VYBERTE SI REGION

Důvěra v českou ekonomiku je nejsilnější od června 2008

Praha - Důvěra v českou ekonomiku v lednu stoupla proti prosinci o 1,9 bodu na 98,4 a je nejsilnější od června 2008. Spotřebitelé byli ještě o něco optimističtější než podnikatelé. Mezi podnikateli se důvěra zvýšila v průmyslu, stavebnictví i obchodě, ve vybraných odvětvích služeb stoupla jen mírně. Informoval o tom dnes Český statistický úřad. Důvěra se zvýšila i v meziročním srovnání.

25.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Statistici v průzkumu zjišťují, jak podnikatelé a spotřebitelé odhadují budoucí vývoj své ekonomické situace.

"Důvěra spotřebitelů je na novém maximu, podnikatelé pak hlásí nejsilnější optimismus za uplynulých pět let," komentoval čísla analytik Generali Investments Radomír Jáč. Růst důvěry byl patrný ve všech sledovaných částech ekonomiky a z tohoto pohledu je to nejvyšší růst důvěry od září 2013, doplnil analytik ING Bank Jakub Seidler.

Pro českou ekonomiku jsou podle Jáče dobrou zprávou jak nízké ceny komodit v čele s cenami ropy, tak pokračující hospodářský růst v eurozóně, s níž je tuzemská ekonomika silně provázána. Vše je umocněno prorůstovým nastavením měnové politiky ČNB a rozpočtové politiky české vlády, podotkl.

Mezi podnikateli se indikátor důvěry proti loňskému prosinci zvýšil o 1,7 bodu na hodnotu 96. Z jednotlivých podnikatelských oblastí nejvíce, o 2,5 bodu, stoupla důvěra v průmyslu a dostala se na 96,5. Ve stavebnictví se důvěra zvýšila o 2,1 bodu na 87,9. V obou těchto odvětvích podniky očekávají pro příští tři měsíce vyšší tempo výroby a téměř neměnnou zaměstnanost. Důvěra firem v obchodu meziměsíčně stoupla o 2,3 na 102,1. I jejich očekávání pro příští tři měsíce se zvýšila. Ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru byla podnikatelská důvěra proti prosinci vyšší o 0,7 bodu a dosáhla tak hodnoty 95,6. Očekávání podniků pro příští tři měsíce se zvýšila jen mírně.

Příslib budoucího ekonomického růstu

"Výsledky mírně předčily očekávání a jsou příslibem budoucího ekonomického růstu. Velmi příznivý je zejména vývoj důvěry mezi podnikateli, která se zvýšila napříč odvětvími," uvedl Lukáš Hendrych z auditorské a poradenské sítě BDO.

V případě spotřebitelů se ukazatel důvěry zvýšil o 2,6 bodu na 110. Lidé se podle analytika ČSOB Petra Dufka mnohem méně obávají případného zhoršení jejich ekonomické situace, jsou méně ochotní spořit a naproti tomu povolnější utrácet. Tento trend jednoznačně koresponduje s dosavadním příznivým vývojem na trhu práce, kde soustavně klesá nezaměstnanost a konečně se začínají i zvyšovat mzdy, dodal.

Od letošního roku se informace ČSÚ o konjunkturálním průzkumu změnila. Údaj už není primárně postaven na saldu indikátorů důvěry, ale na bazických indexech. Podle salda celková důvěra v lednu stoupla na 13,8 bodu z prosincových 11,7 bodu.

Autor: ČTK

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies