Proti ceně, kterou České dráhy za energii zaplatily letos, jde o úsporu zhruba 120 milionů korun. Dopravce přesto za elektrickou energii nakonec neušetří, sdělil iDnes mluvčí drah Radek Joklík.

"Cena za silovou elektřinu tvoří pouze 40 procent celkových nákladů na elektřinu. Větší část celkových nákladů tvoří platba za distribuci, neustále narůstá poplatek za obnovitelné zdroje, vysvětlil serveru Joklík.

ČD loni za elektřinu podle výroční zprávy zaplatily celkem 2,6 miliardy korun. Za naftu do dieselových lokomotiv a vozů dalších 1,9 miliardy korun, napsal iDnes.

České dráhy nakupují energii bez prostředníka od roku 2008. Do té doby ji odebíraly prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale před ekonomickou krizí před čtyřmi lety nakoupila pro dopravce elektřinu na tříleté období za nevýhodně vysoké ceny, které následně začaly klesat. České dráhy a jejich dceřiná firma ČD Cargo odmítly drahou elektřinu od SŽDC odebírat a vypověděly správci kolejí smlouvu. ČEZ pak zažaloval SŽDC o náhradu škody 805 milionů korun za neodebranou elektřinu.