VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování vlakem podraží. Až o stovky korun

Praha - Třicet let staré vagony, každý desátý vlak zpožděný a nevábně vypadající nádraží. K nepříliš lichotivé vizitce Českých drah (ČD) se může přidat další heslo – stále dražší.

8.10.2008 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Dráhy oznámily, že s platností nového jízdního řádu od 14. prosince zvednou cenu jízdného zhruba o 7,5 procenta. V praxi tak obyčejné jízdné zdraží zhruba o dvě koruny bez ohledu na ujetou vzdálenost.

Ještě větší zdražení postihne slevové zákaznické karty – cena In-karty, která zaručuje 25procentní slevu z jízdného na tři roky, se zvedne ze 600 korun na 990 korun. Kdo tedy chce ušetřit, musí si In-kartu za starou cenu pořídit do 13. prosince.

Méně výhodné bude také žákovské jízdné pro mladé mezi 15 a 26 roky – zatímco nyní uplatňují slevu ve výši 55 procent, od prosince dostanou slevu jen 45 procent z ceny jízdného. Pro děti do patnácti let se však nic nezmění.

Znatelného navýšení, už třetího v tomto roce, se ovšem dočkají uživatelé i takzvané kilometrické banky. Až doposud za knížečku se dvěma tisíci „předplacenými“ kilometry platili osmnáct set korun. Od prosince zaplatí rovné dva tisíce, tedy korunu za každý kilometr.

Energie rostou

Dráhy zdražení vysvětlují faktem, že ceny energií i mezd rapidně rostou. Peníze od krajů a ministerstva dopravy navíc nepokryjí ani skutečné náklady na provoz vlaků.

„Ceny nafty vzrostly o šest procent, u elektrické energie minimálně o třináct procent a mzdové náklady letos vzrostou nad deset procent,“ uvedl včera náměstek generálního ředitele ČD Petr Moravec.

V záplavě zdražování jízdného se ale najde i místo pro snižování cen a slevy.

Dráhy od prosince sníží cenu místenky ze stávajících 86 na 70 korun a zruší stokorunový poplatek za nákup jízdenek po telefonu. Kdo si jízdenku zakoupí na internetu, přes telefon nebo využije automaty umístěné v některých nádražních halách, dostane tříprocentní slevu.

Zmatené jízdenky

Co se od prosince výrazně nezmění, bude systém různých slevových nabídek. Ačkoliv na jaře vedení drah slibovalo, že celý systém zprůhlední, nestalo se tak. Stále tak existují různé druhy slev, a to včetně bizarních případů. Například internetová jízdenka eLiška, která umožňuje cestovat za cenu 140 korun mezi libovolnými krajskými městy, podraží na 160 korun: objednávat se bude na internetu, zákazník ovšem pro ni bude stejně muset osobně dojít do pokladny na nádraží.

Kraje drahám neplatí

Nezávislí experti ohlášené zdražování plně chápou. „Obecně platí, že pokud jde cena energií nahoru, nedá se nic dělat,“ řekl Deníku šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vinu za neuspokojivý stav české železnice podle něj nelze svalovat jenom na samotné dráhy. Obrovský podíl totiž sehrávají ministerstvo dopravy a kraje, které dlouhodobě nedostatečně kompenzují ztráty ČD.

Například letos kraje „dluží“ drahám zhruba tři miliardy korun. Zvlášť markantní je to při srovnání se zahraničím – úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je u nás jenom 62 korun, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to v přepočtu 124, respektive 136 korun. Dráhy nyní usilovně bojují za to, aby jim kraje daly více. Jednání ale dokončí až po krajských volbách.

Změny se většiny zákazníků nedotknou, tvrdí dráhy

Zvýšením cen jízdného získáme zhruba půl miliardy korun. Všechny výnosy půjdou na obnovu železničního parku, slibuje náměstek generálního ředitele ČD Petr Moravec.

Není to tak dávno, kdy dráhy zdražily jízdné. Proč přistupujete ke zvyšování dalších cen znovu?
Přikročili jsme k tomu, co nám dovoluje ministerstvo financí. Přistupujeme ke zdražení obyčejného jízdného kvůli inflaci. Hlavní vstupy, jako je nafta či elektřina rostou. Například cena elektrické energie, která je pro nás ze šedesáti procent hlavním zdrojem pro pohon lokomotiv, narostla o třináct až patnáct procent.

Kolik lidí jezdí na obyčejné jízdné? Nebojíte se, že vyšší ceny odeženou zákazníky?

Na obyčejné jízdné jezdí zhruba čtyři procenta zákazníků. Ačkoliv si i těchto cestujících vážíme, nepředstavují pro nás hlavní zákaznickou skupinu. Systémem bonusů a zákaznických slev se snažíme navýšení obyčejného jízdného kompenzovat právě zvýhodněním těch zákazníků, kteří si koupí zákaznickou kartu.

Přesto, nebojíte se, že lidé přestanou jezdit vlaky?
Samozřejmě, že každá změna tarifu s sebou přináší riziko, že pro některé zákazníky na některých relacích se naše jízdné může stát méně konkurenceschopné oproti alternativám. S tím je potřeba v obchodní činnosti počítat. Analyzovali jsme dojezdové vzdálenosti a zjistili, že našich klientů, kteří denně dojíždí do práce, se zdražení dotkne minimálně. Průměrná dojezdová vzdálenost se u nás pohybuje mezi třiceti až čtyřiceti kilometry.

O kolik se vám zvýší výnosy po zdražení jízdenek?
Pokud bychom prodali stejné množství jízdenek jako letos, mohli bychom počítat s navýšením výnosů asi o půl miliardy korun.

Vrátí se peníze zpět – tedy do údržby vlaků?
Pokud se nám touto změnou podaří získat zvýšené výnosy, tak pochopitelně všechny peníze plánujeme investovat do obnovy vozového parku. Letos jsme investovali více než tři a půl miliardy, v příštím roce plánujeme investovat sedm miliard korun.

Jak reagujete na některé propočty, podle nichž už je někdy auto výhodnější než vlak?
Proti osobním automobilům nehodláme bojovat cenou, ale rychlostí, dostupností a plynulostí. Cena za přepravu v osobním autě už není to nejpodstatnější, proč zákazníci odcházejí z aut do vlaků. Podstatným důvodem je stále více se komplikující situace v silniční dopravě. Tedy zácpy ve městech.

Které položky zdraží:

- Obyčejné jízdné. Jeho cena se v průměru zvýší zhruba o dvě koruny. Lhostejno, kolik kilometrů cestující ujede.

- Zákaznické jízdné. Cena se také zvedne o dvě koruny, a to u skupinových, zpátečních, týdenních, měsíčních a čtvrtletních jízdenek.

- Zákaznická In-karta/Rail plus. Na tři roky bude stát nově 990 korun namísto dosavadních 600 korun. Kdo si ji pořídí do 13. prosince zaplatí ještě starou cenu.

- Zákaznická In-senior karta. Také průkazka na slevu pro seniory podraží. Na tři roky bude stát nově 990 korun namísto dosavadních 600 korun.

- Žákovské jízdné. Pro děti do patnácti let zůstává beze změny. Pro mladé od 15 do 26 let ale sleva klesne. Nově budou dostávat slevu 45 % z ceny jízdného. Až dosud uplatňovali nárok na slevu ve výši 55% z ceny jízdenky

- Kilometrická banka. Cena jednoho předplaceného kilometru se zvýší na jednu korunu. Nyní to bylo devadesát haléřů.

- In-gold karta. Tato roční jízdenka, která opravňuje cestovat všemi vlaky ČD podraží z 20 na 21 tisíc korun.

- ČD Net. Zdraží také síťová jízdenka na celý den pro celou ČR. Jeden cestují zaplatí 450 místo 440 korun. Skupina zaplatí 900 místo dosavadních 880 korun.

- REGIOnet. Regionální jízdenka na celý den pro vybraný kraj bude místo dosavadních 130 stát 150 korun.

- SONE+. Cena víkendové jízdenky, kterou využívají turisté, se pro osobní vlaky zvýší ze 130 na 150 korun. V rychlících se cena zvedne ze 440 na 450 korun

- eLiška. Internetová jízdenka pro cestu mezi libovolnými krajskými městy bude stát místo 140 a 160 korun

Které položky zlevní:

- Místenky. Běžná místenka bude stát nově 70 místo 86 korun. Cena místenky pro Pendolino zůstává stejná (200 Kč bez In-karty, 100 Kč pro držitele In-karty)

- Přibudou slevy při nákupu pomocí internetu, telefonu a při nákupu v automatech v nádražních halách. Kdo pořídí jízdenku tímto způsobem, dostane slevu 3 procenta.

- Zlevní nákup po telefonu. Od 14. prosince dráhy zruší poplatek 100 korun, který vybírali za nákup jízdenky po telefonu.

Zdroj: ČD

Autor: Jan Klička

Co vám nejvíce vadí na cestách vlakem?

Špína ve vagonech

26 %

Nepořádek na nádražích

3 %

Zpoždění spojů

41 %

Ceny jízdného

28 %

Riziko nehody

1 %

Hlasovalo: 232

Anketa byla ukončena

8.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
18 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies