VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy odebírají proud přímo od ČEZ, chtějí šetřit

Praha – Dodávky elektřiny pro tuzemskou železniční dopravu se počátkem ledna zásadně změnily. České dráhy začaly odebírat proud přímo od společnosti ČEZ, čímž z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

5.1.2010 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Dráhy si od nového systému slibují roční úsporu v řádech minimálně desítek milionů korun. V rozhovoru pro ČTK to řekl náměstek ČD pro ekonomiku Michal Nebeský. Pro SŽDC to naopak znamená složitý právní problém, neboť sama má s firmou ČEZ platnou smlouvu.

Stejně jako ve Francii

Dráhy vybraly ČEZ kvůli nedostatku času ve zkráceném výběrovém řízení, neboť Energetický regulační úřad dal souhlas se zřízením odběrných míst ČD teprve koncem října. Dodávky bylo přitom nutné zajistit už od ledna. Dráhy budou dodávat proud i všem ostatním dopravcům na české železnici, podobný model funguje například ve Francii.

Do půl roku chce podnik vypsat klasický tendr na dodavatele silové elektřiny a vybrat vítěze. „Parametry výběrového řízení nyní řešíme,“ uvedl Nebeský. Není tak zatím například jasné, jak dlouhou smlouvu ČD s vítěznou firmou uzavřou. Strategií drah je podle Nebeského dlouhodobější spolupráce, ovšem s „důrazem na flexibilnější tvorbu cen elektřiny“.

České dráhy do konce roku 2009 odebíraly proud přes prostředníka, kterým byla SŽDC. Té patří troleje a donedávna mohla být podle zákona jediným dodavatelem trakční elektřiny pro železniční dopravce. SŽDC před více než rokem uzavřela po tendru s ČEZ tříletou smlouvu, s drahami však měla správa železniční cesty pouze roční smlouvu. „My jsme tříletou smlouvu se SŽDC neuzavřeli vzhledem k nejistému vývoji cen na energetické burze v souvislosti s ekonomickou krizí,“ řekl Nebeský.

Pod dráty i s naftovými motory

Jak se nakonec ukázalo, byl to prozíravý krok. Správa železnic uzavřela smlouvu s ČEZ těsně před poklesem cen elektřiny na burze; zavázala se tak odebírat proud za cenu o několik stovek korun na megawatthodinu dražší než je aktuální tržní cena. Správa se tak stala terčem kritiky dopravců, podle některých informací dokonce někteří z nich jezdili dieselovými lokomotivami i pod dráty, neboť nafta je vyšla levněji.

Jak nedávno napsal týdeník Ekonom, odebírala správa železnic megawatthodinu elektřiny za zhruba 2000 korun, současná cena na burze je přitom při srovnatelných parametrech asi 1400 korun. České dráhy nechtějí s poukazem na obchodní tajemství „svou“ nynější cenu zveřejnit, loni za trakční proud podnik zaplatil zhruba 1,5 miliardy korun.

Plnění smlouvy a případné sankce

České dráhy svým rozhodnutím přivodily správě železnic nemalé problémy. SŽDC již oznámila společnosti ČEZ snížení odběrů pro letošní rok na pouhá dvě procenta loňského objemu. „V současné době jsou řešeny právní aspekty a další důsledky,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Pro SŽDC totiž ze smlouvy s ČEZ vyplývá penále.

ČEZ přitom tříletou smlouvu stále považuje za platnou. „Budeme její plnění nebo sankce sjednané pro případ neplnění všemi dostupnými právními prostředky vymáhat,“ sdělila ČTK mluvčí skupiny ČEZ Eva Nováková. Může se tak stát, že polostátní ČEZ dostane zaplaceno za dodaný proud od státní akciové společnosti České dráhy a navíc obdrží penále od státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Problémem se údajně zabývá také ministerstvo dopravy.

Autor: ČTK

5.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
7 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

Vizualizace připravované lázeňské zóny v Pasohlávkách na Brněnsku.

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

Jak brexit proměnil Británii? Katastrofické scénáře ekonomů se nenaplnily

Právě před rokem Britové odhlasovali, že jejich země jako první v historii opustí Evropskou unii. Tamní média proto bilancují, jak se za poslední rok proměnila nálada ve společnosti, ekonomika a vyhlídky do budoucna.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

DOTYK.CZ

Babiš chce v Praze Muchovo muzeum. Není to priorita, oponuje Krnáčová

Jeden z úvodních projevů pátečního dne mezinárodní konference o urbanistice reSite přednesl Andrej Babiš. Oznámil v něm, že chce v Praze Muchovo muzeum, které by se stalo stánkem pro Slovanskou epopej. Primátorka Andrea Krnáčová mu vzápětí oponovala, že Praha musí řešit jiné věci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies