VYBERTE SI REGION

Dva měsíce fungování letecké linky do Mnichova? Denně přepraví deset cestujících

Brno - Nový letecký spoj mezi Brnem a Mnichovem cestující nevyužívají. Denně letadla přepraví pouze deset lidí. Nízký zájem je také o ostatní pravidelné linky létající z Brna.

21.1.2016
SDÍLEJ:

Letadlo pro linku z Brna do Mnichova. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dlouho očekávané spojení Brna s velkým evropským letištěm. Tak označovali představitelé jihomoravského kraje i brněnského letiště leteckou linku do Mnichova. Jenže zájem lidí je malý. Trasu z Letiště Brno-Tuřany na mnichovské Letiště Franze Josefa Strauße využívá denně jen kolem deseti lidí.

Britský letecký dopravce BMI Regional, který linku provozuje, i tak dosavadní zájem hodnotí pozitivně. Vychází přitom ze zkušeností s podobnými projekty. „Od šestnáctého listopadu loňského roku přepravila letadla z Brna do Mnichova 640 cestujících. Denně tedy linku skutečně využije asi deset lidí. Ale zájem postupně roste," odmítl neúspěch ředitel společnosti Letiště Brno Tomáš Plaček.

linky v Brně
- Současné: Londýn-Stansted (od 2005), Londýn-Luton (od 2010), Eindhoven (od 2011), Mnichov (od 2015)

- Zrušené: Moskva-Vnukovo (do 2015), Moskva-Domoděvovo (2012), Praha (do 2011), Barcelona-Girona (do 2008), Zadar (do 2010), Milán-Bergamo (do 2013), Petrohrad (do 2012), Řím (do 2012), Alicante (do 2011)

Z Brna do Mnichova odlétají letadla šestkrát týdně. Tedy každý den kromě soboty. Po příletu do Německa navazuje na brněnský let do tří hodin po příletu přes sedmdesát letadel cestujících do pětapadesáti zemí.

Brněnské letiště od roku 2004 patří Jihomoravskému kraji. Ten také nechce mluvit o neúspěchu. „Na hodnocení linky z Brna do Mnichova je ještě čas. Obvykle se nové linky hodnotí po půl roce. Teď je ještě brzo," poznamenal hejtman Michal Hašek.

S ním souhlasí také analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Spoj si nejprve musí získat pravidelné zákazníky, což trvá déle. Hodnotit můžeme po roce fungování," řekl ekonom.

Podle něj bude linka těžit zejména z návštěvníků velkých brněnských akcí jako jsou veletrhy, konference či motocyklová Grand Prix. „Tyto akce teprve přijdou. Navíc je zima, a to je zájem o leteckou přepravu menší," vysvětlil.

Malé využití brněnského letiště je ovšem patrné také u ostatních leteckých spojů. Z Tuřan lidé pravidelně cestují na londýnská letiště Stansted a Luton a také do nizozemského Eindhovenu. Počet cestujících všude klesá.

Zaměstnanci letiště odbavili loni 466 046 lidí, což je o téměř sto tisíc cestujících méně než v roce 2011. „Meziroční snížení o čtyři procenta se dotklo také pravidelné charterové dopravy. Z dlouhodobého hlediska se však nejedná o velký výkyv," zdůraznil ředitel Plaček.

Charterový let je nepravidelný letecký spoj, při kterém si společnosti nebo organizace objednávají celé letadlo. Pokud se jeho kapacita nenaplní, palubní lístky si mohou zakoupit i běžní cestující.

Cestujících sice ubývá, ale počet letadel, která do Brna přilétají a odlétají z něj, naopak meziročně roste. Loni letiště odbavilo více než osmatřicet tisíc letů, tedy skoro o dvanáct tisíc víc než v roce 2011. „Letecké společnosti zřejmě využívají menší letadla, do kterých se nevejde tolik cestujících," poznamenal Menčík.

Proč jsou letadla stále prázdnější, si moc netroufal říct. „Nedokážu odhadnout, kde je chyba. V posledních dvou letech měl být zájem o leteckou přepravu větší. Ekonomika roste a lidé mají více peněz. Naopak období před pěti lety mělo být statisticky nejhorší. Ale není tomu tak, což je zvláštní," vysvětlil Menčík.

Letišti v brněnských Tuřanech podle něj možná škodí, že leží v blízkosti větších měst, jejichž letiště lidé využívají k přepravě častěji. Třeba zaměstnanci pražského letiště zaznamenali loni oproti předchozímu roku nárůst o osm procent, když odbavili přes dvanáct milionů cestujících. Zvýšený zájem lidí o leteckou přepravu hlásí také z letiště ve Vídni a Bratislavě.

Jihomoravský kraj se přesto chystá do letiště dále investovat. „Rozvojem letiště se zabýváme dlouhodobě. V letošním roce začneme zvyšovat bezpečnost postavením nové letištní hasičské stanice. Připravujeme také nové zabezpečení a projekt, který podpoří nákladní leteckou přepravu," nastínil Hašek.

DAVID VONDRA

Autor: Redakce

21.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies