Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dotace žákům stály miliony. Ty teď chybí

Praha - Bitva o středočeské autobusy pokračuje, ještě ale není zřejmě definitivně prohraná. Starostové se stále brání, žáci dále jezdí zadarmo.

14.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Středočeští zastupitelé se na posledním krajském zastupitelstvu opět střetli kvůli rušení autobusových spojů. Podle opoziční ODS a zástupců hnutí Starostové a nezávislí nebyl pro takový krok důvod a byl chaotický a uspěchaný.

Hejtman David Rath naopak prohlásil, že toto opatření bylo nutné. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků by podle něj byl nucen omezit výdaje na jiném místě, a tak by musel rezignovat na péči o seniory nebo přestat opravovat silnice.

Občanští demokraté navrhli vrátit se k loňskému rozsahu dopravní obslužnosti, situaci důkladně zanalyzovat a poté se teprve rozhodnout co dál. Návrh ale nenašel dostatečnou podporu.

Zastupitelé naopak schválili materiál shrnující rozsah základní dopravní obslužnosti v letošním roce a popisující změny, které nastaly. ODS namítala, že podle zákona o krajích rozhoduje o dopravní obslužnosti zastupitelstvo. Všechny dosavadní kroky vedení kraje tak podle občanských demokratů mimo zákon. Rath ale oponoval tím, že rozsah dopravy schválilo zastupitelstvo už při loňském hlasování o krajském rozpočtu.

„Krajský úřad Středočeského kraje pokračuje v destrukci mobility občanů. Ti budou mít problémy dostat se do práce, do škol a za lékařskou péčí,“ uvedl opoziční zastupitel Petr Bendl už koncem ledna.

Na rušení spojů doplácí řada obcí

Krácení peněz na autobusové spoje ve středních Čechách postihlo 7,5 procenta spojů. První vlna rušení přišla 1. února, další omezení platí od této neděle. Hejtmanství změny zdůvodnilo vládními škrty.

K pátečnímu jednání, kde se problematika dopravní obslužnosti dostala na pořad jednání až po osmi hodinách zasedání, sledovala jen malá část veřejnosti.

Opoziční zastupitelé zdůrazňovali, že starostové jsou už z chování krajského úřadu otráveni. Podotkli, že na rušení spojů doplácí řada obcí, které musejí dopravní obslužnost dotovat místo kraje ze svých příjmů. Někteří poukázali na to, že by se kraj zbavil problémů, kdyby přestal platit žákovské jízdné zdarma. Tím by ušetřil 100 milionů korun.

„Vy všichni musíte uznat, že toto omezení dopravní obslužnosti bylo nekoncepční, příliš rychlé a přišlo v té nejhorší době pro obce, protože už měly schválené rozpočty,“ uvedl koncem ledna vlašimský starosta Luděk Jeništa z hnutí Starostové a nezávislí.

Zástupci za ODS a benešovský místostarosta Roman Tichovský upozornil, že situace ještě není dořešena. Například na Benešovsku bude teprve 15. března jednat o svém rozpočtu sdružení BeneBus, jehož prostřednictvím poskytují desítky obcí z benešovského okresu dotace dopravním firmám. „Až se BeneBus rozpadne, bude tu stát 117 starostů a budou chtít, aby jim obslužnost zajistil stát,“ varoval Tichovský.

Komplikace, které škrty přinesly, jsou zbytečné

S rušením autobusových spojů ve Středočeském kraji nesouhlasí řada starostů. Představitelé hnutí Starostové a nezávislí a TOP 09 už v regionu uspořádali protestní petici, kterou podpořilo kolem 16 tisíc lidí. Rath v této souvislosti namítl, že žákovské jízdné zdarma využívá 17 tisíc studentů.

Mezi ostatními kraji zaujímá Středočeský kraj velmi výjimečné místo. Slouží totiž jako „zásobárna“ pracovních sil pro hlavní město. Omezení veřejné dopravy přispěje tak podle opozice k nárůstu nezaměstnanosti na jedné straně a nárůstu individuální dopravy na straně druhé.

„Náš kraj je nejvíce závislý na veřejné dopravě. V jiných krajích tomu tak není,“ uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka před 1. únorem, kdy hrozila první vlna omezení dopravy. Z Líbeznic dojíždí do Prahy za prací 90 procent obyvatel této obce. Ta dopravu dotuje částkou 350 tisíc korun ročně, což je na hranici možností jejího rozpočtu.

ODS požaduje návrat dopravní obslužnosti v kraji zpět do stavu, který byl před koncem minulého roku. „Komplikace, které škrty obyvatelům kraje přinesly, jsou naprosto zbytečné. Peníze v krajském rozpočtu byly, a kdyby je vedení kraje nepromrhalo na něco jiného, nemuseli by teď obyvatelé řešit problémy, které jsou pro ně mnohdy existenční,“ uvedl předseda Klubu zastupitelů ODS Středočeského kraje Ladislav Kutík.

Autor: Michal Achremenko

14.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZOVÁNO
4

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Vyžádalo si desítky obětí

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
13 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení