s ČD podepsány minimálně do příštího roku.

Případné omezování motoráčků by pak přišlo na řadu až napřesrok. „Zatím nemůžeme přesně říci, nakolik se krize a propouštění odrazilo v poklesu cestujících. Sčítání ještě nebylo dokončeno. Pokud by ale k němu došlo, bude to spíše na menších regionálních tratích, kde se uzavření byť i jedné továrny může projevit,“ připouští Petr Šťáhlavský z Českých drah. Podle něj ale zatím nejsou žádné náznaky, že by kraje omezily počet spojů. Jedinou výjimkou je Vysočina, která by v budoucnu mohla omezit až o třetinu regionálních spojů o víkendu.

V tomto případě ale nejde o reakci na krizi. Další kraje zatím nechávají počet spojů beze změny. „Kraj v současnosti neuvažuje s omezením veřejné dopravy zejména s ohledem na skutečnost, že toto opatření by nezaměstnanost dále zvyšovalo,“ řekl Deníku například mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer. „Požadavkem Jihočeského kraje je zachovat pro občany kraje regionální drážní dopravu v součastném rozsahu,“ první náměstek hejtmana Martin Kuba. Jakékoliv omezení včera na dotaz Deníku popřeli také zástupci Ústeckého, Olomouckého či Královehradeckého kraje. (Jan Klička)


PAVEL CECHL, ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Autor: Pavel Cechl

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
16 10

ANO a ČSSD posílily, Piráti březnový úspěch nezopakovali

Ilustrační foto
9

Zdravotním sestrám zřejmě bude stačit nižší vzdělání než nyní

Maminky na brigádě? Dál hrozí, že přijdou o „rodičák"

Maminky, které chtějí od raného věku dítěte pracovat, dávat potomka do jeslí či mateřinek a nepřijít přitom o rodičovskou, mají smůlu. V novele zákona o státní sociální podpoře totiž zůstal stávající limit 46 hodin měsíčně, kdy může být dítě do dvou let v předškolním zařízení. Pokud rodič hodinovou dotaci překročí, ztratí nárok na rodičovskou.

Létající auta? Za tři roky, slibuje Uber

Na včerejší tiskové konferenci společnosti Uber byly představeny futuristické plány na zprovoznění létajících taxi. Šéf Uberu Jeff Holden nastínil, že půjde o malé letadlo vyvíjené spolu s dalšími inovačními společnostmi.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies