VYBERTE SI REGION

Lidé přestali kupovat drahé jídlo

Praha - Lidé přestávají kupovat drahé potraviny. Naopak své peníze raději investují do elektroniky či nábytku. Vyplývá to z údajů o maloobchodu, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad.

18.6.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

„Konzumní revoluce skončila. Zájem spotřebitelů o nakupování při současných cenách a náladě klesá,“ komentoval situaci hlavní ekonom společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

Byť tržby obchodníků vzrostly o 3,5 procenta, je to daleko méně, než se čekalo. Navíc prodej potravin naprosto zklamal, což je podle mnohých následek letošního zdražování. Lidé už drahé jídlo kupovat nechtějí a raději se orientují na levnější stravu.

Naopak dobře se vedlo prodejcům nábytku a elektroniky. Těm, na rozdíl od obchodníků s potravinami, tržby v dubnu vzrostly. Vladimír Pikora to například přisuzuje doznívajícímu boomu výstavby nových bytů. Řada lidí si podle něho ještě dokončuje zařizování svého nového bydlení.

Světlé zítřky ekonomové přisuzují také zásilkovému obchodu, který těží ze stále větší dostupnosti internetu v domácnostech. Zákazníky lákají i ceny, kterou jsou na internetu nižší než v kamenných obchodech.

Nákup v zahraničí je mnohem výhodnější

„Jsou to notoricky známé argumenty o šíři nabídky a atraktivnějších cenách, ale v době vysoké inflace nabývají na síle,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek. Navíc Čechy stále více lákají zahraniční zásilkové servery, a to z jednoho prostého důvodu, díky silné koruně je nákup v zahraničí mnohem výhodnější než v tuzemsku.

„V cizině kupuji hlavně elektroniku, která je po přepočtu na koruny výrazně levnější. Ze Spojených států už jsem si nechal poslat fotoaparát, notebook a iPod. Počítám, že jsem ušetřil tak dvacet tisíc,“ uvedl například František Dvořák z Prahy.

Co se týče síly koruny, ta se v cenách příliš neprojevuje. I když oproti dolaru posílila o desítky procent, což by mělo zboží z dovozu výrazně zlevnit, opak je pravdou. „Například oblečení, které se dováží Číny a platí se právě v dolarech, zdražuje. Obchodníci si zkrátka o tento rozdíl navyšují marže,“ uvedl Petr Dufek.

Podle Next Finance patří růst českého maloobchodu, i přes klesající tržby, stále k nadprůměrným. Nejvíce si polepšili Rumuni o 16,2 procenta a Slováci o 7,1. Naopak propad tržeb o 5,6 % zaznamenali v Německu.

Autor: Vojtěch Janda

Do čeho raději investujete více peněz?

kvalitní jídlo nebo potraviny

0 %

elektronika

10 %

bydlení

60 %

vybavení pro volný čas

20 %

cestování

10 %

Hlasovalo: 10

Anketa byla ukončena

18.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr vnitra Milan Chovanec.
1 22

Chovanec nepředpokládá, že bude obnoven program přesídlování uprchlíků

Ilustrační foto.
17 8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Pod lavinou v Rakousku zahynuli dva Češi

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté, oznámila rakouská horská služba. Zatímco dva se dokázali ze sněhu včas vyhrabat, druhé dva se již oživit nepodařilo, uvedla agentura rakouská agentura APA.

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ústí nad Labem - Pátrání po pohřešované Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem nepolevuje ani o víkendu. Kriminalisté vyhodnocují informace získané od veřejnosti. Kromě speciálního týmu se do pátrání zapojil rozšířený tým kriminalistů z jednotlivých územních odborů v kraji.

AKTUALIZOVÁNO

V zasypaném hotelu v Itálii jsou vzduchové kapsy, v nichž mohou být živí

V hotelu zavaleném lavinou ve střední Itálii jsou vzduchové kapsy. Záchranáři dnes sdělili, že pod troskami mohou být stále živí lidé. Lavina se na hotel zřítila ve středu, přežilo alespoň 11 osob a pět přišlo o život. Počet pohřešovaných se o jednoho zvýšil na 24. Podle italských médií se z hotelu od soboty neozvaly žádné hlasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies